Anmeldelse av Snowpiercer, sør-koreansk film fra 2013

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 15 år

Storslått underholdende togdrama

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.10.2014]

Året er 2031 og Jorden er frosset etter et feilslått forsøk på å berge ozonlaget. Igjen står en gruppe mennesker som befolker et transkontinentalt høyhastighetstog som er klasseskilt foran og bak. Mens de rikeste lever i sus og dus foran i toget, bor de fattige bakerst hvor de tyranniseres. En av de fattige i Curtis planlegger imidlertid en revolusjon, men for å lykkes må han lede opprørerne til sjefen og skaperen av toget foran, nemlig Mr.Wilford.

Dette storslåtte sci-fi postapokalyptiske actiondramaet fenger fra første stund. Mens vi i starten blir kjent med de fattige bakerst i toget, jobber både disse og filmen seg etter hvert mer og mer fremover i det gigantiske og alltid overraksende innholdsrike maskineriet av et tog. Regissør Joon-ho Bong står bak blant annet hiten ”The Host” fra 2006 og viser her både eleganse, tempo og et blikk for sine karakterer i en historie som er utrolig spennende og fascinerende.

Som et blikk også på oss mennesker, politisk, religionsmessig samt tverrkulturelt er historie og tematikk et spennende skue. Det er nesten som å være tilbake til både Hitlers tid og overkjøring, samtidig som det også alltid er håp og gnister av uforutsigbarheter. Vår helt spilles av Chris Evans (Captain America himself), mens andre kjente navn som Ed Harris, John Hurt, Jamie Bell og Tilda Swinton følger etter blant de amerikanske skuespillerne. Sistnevnte innehar en svært sær men herlig tullete og skrullete karakter, ja nærmest som om hun (igjen) skulle være regissert i en Wes Anderson-film. Det er for øvrig en haug andre store skuespillere her, mer kjent i Asia og innen ikke-amerikansk film. Nettopp dette rike rollegalleriet understreker og forsterker historien om dette transkontinentale toget og gir slik en veldig god tone til et tog som er fylt med folk fra flere deler av verden.

”Snowpiercer” har fascinerende likheter med det knakende gode spillet ”Bioshock”, for dem som kjenner til denne spillserien. Da vet dere også hvor spennende denne alternative verdenen, dommedagstematikken, stormannsgalskapen og klasseinndelingene også kan være. Både fremgangen og progresjonen narrativt er nærmest som å se et tv-spill i aksjon der Curtis (Evans) og Co jobber seg fremover i toget, med både sverdkjempende og kampglade vakter over alt som må bekjempes for å komme til lokomotivvogna.

Audiovisuelt byr ”Snowpiercer” på tidvis halsbrekkende kule scener som virkelig gir bra inntrykk av dette toget i fart og bevegelse. I klipp og redigering synes en litt grov og ”hakkete” måte å særlig skildre slåsskamper på, mens bildemontasjer for øvrig også ikke virker like smooth som i klassisk Hollywood-film. Trolig er dette regissør Bong sin stil, og tanker tilbake på flere hevndramaer innen koreansk film kommer seilende rett som det er, blant annet når vi ser koreograferte konfrontasjoner og slåsskamper. Dette bringer oss over på det at ”Snowpiercer” også her skiller seg litt fra klassisk glossy Hollywood-perfeksjon, noe som bare kler denne filmen ypperlig. Sammen med det nevnte rike flerkulturelle karaktergalleriet er det virkelig som å være med på en troverdig dommedagsreise dette her.

Skal en sette fingeren på noe så kan man jo spørre seg om hvorfor ikke elementer som smittefare, hygiene og uttallige andre feilmarginer ikke er nevnt i denne dystopiske fremtidsvisjonen. Man kan selvsagt ikke gape over alt i en totimers film, men man gjør seg jo sine tanker om mye slikt, spesielt siden det er et så lukket og begrenset miljø her på toget. En kan også spørre seg om hvorfor vognene med de opprørske fattige ikke er overvåket på noe vis. Likheter med ”The Hunger Games” blir også litt påfallende enkelte steder, uten at dette nødvendigvis trenger behandles som kopiering eller plagiat. Tanker til Wachowski-søsknenes ”Cloud Atlas” kom også sigende til undertegnede, ikke minst i storheten i den ambisiøse historien.

Men pytt pytt… ”Snowpiercer” er en slik type film man ikke klarer bli særlig grinete på, dette fordi den har en så stor slagkraft, solid filmatisk overbevisning og tilbyr noe så fascinerende at man sluker det rått og med et glis om kjeften! Dens befriende bruk av noe litt annet enn klassisk amerikansk rollegalleri, regi og uttrykk gjør også sitt til at den blir spennende. Visuelt er dette en brautende heidundrende underholdningsfilm som ikke mister dybde, aktualitet eller intellektuelt tankegods av den grunn. La oss nå få se flere slike storslåtte ambisiøse produksjoner i fremtiden hvor øst og vest samarbeider!

- Parasitt - Nød lærer naken familie å spinne, noe voldsomt!
- Okja - Et rørende eventyr
- The Host - Monsterfilm som treffer bra