Anmeldelse av Beowulf, amerikansk film fra 2007

Animasjon, Eventyr, Drama, Fantasi Spilletid: 115 minutter

Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.12.2007]
Det hviler en forbannelse over kong Hrotgar av Danmark, og den uovervinnelige Beowulf kommer og tilbyr sin hjelp. Han klarer dette ved å bekjempe et stort monster, og overtar kongeriket etter at Hrotgar bokstavelig talt "går bort". Dessverre faller også han selv for samme forbannelse som Hrotgar, og det kan til slutt virke som om dette er en evig spiral der tapre krigere bekjempes av en demon som kan utnytte deres tilsynelatende eneste svake punkt; lysten på vakre kvinner...

Historien er tynn som en lissesnor, og filmen virker i så måte litt langdryg. Man kunne gjenfortalt det hele i løpet av noen minutter, og fått med seg nesten alle detaljer.

Dette er ikke et veldig dårlig forsøk på å gjøre en 3D-film "naturlig", men det kommer til kort på en del punkter. Jeg skal ikke trekke fram alt, men noe som var ganske åpenbart var at teksturering på bakken ikke var brukt mye tid og krefter på.

"Skuespillet" var litt følelsesløst, men det fryktet jeg på forhånd. Spesielt i scener hvor de ikke hadde brukt motion capture. Det typiske for en scene er at karakteren beveger seg litt og stopper opp for å snakke. Med andre ord fokuserer man på et par ting i hver scene som skal være bra. Jeg skjønner at det må være litt slik for at det ikke skal ta så lang tid å fullføre filmen. Skal jeg trekke fram en scene som var bra og hvor det så ut som om det var brukt mye tid og krefter på, må det være scenen der man ser Grendels mor (Angelina Jolie) før første gang komme opp fra vannet, kun iført dryppende gull.

Jeg så 3D-versjonen av denne filmen, og da sto underholdningsopplevelsen til en femmer. Mange scener er spesielt laget for å se utrolig ut med 3d-briller på. Jeg fikk opptil flere piler i hodet og dukket unna flygende steiner noen ganger. Skal du se denne filmen på kino, bør du helt klart spandere noen tiere ekstra på 3d-utgaven.

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

- Gulldryppende & Demonsk forførelse

18.12.2007 sier cuegirl: Blir spennende å se når "Monsters vs. Aliens" kommer på kino i 3D neste år! For å ikke snakke om at Dreamworks har intensjoner om å gå fullstendig over til 3D-formatet.. Jeg håper de klarer å forbedre kvaliteten på filmene i løpet av den tid. Hvis ikke er det klart at hvertfall jeg mister lysten for Dreamworks animasjonsfilmer, som jeg vanligvis er veldig glad i. Mangler ved 3D-animasjonen gjør at jeg ikke klarer å fullstendig lene meg tilbake, og nyte filmen. Jeg får heller halvveis vondt i øynene av å fokusere så mye, og legger mer merke til dårlig animasjon, når det blir mer av det enn av god og underholdende 3d-animasjon.

Noe jeg ellers fant litt irriterende sett bort fra teksturen i flere scener, var at skjermen var relativt liten og at 3D-opplevelsen stoppet innenfor fire små rammekanter. Det snødde ikke rundt deg, det snødde kun foran deg innenfor den lille filmrammen du så på. Sånn i forhold til Imax hvor hele salen var rundt deg og gav deg en fullstendig 3D-følelse, av at du var midt i det. (Lurer på hvordan det hadde vært å se Beowulf på den største salen til Colosseum.. Dét MÅ jo ha vært noe! Eller kanskje ikke, siden salen er så stor...)

Min favorittstund var forøvrig faktisk helt i begynnelsen av filmen, hvor vannet rant på logoen, og alle i salen satt i stor "AWE". Gåsehudfaktor!

Synes ellers at filmen kunne enten lagd eller dratt mer nytte av 3D-en når de først har satt i gang. Var liksom et par piler som kom flyvende, litt trepinner som du følte du skulle kræsje i, et par steiner som fløy mot en, og et stort spyd som pekte mot deg. Jeg følte at en 113 min lang film skulle gitt litt mer. Men forventer helt klart at ting blir langt bedre neste gang. Hvis ikke.. Hmm...

• Beowulf
  • Trauma-magazine.com
  • StudVest
  • Gamereactor.no

Warner Bros. Pictures, Paramount Pictures, ImageMovers, Shangri-La Entertainment

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»