Anmeldelse av Bread and Circus (Brød & Sirkus), norsk film fra 2003

Eventyr, Komedie, Fantasi, Grøsser Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: 18 år

Splatterfilm i harmoni med svart humor

[Skrevet av: Aksel Hegge, Dato: 22.11.2014]

Norges første helaftens splatterfilm er regissert av Morten Løke, under pseudonymet Martin Loke. Dette er også Morten Løkes debutfilm.

Filmen er spilt inn i Sandefjord som er hjembyen til Morten Løke og byr på fine naturbilder fra området.

Morten Loke spiller mannen som bokstavelig talt blir født av Moder jord for deretter å bli innført i et A4 system. Livet består av å gå en forhåndsbestemt rute som allerede fra fødsel av er lagt opp for deg.

Life this way

På veien møter han en gammel mann som kan fortelle at livet hans kun er en illusjon. Hovedpersonen bryter ut fra systemet og hamrer ut en steintavle for fremtidige generasjoner. Noen år senere finner et merkelig par denne steintavlen. De oppsøker en grønn låve som det står om i steintavlen og der finner de en del våpen og en bil og de benytter dette i en hevntokt mot systemet.

Det er lett å se at Løke har latt seg inspirere av Peter Jacksons "Bad Taste", men man kan også se at også Monty Python har vært en av inspirasjonskildene. Og det funker tidvis bra, men humoren kan fort bli litt barnslig.

"Du har noe i øyet! La meg hjelpe deg!"

Skuespillet er  så dårlig at det er umulig å ikke le av det, men det gjør bare filmen mer underholdende. En ting jeg finner litt merkelig at i starten av filmen så snakker hovedkarakterene  engelsk og etter hvert snakker resten norsk, jeg synes at filmen kunne holdt seg til et språk.

Rollene fylles av familiemedlemmer og venner av Morten Løke. Heidi Løke, som er bror til regissør Morten Løke, har en liten rolle som en utstøtt kannibalunge som spiser på en hånd. I dag er nok Heidi Løke mest kjent som en håndballspiller og ikke skuespiller. Lurer på hvorfor?

Arm schmaker godt!

Bildekvalitet
På DVD´en fra Another World får vi et bilde presentert i 4x3 letterbox som fungerer bra ikke noe å trekke ned på. Hadde dog ønsket å fått servert filmen i widescreen, men tipper at det er masteren som setter begrensninger her.

Lydkvalitet
Lyden er i Dolby Digital 2.0 & 3.0, Talen på noen av karakterene i filmen er litt utydelig men ellers fungerer det meste.

Ekstramateriale
Inneholder en introduksjonssnutt med Morten Løke, trailer av filmen, slettede scener, et intervju, og en tur inn i verkstedet til Morten Løke når han jobber på en modell. Interessant om du vil se hvordan filmen ble laget.

Filmen har sine positive sider og splatter effektene er imponerende bra. Den er bra på det visuelle og musikken i filmen er av blant annet Beethoven og det synes jeg kler filmen.Hvis du liker filmer med dårlig skuespill sånn at du kan le av det, kule effekter, klassisk musikk, splatterfilm og svart humor vil nok "Brød & Sirkus" absolutt falle i smak.

( Alle bilder er tatt fra filmen og tilhører de respektive filmskapere )

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

• Bread and Circus
  • Attack of the Killer Kast

Engelsk, Norsk

Wring Wrong Films

«Rashomon - Demonenes port»