Anmeldelse av National Treasure: Book of Secrets, amerikansk film fra 2007

Action, Eventyr Spilletid: 119 minutter

National Treasure: Book of Secrets - Trailer 06.02.2008

Sludder fra ende til annen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.01.2008]

Ben er skattejegeren over alle skattejegere. Han har hjerne som en memorerende autist, er utrolig dyktig til å gjøre raske avgjørelser og til å koble sammen informasjon i hjernen sin. Bens tippoldefar blir plutselig innblandet som nøkkelkonspirator til Abraham Lincolns død. Fast bestemt på å bevise sin forfaders uskyld legger han ut på sitt livs skattejakt...

I begynnelsen hopper filmen inn uten å presentere oss for karakterene. Jeg har bare sett den første filmen én gang, og husker selvfølgelig Ben, men resten husker jeg ikke godt nok til at dette var en god nok løsning. Karakterene er greit nok laget, men de er plassert inn i denne syke historien som setter det hele på hodet.

Drivet i filmen er helt fraværende, og man sitter ofte igjen med følelsen av kjedsomhet. En typisk ting er: Vi må finne denne gjenstanden. Vi finner den, og nå må vi finne en ny gjenstand. Slik holder det på. Dette er den villeste røverhistorien du noen gang kommer til å se på film, og den er tynnere enn filmrullen den er festet til. Dette var 'bull shit' fra ende til annen.

Filmen forsøker flere ganger å være morsom, men klarer det ikke gjøre det på en overbevisende måte. Man skjønner alt for lett hva som skal være morsomt før det skjer. Jeg satt i kinosalen med en god del barn, og for dem passet det veldig bra; de lo godt. I mens satt nesten jeg å bare reiv meg i håret.

Jeg prøvde flere ganger å forsøke å finne ut av hvorfor de gikk ut på denne vanvittige skattejakten og risikerte friheten og livet sitt. Det er vel litt i tynneste laget å basere det hele på å renvaske sitt slektsnavn? Gjør opp din mening selv når du ser filmen. For meg var ikke dette godt nok.

Det var mye oppgulp fra første film, og det var som oppgulp pleier å være: ikke særlig overbevisende. Effekter er det ingenting i veien med; de funket greit. Filmen er som spydd ut av formelen Hollwood har oppfunnet for å tjene penger. Hadde det vært opp til meg, hadde ikke denne filmen vært satt opp på det store lerret. Se og døm selv.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Color Out of Space - Vakker hallusinasjon fra rommet
- Wild at Heart - Herlige og rare Lynch med en slags roadmovie
- Raising Arizona - Tidlig Coenkomedie med mye filmsnaks
- Moonstruck - Romantisk komedie med Cher

- Trollmannens læregutt - Dusinvare som tidvis glimter til
- Fenomenet - Forandring fryder, eller er det alltid slik?
- Kalde Rumper - Ikke like bra som da den ble laget

17.06.2008 sier dreamrocker: Ja der ser du hvor forskjellig man kan være. Jeg syntes det var virkelig underholdende og bra. At man ikke bruker en halvtime på å holde folk upp to date på sist film synes jeg er helt topp. Men jeg er jo og en av de som likte første filmen veldig godt og derfor husker hva som skjedde. Syntes i motsettning til deg at drivet var kjempe bra og at det ikke er så rart at man må finne en ting etter en annen. Det er jo sånn en skattejakt foregår. Alt kan ikke bare slåes opp på internett og finnes.

Nei filmen var ganske bra og historien syntes jeg var helt topp. Ta og sett deg en kveld eller tre og les noen Clive Cussler bøker Pål, hehe.

Her er vi helt uenig. Filmen får en god firer av meg.

• National Treasure: Book of Secrets
  • nationen.dagenstv.com

Jerry Bruckheimer Films, Sparkler Entertainment

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Familiefesten»

«Cold Fish»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Knerten og sjøormen»

«The Sand Pebbles»