Anmeldelse av Utburd, norsk film fra 2014

Grøsser Spilletid: 75 minutter Aldersgrense: 11 år

Utburd - Trailer 03.05.2014

Fine tendenser i norsk lavbudsjettsgrøsser

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.11.2014]

Mot slutten av sommeren drar en vennegjeng på hyttetur, midt i skogen, langt unna andre folk og fe. Adrian er den unge forfatteren som har fått skrivesperre og blir med på turen for å få tankene over på andre ting. Men, på turen begynner han å fortelle om sine nye bokplaner, disse basert på en gammel norsk myte.

Myten om Utburd-barna er fortellinger om barn som ble satt ut i skogen for å dø. Ikke alle viste seg imidlertid å dø, men vokste opp som en blanding av menneske og noe ”annet”. Om akkurat dette kanskje vekkes til live skal du jammen meg ikke se bort i fra i denne lavbudsjettsgrøsseren, laget av trøndersk filmmiljø fra NTNU.

Regidebut er ved Astrid Thorvaldsen som har fått med seg amatørskuespillere på leken, skuespillere som både under-, over- og tilfredsspiller i sine roller. Karakterene er nokså typete skrevet, men blir slik også mer tydelige og enklere å forholde seg til. Her er den litt bråkjekke ’alfahannen i huset’-typen, den snille og fornuftige blondinen, den ustabile jenta med en forhistorie, en hjemmekjær ”pysete” dude, samt forfatter Adrian som heller ikke er så rent lite mystisk.

Det er rent historiemessig rart at Adrian liksom skal få hodet inn på andre tanker ved å bli med på hyttetur, når han jo vet at han skal rett til bokhistorien hans sitt utspring, nemlig rett inni svarteste skauen! Likevel, det blir en svært lang innledende presentasjon av fenomenet ’utburd’, noe som er greit nok all den tid dette i hvert fall er helt ukjent som sagn, eventyr og historie for undertegnede. Her tråkkes det i fotspor til andre norske stemningsfulle filmer som ”Villmark”, ”De Dødes Tjern” og ”Thale”. Nettopp de oppbyggende forventningene som skapes innledningsvis er med på å smått trollbinde oss som seere.

Uten å røpe for mye skal det likevel sies at det ikke skjer så alt for mye innen nettopp grøsser-segmentet i filmen. Enten historien, manus og budsjett har satt kjepper i hjulene for nettopp slikt, og/eller vi bare er blitt så alt for vandt med at det skal skje mye mer, selv i en norsk grøsser, kan nok diskuteres godt i ettertid. Om man tar tak i det som faktisk skjer, er det en varierende kvalitet i spenningen, men hvor de mest tydelige genresterke scenene, hvor man får se konkrete ting, funker best. I scener der ting antydes, eller man bare hører lyd, er det (ironisk nok) klippet for grovt og for lite utnyttet til at det virkelig skaper en uggen stemning.

”Utburd” har absolutt noe både urnorsk, pent filmet og fotografert over seg, samtidig som lang og tidvis stemningsfull oppbygging skaper spirer av noe solid spennende greier. Som med så veldig mange grøssere, norske som utenlandske, står og faller mye på det som følger etter oppbyninger og antydninger. Her er ”Utburd” solid nok i sminke og skildringer av det skumle truende, men forblir likevel litt skuffende antispennende, kanskje rett og slett fordi det ikke dras mer ut. Det er som om man ikke har tørt å satse friskt på genregrep her, kanskje i frykt for å gå i klisjéfella? Det holdes slik mye tilbake her og underformidles såpass at spenning og skrekk derfor uteblir, og da er man vel like langt, eller?

Gjengen skal ha ros for å ville introdusere noe nytt i historien om disse utburd-skapningene. Som en krysning mellom eventyr/sagn, grøsser og noe urnorsk, er filmen fascinerende og overvære, og man blir da også engasjert i karakterene her nok til å henge med til slutten, en slutt som er litt uforløst, tam og rett og slett ikke tar i bruk alle de herlige uttallige mulighetene en slik location byr på i skrekkfilmøyemed. ”Utburd” er bedre som en slags oppladning til noe som kunne vært større og bedre, ja kanskje hva med en oppfølger?

• Heftig