Anmeldelse av Det var en gang et menneske (Il était une fois l'homme), fransk tv-serie fra 1978

Tegnefilm, Eventyr, Familie, Historie, Animasjon, Barne-tv (NRK)

Det var en gang et menneske - Trailer 04.07.2008

Linker

Info om barnetv-serien

Menneskets historie enkelt fortalt

[Skrevet av: KrisM, Dato: 18.11.2014]

Menneskehistorien fra opprinnelsen og frem til vår egen tid. Handlingen fokuserer på familiemedlemmene. Vi finner dem i ulike situasjoner i hver episode (sitert etter omslag).

Den franske tegnefilmserien stammer fra 1978 og er skapt av regissør og forfatter Albert Barillé. Serien ble brakt inn i norske hjem takket være NRK. Bit for bit oppleves menneskets utvikling både gjennom evolusjon og mot oppfinnelser som ild og redskaper. Det er et imponerende og sammenhengende verk som gir en helhetlig opplevelse av historie.

Rent pedagogisk er fremstillingen fantastisk. Kjente karakterer går igjen om enn i ulike roller og nye tider. Dette skaper allikevel en rød tråd fra den ene episoden til den andre. En fortellerstemme bryter opp dagligdagse hendelser med faktafortelling og bildet støtter opp under kunnskapen.

Tegningene er også vellagde og full av farge og detaljer. Jeg blir imponert over hvor varierte omgivelsene er og hvor godt animatøren takler balansen mellom realistisk og karikatur. Det er litt i overkant mange dødsfall per episode og åpne kjøttsår på pattedyr, men det får være en annen sak.

Den siste utgivelsen på DVD inneholder 676 minutters spilletid fordelt på 26 episoder. I tillegg skrytes det av at det hele har blitt polert og utbedret. At det er blitt re-mastret skal inkludere skarpere og lysere bilder i tillegg til bedre lyd. Men spørsmålet gjenstår om dette er nok for å dekke gapet på 36 år mellom produksjon og nåtid.

TV-serien er jo i utgangspunktet et kunnskapsprogram med underholdende elementer som bakteppe. Men mye forskning og oppdagelser har blitt gjort siden filmene ble laget, og historie er jo i stadig endring. Det betyr at på mange måter så vil det være hull og mangler i det som presenteres for seeren per i dag.

Et annet aspekt er at selv om tegningene er gode, så er det av eldre format. Selv digitale verktøy kan ikke dekke over dette. Det forblir en noe utdatert opplevelse over det hele, særlig med tanke på et yngre publikum.

Albert Barillés verk fortsetter å gi et fantastisk overblikk over menneskets historie. Viktige hendelser gjennom tiden blir presentert på en lettfordøyelig og underholdene måte. I denne DVD-utgivelsen får man definitivt mye for pengene. Men sett på som en animert og kunnskapsholdig pakke, så oppleves dette noe utdatert.

• Det var en gang et menneske
  • Krismunthe.wordpress.com

Frankrike

Norsk, Fransk

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»