Anmeldelse av Skumringslandet, norsk film fra 2014

Thriller, Eventyr Spilletid: 82 minutter Aldersgrense: 15 år

Skumringslandet - Trailer 05.09.2014

Halvtørt, men spennende om overtro og maktkamp

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.10.2014]

Vi er i år 1348, og Vilhelm returnerer til hjembygda Garsli for å finne broren Ansgar som har forsvunnet etter beskyldninger om en rekke mord. Rykter skal videre ha det til at Ansgar står i ledtog med vesener fra underverdenen, som troll og djevelen selv. Bror Vilhelm tror imidlertid ikke på noe av dette og tar saken i egne hender, og på sin leting etter sannheten møter han på både konflikter mellom konge og kirke, dusørjegere og blodtørstige krefter.

Som en norsk versjon av ”Game of Thrones” utfolder denne eldgamle soga seg foran oss, med både pene locations, fin natur og rekvisitter som smelter godt inn i tidsbilde og som skaper god atmosfære.

Paul Magnus Lundø debuterer som langfilmregissør med denne filmen, mens kjente navn som Sverre Anker Ousdal, Jørgen Langhelle og danske Kim Bodina tilfører kvalitet og bra skuespill. Tidvis fører dog svakt skuespill fra de mange statistene og mer uerfarne filmskuespillerne, samt en overforbruk av fortellerstemme, til at dette som film føles ørlite amatøraktig, mer enn helproft gjennomført.

På den annen side er bruken av rå natur, de nevnte gode rekvisittene, produksjonsdesignet, og en brutal bruk av blodige, opprevne kropper med på å skape en råhet og autentisitet som gjør filmen veldig godt. Sammenlikningen med ”Game of Thrones” er altså ikke tilfeldig, og videre også stemninger av både mystikk, overtro, tradisjoner og ondskap gjør ”Skumringslandet” til en nokså underholdende film som fenger. Det er dessuten en interessant periode innen norsk historie som skildres, uten at man kanskje er så all verdens i god stand til å bedømme hvorvidt ting er helt riktig gjengitt eller om alt er slik det faktisk var på denne tiden.

”Skumringslandet” er alt i alt en godt underholdende film som forteller et mysterium som tidvis lukter både mystikk, drama og action. Den er tung og dyster ja, men heldigvis kler dette da også både formatet, fortellerstilen og tematikken. Med enkelte svakheter innimellom klarer ikke filmen strekke seg så alt for langt i verken kvalitet eller i storslått skala, men i forhold til trolig lavt budsjett har man fått mye bra utav dette her.

• Skumringslandet
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Scoopet
  • Avisa Nordland

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»