Anmeldelse av Hunter x Hunter - Sesong 1, japansk tv-serie fra 2011

Animasjon, Action, Komedie, Eventyr, Fantasi

Hunter x Hunter (2011) - Sesong 1 - Litt av et eventyr

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 24.09.2014]

Gon Freecss er en 12 år gammel gutt som, etter å ha fylt år, forlater hjemmet for å ta jegereksamen. Jegere drar verden rundt og utfører alskens farlige oppdrag. Jegereksamenen er tøff og kun de beste kan bli jegere etter å ha gått gjennom enorme fysiske og psykiske påkjenninger. På sin vei mot eksamenen, blir Gon venn med den hevnlystne Kurapika, den aspirerende doktoren Leorio og ikke minst den jevngamle ekssnikmorderen Killua. Sammen står de overfor prøvelser som er langt større enn dem selv.

Etter tre år og 148 episoder har animeserien så godt som tatt igjen sitt opphav, mangaen. Det blir egentlig litt rart å omtale dette som sesong 1, da dette egentlig er en serie som har strukket seg over et så langt tidsrom, det er allikevel rom for oppfølgere langt fram i tid, så jeg kaller derfor hele greia bare for sesong 1. En generell opplysning er at dette gjelder 2011-versjon, og ikke den alternative versjonen som ble sendt for 15 år siden.

Vi har stort sett det samme utgangspunktet om og om igjen i diverse shounen-serier hvis hovedfokus er på kamper. Det starter med en reise med et mål som kan være langt borte. På mange måter skiller Hunter x Hunter seg ikke ut fra andre diverse serier innenfor sjangeren. Man har den naive hovedpersonen, det gode mot onde og massevis av kamper. Men alt ligger i håndleddet, altså utførelsen.

Hunter x Hunter består av flere arcs, historier som har en viss lengde før man så gå over på noe nytt, hver av disse forteller en sammenhengende historie. Det starter med en jegereksamen og utvikler seg til noe langt større, der sterkere fiender blir introdusert og det blir mer og mer intenst. HxH lykkes nærmest i alt når det kommer til handlingen, den er ekstremt fengende, spennende og utvikles godt. Av alle arcene i serien, var det ikke alle som falt i like god smak hos meg, og det er en av hovedgrunnene til at jeg ikke går høyere på terningen, på et tidspunkt (Yorknew-arcen) var serien i fyr og flamme og kunne nesten ikke stoppes. En litt for lang og langdryg arc fulgte så og ødela litt av helhetsinntrykket, den hadde dog flere enestående enkeltepisoder, enkeltscener og enkeltprestasjoner.

Det har blitt hevdet Hunter x Hunter er en serie som er seinen (en serie som er rettet mot voksne) forkledd som shounen, mest på grunn seriens fokus på realistisk vold. Jeg er ikke enig i dette. Et par grunner til dette er karakterene, som utvikles i stor grad, men som er ganske standard for shounen-serier, manuset som overforklarer alt og som senere i serien ikke bryr seg med å forklare det som trengs å forklare, og det var også et tilfelle der jeg fikk en skikkelig Deus Ex Machina-følelse, en løsning på en hendelse som føltes ut som var trukket ut fra lufta. Seinen-serier lar i stor grad seeren tenke selv før løsningen kommer. Baccano er her et godt eksempel. Slike serier stoler på at seeren er intelligent nok til å trekke slutninger på egenhånd. Seinen-serier har også en vane for å ha karakterer som er i den moralske gråsonen som hovedperson eller i det minste som store biroller.

Jeg nevnte i forrige avsnitt at karakterene utvikles i stor grad, og det er helt sant. Naive hovedpersoner er ikke akkurat mine favoritter, men de har potensial til å endre seg. Det er aller best når en hovedperson ikke starter som en karakter som er uovervinnelig. Da bryr man seg ikke om kampene. Det er nettopp derfor Gon er en interessant hovedperson, han er ikke den beste, han er egentlig bare et barn. Til tross for at det er Gon som er hovedperson, er det overraskende at man overlater så mye av tiden på skjermen til andre karakterer. Det liker jeg, fordi rollegalleriet til Hunter x Hunter er helt enormt og variert, og er kanskje den serien, sammen med One Piece, som har størst mulighet av alle serier til å utforske sine karakterer i så stor grad. Resten av folkene i serien består stort sett av jegere innenfor jaktorganisasjonen, noen er latterlig sterke, mens andre er smarte, det de har til felles er hvordan alle passer så godt inn i serien.

Seriens hovedfokus er dets handling og action. Handlingen har vi allerede tatt for oss. Actionscenene varierer bra, kampene er ikke repeterende og kjedelige. Kampene tilfører hele tiden noe nytt til serien. Det kan være nye krefter, som for øvrig ikke kommer ingensteds fra, eller det kan vise nye sider ved karakterene. Koreografien i de fleste kampene er alltid fra øverste hylle, i mange av kampene er det vanskelig å forutsi en vinner, med unntak av visse kamper som inneholder karakterer du tidligere har sett dominere, men det betyr ikke at serien ikke kan overraske når det trengs.

Alt av det tekniske er eksepsjonelt godt utført. Madhouse Studios sparer ikke på kruttet. Musikken til Yoshihisa Hirano (Death Note, Hajime no Ippo) treffer scenene så godt og matcher serien som helhet hele tiden. Animasjonen og den visuelle stilen er på flere måter klassisk Madhouse. De kan både takle det mørke og det lyse, spesielt de mørke partiene skinner ekstra godt. Om det finnes unnasluntring i animasjonen, er det ialfall så godt gjemt at jeg ikke fikk det med meg. Når det gjelder stemmeskuespillet i serien, er det heller ikke noen tvil om at Madhouse har hentet inn rette folk. Madhouse-favoritter som Mamoru Miyano, Daisuke Namikawa og Keiji Fujiwara har alle sentrale roller i serien. I kjent shounen-stil er det ei kvinne, Megumi Han, som har stemmen til hovedpersonen, og det er spesielt en scene som bør gi folk gåsehud. Fabelaktig prestasjon.

Madhouse har gjort som de stort sett alltid pleier, og adaptert nok en serie på sitt sedvanlige vis. Hunter x Hunter er en overveldende opplevelse som får deg til å sitte på kanten av stolen. De godt koreograferte kampene, den spennende historien, det enorme rollegalleriet og ikke minst den fantastiske verdenen er gode nok grunner til å få med seg denne serien. Noen små og få svakheter i handling og manus til tross, Hunter x Hunter er en serie med et enormt potensial for oppfølgere.

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.
Les flere spalteomtaler: Anime

Kritikker i media av S01