Anmeldelse av John Dies at the End, amerikansk film fra 2012

Komedie, Grøsser, Fantasi Spilletid: 99 minutter

Underholdende blanding av komedie, skrekk og sci-fi

[Skrevet av: KillerKastJorgen, Dato: 21.11.2014]

I "John Dies at the End" følger vi David og John på en fantasifull og farefull ferd hvor de må redde vår verden fra en katastrofe.

Det nye rusmiddelet "Soy sauce" er på gata, og kan sende de som bruker det til en annen tid og dimensjon. Men noen av de som kommer tilbake er ikke lenger mennesker. Kan David og John, to studenter som har droppet ut fra høyskolen, redde menneskeheten fra denne stille, ikke-fra-denne-verden invasjonen?

På en restaurant møter David journalisten Arnie (Paul Giamatti). David ønsker at folk skal få høre sannheten om hva som foregår og at Arnie skal publisere hans opplevelser. Arnie er skeptisk til det han mener er triksene til David, men blir allikevel nysgjerrig på hva David har å fortelle og hvordan "the sauce" påvirker ham.

Arnie: Så du mener dette like seriøst som at min finger peker på deg?

Det hele starter på en rockekonsert hvor Robert Marley (fra Jamaica) tiltrekker seg ungdommene og får de til å teste ut "the sauce". Dette får fatale følger. David får ufrivillig i seg stoffet og blir jaktet på av politiet. Han og John blir tatt inn til avhør. John dør, men takket være "the sauce" kan David ha kontakt med ham. Helt til sist skal John og David kjempe mot den siste "bossen". Synske Marconi er kanskje den eneste som kan hjelpe dem?

Marconi: Denne er langt bedre enn plumbo

Filmen har heldigvis ikke bare dataeffekter, men også ekte effekter. Flere av vesnene man ser er ekte.  Ekte effekter er positivt da både publikum og skuespillere kan reagere på noe som faktisk er der og ikke bare lagt på i etterkant. "John dies in the End" er en underholdende film, men kunne nok ha vært noe kortere. Noen av de drømmeaktige sekvensene kan bli litt i lengste laget.

Bildekvalitet og lydkvalitet
Bilde- og lydkvalitet på utgivelsen fra Another World Entertainment er god. Bildet blir presentert i anamorfisk widescreen og lydspor i Dolby Digital 2.0 og 5.1. Vi har anmeldt DVD-utgaven.

Ekstramateriale
Er en del å hente på ekstramateriale. Sletta scener, "the making of", "creature corps", intervju med Paul Giamatti, trailer med mer.

"John Dies at the End" er en blanding av komedie, skrekk og sci-fi. Godt balansert. Om du liker filmer som ikke har en begynnelse eller slutt og som er svært fantasifull - kan dette være et godt valg.

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

- Bubba Ho-tep - Skrekkmoro med Campbell som Elvis
- Phantasm IV: Oblivion - Avslutningen på historien fra Phantasm-universet
- Phantasm III: Lord of the Dead - Tredje skrekkfilmkappittel i Phantasms rare univers
- Phantasm II - Den rare skrekksmørjen fortsetter
- Phantasm - Surrealistisk mareritt