Anmeldelse av Panic Room, amerikansk film fra 2002

Drama, Thriller, Kriminal Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

Passe bra levert av Fincher

[Skrevet av: Carl, Dato: 16.06.2002]
En mor (Foster) og datteren hennes kjøper seg et nytt hus på Manhatten. Det viser seg at huset har et såkalt "Panic Room". Det vil si et lite rom som er helt sikker mot omgivelsene, for eksempel hvis det oppstår et innbrudd. I dette tilfellet bryter tre menn seg inn midt på natten...

Junior (Leto), Burnham (Whitaker) og Raoul (Yoakam), tre totalt forskjellige personer bryter seg inn hos Altmans (Foster) nye hus på jakt etter 3 millioner dollar som ingen vet hvor finnes, utenom dem selv. De vet ikke at det finnes folk i huset, noe de ikke oppdager før det er for sent. Denne filmen har alle typer kriminelle. Junior, den dumme og impulsive, Burnham, den intelligente og forsiktige, og Raoul, den hardbarkede "psychoen". Med et slikt lag kan ikke brekket gå upåaktet hen. Slik sørger Fincher for at det også blir lagt litt humor inn i all spenningen.

Skuespillerprestasjonene var middelmådige, og jeg synes Jared Leto spilte best av dem alle som sint og dum kriminell. Whitaker har samme rolle her som han alltid har hatt, en litt mystisk, men ærlig sjel som egentlig ikke vil gjøre noe skade på noen. Det passer ham bra, spør du meg.

Man kan lett se at det er David Fincher som har regissert denne filmen, ettersom man finner samme elementer som i Fight Club, også regissert av Fincher. Da snakker jeg om at kameraet suser gjennom rom og er ganske "zoomet" inn på objektene det flyver forbi, og ender med at kameraet går helt inn i objektet. Slik 3D-animering var utrolig bra i Fight Club, og jeg må si at det passet utrolig godt inn i denne filmen også. Det eneste som trekker ned av det visuelle er kontrasten. Jeg synes hele filmen var ganske blass.

Alt i alt er dette en bra film. Den har en original historie med det lille ekstra som gjør filmen absolutt verdt en titt.

- Gone Girl - I gode og onde dager...
- The Girl with the Dragon Tattoo - En remake å like!
- The Social Network - Fincher gjør det igjen!
- Den fantastiske historien om Benjamin Button - Solide Fincher balanserer filmen
- Zodiac - Annerledes seriemorderfilm
- Fight Club - Mindfuck av dimensjoner