Anmeldelse av Independence Day, amerikansk film fra 1996

Action, Sci-Fi Spilletid: 146 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

Mye armer og bein i blockbusterklassikeren

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.10.2014]

Året er 1996. Den 2. juli invaderer UFO-er jorden. Hele klodens militære kraft er bare en dråpe i havet mot de gigantiske romskipene som ligger seg over alle de store byene og spyr ut destruktive ødeleggende ildstråler. Nå er gode råd dyre og hele menneskeheten henger mildt sagt i en tynn tråd. Men det vi har lært av historiefortellinger på film, så skal man ikke la seg knekke av en overmakt selv om man bare har saltstenger å slåss med. Nå må menneskeheten samle all sin kompetanse for å mane til kamp for å ikke bli stekt som ‘marshmallows’...

Åpner greit
Filmen åpner patriotisk med foto av det amerikanske flagget som ble plantet på månen. Vi får også se en minnetavle som ble lagt igjen på månen. Der står det at menn fra planeten jorden var de første til å sette en fot på månen i juli 1969. De kom i fred for hele menneskeheten. Like etter kommer en skygge og dekker overflaten på månen. Det er et gigantisk romskip som har satt kursen mot jorden. På jorden sitter en mann og lytter på R.E.Ms slager ‘It's the End of the World as We Know It’ mens han søker etter liv i universet på en lyttestasjon. Hans sjef hopper i taket når han får inn et signal fra et annet liv. Dette skaper bølger over hele jordkloden. Forsvaret i Amerika begynner å skjelve i buksene etter at de hører hvor store romskipene som kommer mot dem er.

Gjorde store inntrykk på 16-åringen i meg
Filmen begynner rett på og fanger interessen vår fra første stund. Tankene begynner å spinne rundt hva som venter i disse romskipene. Jeg vet jo det nå, men jeg husker godt hvor store inntrykk filmen gjorde første gang jeg så den på kino. Da var jeg bare 16 år gammel og ung og lysten på blockbustere. 'Independence Day' var også en av mine største kinoopplevelser. Jeg visste at jeg likte sci-fi før dette kinobesøket, men etter ID4 var det ingen tvil om at jeg simpeltent elsket sci-fi, og siden kan jeg aldri få nok av dette. Var derfor svært spent på om dette fremdeles holdt mål? Det spørsmålet er nok litt mer delt i dag enn da jeg så filmen første gang.

Oppbygningen er faktisk ganske kul
Det er mange sidehistorier i filmen. Vi får fortalt historien gjennom et bredt spekter av en befolkning og samfunnslag. Dette er personer fra den sprø alkoholiserte sprøytevernsflygeren, presidenten i det Hvite hus, en farget karismatisk jagerpilot og til en smart journalist. Det er også litt kult at man får servert observasjoner av UFO-er fra alle verdenshjørner. Med dette forsøker man å fri til hele kloden, og ikke bare det amerikanske filmpublikumet. Vi får en ganske kul måte å fortelle på som er delt på personer, nyhetssendinger, militære og andre involverte. Jeg liker veldig godt hvordan man holder på mystikken og viser litt og litt mer av det utenomjordiske livet.

Effektene er solid for sin tid
Det er selvsagt mye effekter her og det er mye datagenererte illusjoner. Effektene er ikke like gode som dagens effekter, men den gang de ble laget, var de det beste som fantes. For min del synes jeg at ting ikke trenger å se helt fantastisk ut for at jeg skal fange interessen for en film. Det viktigste er at jeg blir dratt med i filmen og det blir jeg her. Det er mulig at jeg er litt farget av mitt syn på ‘Independence Day’, men nå forsøker jeg å se filmen med nye øyne. Jeg var ikke superimponert av eksempelvis Godzilla fra 2014 som også var veldig effektorientert, men her føler jeg at filmen treffer bedre på å skape litt mer sjarmfulle karakterer som man bryr seg litt om.

