Anmeldelse av Børning, norsk film fra 2014

Action, Komedie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Børning - Trailer 13.06.2014

En norsk satsing som har nesten alt

[Skrevet av: KrisM, Dato: 17.11.2014]

Tidenes billøp er i gang hvor Norge skal kjøres på langs for å få førstemann til Nordkapp.

Børning har lykkes i tre ting, det å vise frem kjøreglede, norsk landskap og ikke minst et lite familiedrama. Denne høstens norske storsatsing har klart å holde mål.

Jeg liker bilutvalget og det er et spekter av muskel- og sportsbiler. For ikke å nevne stjernen, en gul Mustang. Riktig bruk av kameraperspektiver gjør at tilskuerrollen aldri bli kjedelig, man får se noen flotte vinkler i alt fra dashbord til bilder fra lufta. Filminnspillingen er gjennomtenkt og det ligger en profesjonell følelse over det hele, og jeg vil si at ressursene brukt her kan måle opp mot andre større biltitler.

Også er det jo naturen da. For hva selger ikke film bedre inn i hjerterota enn det nordmenn er mest stolte av, naturen. Jeg blir fengt av variasjon i fjell, vinter, fjorder og døgnskifte. Det virker kanskje som en selvfølge, men det skaper et imponerende bildeomfang som skaper en wow-effekt.

Anders Baasmo Christiansen sitter i hovedrollen som Roy, en slags likegyldig far som er oppslukt i bilentusiasmen sin. Tilværelsen rokkes ved når datteren skal tilbringe fjorten dager under hans ansvar. En sluknet relasjon får sitt å bryne på når disse tvinges sammen på den lange bilreisen. Jeg liker denne vinklingen og synes at vendepunktene fungerer.

Børning er neppe en film som tar seg for høytidelig. Og dette er et viktig moment når man skal lage en film om billøp i Norge. Setter man alvorsstøtet for hardt så kan publikum lett miste interessen og tilliten. Men Hallvard Bræin beholder en lettbetont stemning avvekslet av humor og selvironi. Otto Jespersen og Sven Nordin bør tilkjennegis for bidrag på dette feltet.

Jeg opplever at Børning får til en spesielt god balanse. De har laget spenning og fart for gutta, samtidig som en yngre målgruppe treffes med den avslappede tonen. Dette er på mange måter en familiefilm som aldri blir kjedelig for noen av partene. Gratulerer, dette er en tøff linje å treffe.

Når det gjelder effektene så er de stort sett akseptable. Iscenesatte kollisjonsbilder etter ulykker hindrer de større utgiftene på diverse stunts. Noen steder er det også veldig tydelig bruk av dataanimasjon og grøftekjøring som er helt latterlig falskt. Men slik er det på et budsjett i Norge.

Børning er uansett en suksess. Opplev fart og spenning, nydelige bilder og et humørfylt eventyr.

- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger

- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger