Anmeldelse av Hello Ladies: The Movie, amerikansk tv-film fra 2014

Komedie Spilletid: 80 minutter

Okei underholdning for dem som elsket serien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.11.2014]

Stuart Pritchards ekskjæreste Trudy kommer til byen. Han ber sin romkamerat Jessica om hjelp til å bevise overfor Trudy at hun begikk tidenes tabbe med å forlate ham. Dette leder han inn på en vei mot den rette kjærligheten...

Vi har sett ‘Klovn The Movie’ og da kunne ikke ‘Hello Ladies’ være noe dårligere. Serien ‘Hello Ladies’ kom som et passe friskt pust inn i det ellers så trauste høstmørke i 2013. Stuart Pritchard og gjengen ble i mine kretser en heit snakkis og noe man bare måtte få med seg. Til tross for at Klovn, Curb your Entusiasm og The Office har nesten pløyd all marken, kom Hello Ladies og viste at det faktisk var rom for mer. Det hele er jo kanskje noe sært for de store massene, derfor var jeg litt redd for at det kanskje ikke ble noe mer. Og da svarte Stephen Merchant med å lage en film.

Vanlig start
Det hele starter denne gangen med at Stuart Pritchard i Stephen Merchants skikkelse er i festlige lag på et utested. Hans åpningsreplikk er selvsagt ‘Hello Ladies’. Den ene av damene blir sagt at hun ligner på Mila Kunis og den andre jenten får beskjed om at hun også ligner på en filmstjerne. Det er bare det at det ikke er like gjevt å ligne på Jude Law når man er jente. Det får jentene til å forsvinne. I tillegg får man se at Stuart stort sett prøver seg på alle damene som er helt ut av hans liga på utestedet.

Stuart får snøret i bånn
For de som ikke er kjent med serien så er Stuart mannen som er og ser ut som en høy nerd. Nerd er jo det nye sexy, men det er ikke tilfelle med Stuart. Han er nemlig mester i å si alt det feile til alle damer han omgåes. Og i tillegg er de han prøver seg på også helt ut av hans liga. Han er med andre ord besatt av å få seg en modellkjæreste. Stuart har egentlig ikke peiling på hvordan han skal kurtisere damer, men her får han endelig snøret i bånn ved hjelp av en bekjent.

Jessica forsøker å finne seg selv
Vi får vite mer om Jessica som leier rom hos Stuart fordi hun er pen. Jessica dro til New York for å bli den nye Meryl Streep. Istedet blir hun ydmyket med å bli jaget rundt av et yoghurtmonster i en reklame. Nå har hun vært der i 10 år og ikke kommet så mye lengre enn da hun kom dit. Hun er lei av å bli bedømt og konkurrere med andre jenter for noen få replikker og tid på skjermen. Nå er hun gått så lei at hun slutter i jobben og sparker agenten og kjæresten.

Filmen vs Serien
Jeg hadde forhåpninger til denne filmen. Men dette har egentlig ikke mer substans enn en litt for lang vanlig episode av serien. Det hele begynner litt trått. De første 20 minuttene av filmen er litt mindre engasjerende, men så begynner det å skje ting rundt halvtimen. Da øyner man sjansen til at dette kan komme seg inn på riktig spor etter hvert, men det skjer ikke. Filmen klarer aldri å komme seg fra seriestemningen over til det helt ‘nye’ innholdet på en overbevisende nok måte. ‘Hello Ladies - The Movie’ har sine stunder der man nesten holder på å rive av seg håret av grøssende flauhet over å se Stuart drite seg ut og late som han er en bedre kar enn han egentlig er, men det er bare ikke nok av dette i filmen.

Filmen klarer som du kanskje har skjønt ikke å fylle sitt fulle potensiale. Hvorfor skal alltid slike filmer ha så overromantiske undertoner? Det blir litt typisk handling. Alt som ikke skjedde i serien, skjer her. Det er nesten som det går litt over styr. Det rare er at Stuart også endrer drastisk karakter mot slutten. Han var jo nesten hele moroa, og det at han endrer seg, føles bare alt for ordinært. Det er nesten så man blir litt for varm om hjertet og slik skal det ikke være i med Mister ‘Hello, Ladies’. Dette er dårligere enn en episode av serien, men man opplever litt av de samme høydene som serien bydde opp til. Bare synd det bildet bare holder i rundt 10 minutter. Da er det bare en mager trøst at man har fått med seg Nicole Kidman som blir offer for Suarts skrytehistorier på en fest. Men om du digget serien, så er filmen helt grei å få med seg, bare ikke forvent deg at dette skal ta mål om å bli like artig og perfekt som ‘The Office - Christmas Special’ som dette forsøker å etterligne litt for hardt.

Les mer om tv-filmen

• Hello Ladies: The Movie