Anmeldelse av Starry Eyes, amerikansk film fra 2014

Grøsser Spilletid: 98 minutter

Hva ville du gjort for berømmelse?

[Skrevet av: Kim Andreas Dalskau, Dato: 25.10.2014]

Noen mennesker er villige til å gjøre alt for berømmelse. Ydmyke seg selv, selge kroppen sin, eller gi seg til en satanistisk kult. Denne filmen er en saktegående horror som til slutt eksploderer i et kaos av blodbad. Med scener av overdreven ubehageligheter, og spredte scener av ekstrem vold, er dette det perfekte eksemplet på hvordan skrekkfilmer pleide å være.

Sarah (Alex Essoe) spiller en kommende ung skuespiller på vei til en audition som kan gi henne rollen som kan få henne inn til Hollywood. Etter å tro ho mislykkes, oppdager vi at Sarah har en uvanlig uvane der ho straffer seg selv med å rive seg i håret. Etter produsenten var vitne til hennes freakout på badet blir hun bedt om å gjøre det på nytt foran de. Dette resulterer i at ho blir ringt opp til å få rollen, men denne rollen er ikke noe lignende en det ho forventet.

Filmen utspiller seg på samme måte som en annen body-horror flick som ble lansert året før med tittelen Contracted. Begge filmene fokuserer på en ung kvinne som går igjennom en forferdelig transformasjon, men mens Contracted ser på farene ved ubeskyttet sex, fokuserer Starry Eyes på det å lykkes uansett hva det koster. Og om du likte de grusomme øyeblikkene i Contracted vil du like Starry Eyes.

Filmen bruker lang tid på å utvikle historien og karakterene. Vi blir kjent med Sarah og hvor dreven hun er på å gjøre det bra i Hollywood, vi blir og kjent med hennes venner, noen av dem oppfordrer henne og andre vil ha henne til å mislykkes. Å forstå disse karakterene er sentral i å gjøre slutten desto mer virkningsfulle, men det ser likevel ut som om filmen ødelegger seg selv mot slutten.

Spesialeffektene og sminken var utmerket i å vise Sarah’s ekle transformasjon og den brutale volden vi blir vitne til. En annen god element i Starry Eyes er åpningstittelen som er enkel, men gav en fin look. Musikken fra Jonathan Snipes som er inspirert fra 80’s synth går perfekt igjennom filmen.

Alt i alt var filmen helt ok for meg, jeg syntes den siste halvtimen av filmen begynte å virke forhastet, noe som ødela mye av filmen. Noen kan finne den langsomme oppbygningen av filmen alt for kjedelig, men fans av saktegående horror vil finne en hel masse elementer de kan grøsse eller le over.

- Pet Sematary - Overtro og dyreskrekk helt på det jevne.

• Ukhorrorscene.com
  • Sørensen Exploitation Cinema