Anmeldelse av If I Stay, amerikansk film fra 2014

Drama Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 7 år

If I Stay - Trailer 06.06.2014

Sterkt om liv og død

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.09.2014]

Etter en bilulykke blir 17 år gamle Mia liggende i koma. Mia har alt hun kan ønske seg i en god familie, kjæreste og hun er et svært lovende musikalsk talent der hun spiller fletta av alle på sin cello. Når ulykken inntreffer svever hun mellom liv og død men klarer å se seg selv fra utsiden i sin egen situasjon. Hun ser blant annet sine kjære og venner gi henne det motet hun trenger for å klare kjempe seg tilbake. Men, er deres kjærlighet til henne sterk nok til at hun klarer å holde seg levende?

En litt annerledes tilnærming til temaet og handlingen dette kanskje, enn hva man er vant med fra Hollywood. Det at Mia slik vandrer rundt på sykehuset, ser seg selv og de andre, funker likevel utmerket godt, og som et filmatisk grep er det tidvis også spennende og gir en driv og liv til historien som er sterk. Noe annet som er sterkt i denne filmen er selvfølgelig handlingen. Bilulykken nagler Mia og hennes familie til sykehuset, men i stadige tilbakeblikk får vi også se hendelser fra deres liv det siste halvannet året. Det er en svært innholdsrik tid i hennes liv, og vi blir veldig godt knyttet til Mia og folkene på denne måten. Utfallene av ulykken og relasjonene mellom karakterene får dermed også enda sterkere kraft i løpet av filmen.

I rollen som Mia står Chloë Grace Moretz, aka Hit-Girl fra ”Kick-Ass” og ”Carrie”. Moretz har blitt littegran voksnere siden disse filmene noe som passer ypperlig for hennes rolle. Hun er ung voksen nå, og som vanlig spiller hun inderlig tilstedeværende og godt, samtidig som hun også blir det åpenlagte midtpunktet, både i historien og hva sjarmerende tiltrekning angår. I andre roller står Mireille Enos fra ”The Killing”, Jamie Blackley, og Joshua Leonard fra ”The Blair Witch Project”.

Regissør for ”If I Stay” er R.J.Cutler som har jobbet mest som produsent for film og tv tidligere. Filmatisk er dette en både veldig standard film, men som likevel har enkelte litt mer kunstneriske trekk innimellom. Det er i tematikken rundt livet og døden at man har tatt i bruk slik grep, noe som både er forståelig og ganske velfungerende. Selv om karakteren Mia virker stødig og god, får vi også servert både klisjéer og stereotypier i andre karakterer, deriblant i kjæresten Adam som også sier alt for mye poetisk filmatisk til å bli tatt på alvor, men heldigvis ikke så mye at det blir kjedelig eller direkte ødelegger helheten. Tydelig moral blir også stående igjen fra filmen, men vi snakker jo også amerikansk dramafilm, så... Hovedgreia og styrken med ”If I Stay” er at den uansett spiller så til de grader på de riktige strengene rundt tema, handling og følelser at man umulig ikke kan bli sterkt berørt. Grepet med å la Mia stå utenfor kroppen sin blir slik eksempelvis ikke latterlig eller dumt ”overtroisk” eller noe, bare pent, vakkert og sterkt. En for øvrig ellers ganske velfungerende helhet skaper en film om sterke, såre, vonde hendelser, men gir samtidig en flott balanse i alt det gode, rørende og i håpet.

I likhet med en annen bokfilmatisering som også berører i samme gate i år, nemlig ”The Fault in our Stars”, blir ”If I Stay” et menneskelig portrett som i lengden faktisk er ganske så sterkt og vondt og overvære. Filmen gir et bedre forsøk på å imøtegå tema som Hollywood ofte knapt tar i med ildtang, eventuelt sminker kraftig over, selv om den også tråkker i sett-det-før-salaten samtidig. Den særegne vekslingen mellom nåtid og fortid holder oss likevel stadig nysgjerrig, samt at karakterene treffer hjertet og hjernen vår med noe som føles viktig og riktig. Hva filmens poeng er utover det å berøre, røre og moralisere, nei det er neimen meg ikke så enkelt å si, men at den sitter godt i kroppen etterpå er sikkert og visst.

• Akimamontgomery.blogg.no