Anmeldelse av The Crush, amerikansk film fra 1993

Drama, Thriller Spilletid: 89 minutter

Stødig og tidstypisk '90-talls thriller

[Skrevet av: Petromax, Dato: 02.11.2014]

Nick (Cary Elwes) er en 28 år gammel journalist, som akkurat har fått seg ny jobb. Nå trenger han en plass å bo. Han finner den perfekte plassen: Et lite lite gjestehus i bakhagen til rikmannsfamilien Forrester. Alt virker helt perfekt, helt til det viser seg at den 14 år gamle datteren i huset, har en helt spesiell interesse; nemlig Nick. Og dette er ikke en jente som tar nei for et nei, og hun går gjerne over lik for å få det hun vil ha.

Supersuksessen "The Hand That Rocks the Cradle" (1992) var med på å kickstarte en helt spesiell type thriller som skulle komme til å dominere og oversvømme hele '90-tallet. Vi fikk en lang rekke med stødige og drivende gode psykologiske thrillere, før hele greia etter hvert tok helt av, og vi fikk en overdose av generiske sjangerkopi-filmer.

Enkelte filmer ble oppslukt av dette thriller-havet, og sank uten å gjøre seg bemerket.  Denne filmen er i den rare situasjonen at den tjente godt, faktisk rundt det dobbelte av hva den kostet å lage, så den må vel nesten kalles en suksess, men til tross for dette, er ikke dette en veldig velkjent film. At filmen tjente såpass bra, kan selvfølgelig komme av at denne ble sluppet i en tid da populariteten til denne typen thrillere, var helt på topp. Men skulle man dra denne fram i dag, tror jeg antallet mennesker som har god kjennskap til denne filmen, vil vise seg å være ganske begrenset.

Filmen er serdeles tidstypisk, men siden den kom såpass tidlig, hører den ikke hjemme blant de dvaske dusinvare-thrillerne som kom litt senere. Dette er en godt utført og meget underholdende thriller.

Regissør Alan Shapiro, som også har skrevet manus, gjør en solid jobb her. Shapiro hadde før denne filmen, stort sett bare jobbet med TV-filmer.
Skuespillet er upåklagelig, hele veien. Alicia Silverstone fikk sin spillefilmdebut i denne filmen, og hun gjør en overraskende bra jobb. Først som den søte og uskyldige jenta, som umulig kan være i besittelse av noe slags ondskap. Og senere som den rablende gale psykopaten. Silverstone viser klart og tydelig at hun har flere strenger å spille på, og at hun kan være både lam og ulv.

Dessverre kan nok ikke denne filmen skryte av å være spesielt original, men det er en velkonstruert thriller, som ikke kaster bort tiden. Filmen holder seg til temaet, og styrer unna usaklig snikk snakk som haler ut spilletiden.

Historien skal visstnok være basert på en selvopplevd hendelse i regissør/skribent Alan Shapiros' liv. Derfor finnes det et par forskjellige versjoner av filmen: I den originale versjonen heter Alicia Silverstones' karakter Darian. Men siden dette var det virkelige navnet til personen som historien er basert på, endte Shapiro opp med å bli saksøkt. I senere versjoner av filmen har derfor karakteren fått endret navnet sitt fra Darian til Adrienne.

Noe som aldri har slått meg med denne filmen før, og som jeg oppdaget nå når jeg besøkte den på nytt, var hvor store likherer det er mellom denne og Vladimir Nabokovs' "Lolita" (første gang filmatisert av Stanley Kubrick i 1962, og en remake av Adrian Lyne, med Jeremy Irons i 1997). Så selv om dette skal være basert på Alan Shapiros egne opplevelser, er det ikke umulig at "Lolita" var en viktig inspirasjonskilde. Den største forskjellen er kanskje at karakteren til Cary Elwes, Nick, er et langt mer uskyldig offer, enn Humbert i "Lolita" som gir etter for sitt begjær.

03.11.2014 sier Christine Vicktoria Fredriksen: Kommentar på Petromax sin omtale 'Stødig og tidstypisk '90-talls thriller': Dette er en fantastisk film, for dem som lever seg inn i filmen, man har jo nesten bare lyst til å ta og gi jenta juling, jeg kjente at jeg ble ganske varm i trøya. Huff jeg både hater og elsker denne filmen.
En bra anmeldelse!

• blu-ray.com