Anmeldelse av Meglerne - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2014

Komedie

Meglerne - Sesong 1 - Folkelig men litt småbillig torsdagskomikk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.11.2014]

Eiendomsmegler Ken Olsen har tilsynelatende alt. God jobb, bra bil og pen kone. Men han lyver. Mye. Så fort han har mulighet ser han sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner gjennom egne avtaler under bordet. Når han blir avslørt må han starte på nytt, og søker hjelp hos sin gamle eiendomsmegler-mentor Gunnar. Gunnar lover ham 50 prosent av firmaet sitt om han klarer å lære opp hans datter Jenny til å bli en god megler. Det blir en utfordring som Ken Olsen ikke aner følgene av...

Truls Svendsen er kjent for den joviale moroklumpen som er naturlig morsom med sine sprell der han som oftest driter ut seg selv. Men så kommer det store spørsmålet: Kan Truls Svendsen være morsom når han ikke er seg selv, men spiller en rolle som slesk eiendomsmagler? Svaret er både ja og nei.

Hanky panky i vaskekjelleren
Serien fyrer i gang med sleske Ken Olsen som tilbyr en kunde lavere prosent om hun tar salget direkte med ham uten å blande inn sjefen til Ken. Og for å fullbyrde avtalen, så blir det full butikk på den middelaldrende damen når de har seg på vaskemaskinen. Og det verste av alt er at han blir fersket av en av de andre beboerne med buksene nede i den felles vaskekjelleren.

Moren legger på røret
Mor dør brått bort. De har ikke snakket så mye sammen, og Ken Olsen får ikke sagt skikkelig farvel til sin gamle mor. Når han kommer tilbake på jobben som megler blir han kalt inn på teppet hos sjefen. Der får han sparken fordi han selger boliger på egenhånd. Det hjelper ikke at han legger seg flat og innrømmer at han dummet seg ut. Sjefen hans kan ikke fordra ham. Han er bare en stor egoist og slike folk vil de ikke ha i firmaet.

Konen kaster ham ut og han får sparken
Jobben er borte, moren har lagt på røret. I det Ken forlater kontorene så roper han høyt at ingenting knekker Ken Olsen. Når han kommer hjem venter nok et oppgjør. Konen har fått nyss i en av Kens mange sidesprang. Hun skriker høyt, men Ken ber henne roe seg ned så hun ikke skjemmer han ut foran naboene. Hun svarer kjapt at han ikke har noen naboer lenger fordi hun kaster ham ut hjemme fra.

Ken Olsen begynner sitt nye liv...
Ken begynner nå sitt nye liv med å sove i bilen. Han forsøker å ringe vennene sine, men det viser seg at alle er på kanten med ham eller ikke vil ha ham i hus for en hver pris. Redningen blir hans gamle mentor som han får lov å ta over BI-forelesningene til. Det blir noen artige timer der moralen er lav og Ken Olsen lærer sine studenter at det det handler om er å skvise mest mulig penger ut av klientene deres. Samvittighet kan man overlate til noen andre.

Skuespillet er ganske greit
Truls Svendsen er god på timing og han er ubetalelig som slesk type. Det blir ofte en veldig brytning i å se en så koselig og morsom type som det Truls er bli om til en drittsekk av dimensjoner. Man koser seg også mye mer da alt går rett vest med denne uspiselige rollefiguren. Henriette Steenstrup er som vanlig veldig god. Hun spiller den slurvete kleptomane meglerdatteren Jenny. Birollene er også veldig solide. Vi får John Brungot som selger i klesbutikk, i tillegg får man eldre travere som Erik Hivju (Hvaler) og Karl Sundby (Hotel Cæsar) i andre biroller i første episode.

Ken Olsens sleske triks
Det er litt 'over the top' til tider, men når Truls drar på selgergliset, så er jeg solgt og jeg ler av hans patetiske figur. Ken Olsen føler at meglerens beste våpen er løgn. Selv om leiligheten ser ut som et rottereir, så må du få eieren til å føle at den sitter på en juvel. Han har vært månedens mekler fem måneder på rad. Og så går det slag i slag med hårreisende sleskhet og en drittsekk av dimensjoner som gjør alt for å kare seg frem i verden.

Begynner lovende, men klarer ikke hele distansen
Første episode er faktisk ganske god og man øyner muligheter for en komisk meglerserie. Men i begynnelsen av episode to kladder man det hele til litt. Det å lage humor er ofte en hårfin balanse og i episode to blir ting for dumt når Ken Olsen blir schizofren og hører og prater med sin tidligere mentor. Slutten av episode to blir litt bedre igjen. Tidvis er serien veldig flau og morsom. Men det er ikke alt som faller i god jord. Jeg liker forsøket på å skape en mørk dramakomedie alla Dag bare med Meglerbransjen istedet for psykologer.

Forviklingskomedien er grei
Selv om serien forsøker å være litt dramaaktig klarer den ikke helt å virke naturlig nok. Det hele blir litt for krampaktig, men til tross for dette ler jeg jo litt likevel. På mange måter så føles Merglerne blir mer som et slags eiendomsmeglernes svar på vekterserien ‘Samurai Sikkerhet’. Det er noen forskjeller mellom seriene, men begge deler blir litt for tøysete. Forviklingskomedien er ganske grei.

Graver seg ned i dritten
Serien er fint tidtrøyte og man ler alltid litt i hver episode, men det åpenbarer seg raskt at dette ikke bruker sitt potensiale fult ut. Likevel går episodene videre som en lek i famling etter nye morsomheter. Det går skikkelig på tryne med alle rollefigurene. Ken Olsen er så drittsekk at man ønsker at han skal fornedres i hver episode. Ken Olsen og Jenny er et destruktivt radarpar som forsøker å ordne opp i problemene, men det som skjer er at de bare er med på å dra hverandre mer og mer ned i dritten.

Denne første sesongen har vært et greit skue. Serien mangler noe for at dette virkelig skal gnistre. Inntrykket at seriens episoder likevel går raskt unna med sin billige men okei underholdende poenger. Det hele er blitt enkel underholdning som bør treffe folk flest. Truls Svensen har en fin sjarme og det redder serien fra å ende i rennesteinen. Likevel synes jeg manus blir litt for simpelt for at dette skal ta meg der jeg ønsker. Dette ble litt som en mer mørk vri på ‘Samurai Sikkerhet’, bare i meglerbransjen. Jeg ruller en sterk treer på terningen.

- Meglerne - Sesong 2

Kritikker i media av S01