Logikken er lagt på hyllen
Jeg sier ikke at dette er på noen måte realistisk på noe plan. Alle rollefigurene er veldig skrudd til. De er veldig overdreven i måten de er på og reagerer, men denne filmen forsøker aldri å fri til realister. Dette er en sjarmoffensiv som ikke prøver på noe annet enn å skape god stemning. Det er litt mye armer og bein her til tider, men i hovedsak liker jeg den røde tråden i ‘Independence Day’ og måten filmen bygger seg opp på. Logikken er som sagt lagt helt på hyllen, men jeg smiler bare av filmens mangler og lettvinte løsninger når jeg får de øyeblikkene som gir meg litt lett men kul underholdning.

Kassasuksessen som tok verden med storm
‘Independence Day’ var en film som traff en nerve i tiden og slo ned som en bombe på kino, og ble en av historiens største kassasuksesser. Rundt midten på 1990-tallet var det svært mye fokus på liv ute i universet, og etter serier som eksempelvis X-Files fikk stort fotfeste, begynte Hollywood for alvor å skulle høste penger fra det voksende sci-fi-segmentet. Det er filmer som dette som fikk Hollywood til å åpne lommeboken for nye store prosjekter. ‘Independence Day’ spiller på alle de store klisjeene rundt romvesen. I begynnelsen er det herlig befriende å se en film som til de grader leker med et invasjonsscenario.

Regien er ganske grei, men manuset følger ikke helt med
Filmen er regissert av Roland Emmerich som er en av 1990-tallets største blockbusterregissører. Hans filmer er ikke akkurat kjent for å være så solide reint logikkmessig og det merker man raskt i ‘Independence Day’. Emmerich var også med å skape historien rundt filmen og han har virkelig ikke nailet alt rundt denne filmen. Jeg skal ikke buste detaljer her, men mye blir nesten litt latterlig dumt. Filmen balanserer hele veien på en syltynn knivsegg, men de store sci-fi-øyeblikkene som det er en del av er de som jeg føler gjør filmen svært severdig. Man må jo selvsagt kjøpe hele pakken, og der er jeg nok ikke like overoptimistisk som det 16-åringen mini meg var. Det som i alle fall er klart er at Emmerich er en mye bedre regissør enn manusskribent, men han kommer ofte med gode utgangspunkt for filmer. Jeg skulle ønsket at Emmerich var like talentfull som det Spielberg er på både manus og regi.

En mann redder filmen
I mine øyne er Will Smith den som redder denne filmen fra å ende i sørpen. Han blir en flott helt og viser at han virkelig kunne bære en film. Det var nok etter denne innsatsen at han ble en av de hotteste stjernene på stjernehimmelen. Litt synd at Smith ikke har klart å gjøre de beste rollevalgene på 2000-tallet. Jeg håper på mine knær at han blir tatt inn i varmen igjen i Hollywood fordi jeg elsker hans karisma.

Den store akilleshælen er den banale slutten
Man tåler mye men slutten er utrolig banal. Det er nok her det skorter for de fleste av motstanderne. Jeg innrømmer villig at dette er rein galskap og at filmen kunne vært mye bedre om man ikke hadde servert så vanvittige røverhistorier. Når jeg så dette igjen nå, så lo jeg veldig godt. Det er nesten rart at dette funket på film i 1996. Det er også heldigvis gjort med noe humor og en masser av overdådig heltemot av en ‘annen verden’.

‘Independence Day’ er litt av en suppe. Alt skal liksom oppi gryten. Filmen er litt spennende, ørlite skremmende eller kanskje mer kveppende, litt morsom med Will Smith i spissen og med solide effekter. Jeg merker at filmen ikke gjør seg like godt i dag som da den kom. Det virker som om filmen er laget for et yngre publikum og forsøker å treffe bredt. For min del når ikke dette helt opp mot de største sci-fi-filmene jeg har sett. Den blir rett og slett litt for grunn. Man skal i alle fall ha for en ting og det er at romvesnene faktisk ser veldig kul ut. Alt i alt tatt i betraktning så synes jeg at ‘Independence Day’ er en ok film. Den holder for meg til å kaste en firer på terningen og er blant regissør Emmerichs mest interessante filmer. Man skal heller ikke kimse av at filmen ble en film som folket elsket. Tror nesten alle har et forhold til ‘Independence Day’ på godt og ondt.

- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 2012 - Oppsvulmet gigant
- 10,000 B.C. - Klisjemessig steinaldereventyr