Anmeldelse av Diktatoren (The Dictator), amerikansk film fra 2012

Komedie Spilletid: 83 minutter Aldersgrense: 11 år

Kontroversiell lattermaskin av sykeste merke

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.09.2014]

Admiral General Haffaz Aladeen en diktator som har tatt alle midler i bruk for å forhindre at demokratiet kommer til landet Wadiya han så kjærlig har undertrykket. Så en dag får han muligheten til å reise til New York, hvor en ny verden åpner seg. Ved en feil blir Aladeen kastet på gaten som boms. Der møter han også kjærligheten i et svakt øyeblikk hos en jødisk kvinnelig grønnsakshandler, mens han forsøker å komme seg tilbake til diktatorstolen som han så sårt lengter tilbake til...

Ikke siden verden fikk oppleve ‘The Great Dictator’ (1940), med og av Charles Chaplin, har man ikke fått noe som slo like hardt i magen og herset med herskere på samme måten som Chaplin gjorde i sin tid. Også Chaplins film var banebrytende og rystet en hel verden, og Adolf Hitler ble helt fra seg av sinne over hva Chaplin hadde funnet på. På mange måter er Sacha Baron Cohen vår tids Chaplin. Sacha Baron Cohen skaper karakterer som vi enten elsker eller hater og han tørr å kjøre på der andre tier. Filmen er også inspirert av Saddam Husseins roman ‘Zabibah and the King’.

Mer moro med Sacha Baron Cohen
Film for film har Sacha Baron Cohen skapt nye og artige karakterer. Han er veldig solid på å gi oss komikk med banebrytende virkemidler. Helt siden Ali G så dagens lys, har denne mannen virkelig fascinert meg. Han er jo ikke bare komiker, han er også en suveren skuespiller i tillegg. Jeg sitter å venter på hans store seriøse rolle, og er sikker på at den vil komme. Ikke som følge av hans prestasjon i ‘The Dictator’, men fordi Baron Cohen har vist i flere filmer at han har så mye å gi.

Mer tradisjonelt format
I forhold til Sacha Baron Cohens foregående filmer er ikke formatet til ‘The Dictator’ så revolusjonerende. Eksempelvis er ikke scener provosert frem på samme måten som i Bruno og Borat, der intetanende mennesker ikke visste hva de tok del i. Denne gangen utfolder han seg mer på det ordinære spillefilmkomedieplanet. Det vil si at det er skuespillere i alle ledd i filmen og de skaper en komisk illusjon. Personlig likte jeg det at man forsøker seg på en mer ordinær greie. Det begynner å bli litt slitsomt om man skulle få enda flere filmer i helt samme gaten.

Like kontroversielt som vanlig...
Men til tross for at ikke intetanende folk blir lurt trill rundt her, så er ikke den kontroversielle slagkraften mindre. Filmen er nemlig stappet med vitser og poenger om de mest syke og groveste ting du kan tenke deg. Man spøker naturligvis med en diktator av verste sort, og man går ikke av veien å flette inn alle verdens fordommer og stereotyper av slike farlige mørkemenn. Her fletter man inn spøker om 11. september, jødeutslettelse, kvinnesyn, drap og selvsagt diktatoren selv som er en blanding mellom de verste sider man finner hos alle diktatorene verden har avlet. Alt blir kokt sammen i en salig blanding.

Jøder er heldige komikere
Sacha Baron Cohen er jøde selv, og har derfor et stort triumfkort. Han kan nemlig da tillate seg å spøke hardt med jødene uten å beskyldes for antisemittisme. Dette har selvsagt Baron Cohen brukt til det fulle i alle sine filmer og karakterer. Han er egentlig ikke ute etter å støte noen, men elsker å lage artige aktuelle ablegøyer fra samfunnet. Dette er slik en hver komiker ønsker å være, bare at Cohen går ‘all in’ hver gang og lykkes med det.

Sortmalt tullekomikk av beste slag
Om du er av det litt sarte slaget som ikke synes sort komikk er morsomt, kan du like gjerne bannlyse denne filmen med det samme. Personlig klarer jeg å skille mellom det som er åpenbart ment som tull og det som på det som blir et usmakelig overtramp. Dette er tvers igjennom en tullekomedie på samme spor som eksempelvis Hot Shots 2 med Saddam Hussein-parodien, bare at alt er trekt til enda noen hakk på hvor grove vitsene er. Vel går ‘The Dictator’ litt langt noen ganger, men den slipper unna med det på grunn av den alt for helsprø settingen.

Jeg holdt på å le meg i hjel. Dette er virkelig en tullekomedie etter mitt hjerte. De andre filmene til Sasha Baron Coen er bra morsom, men denne synes jeg er noe av det morsomme han har gjort. Vitsene kommer svært tett. Alt er så herlig politisk ukorrekt og helt på grensen kontroversielt å tøyse med. Selv musikken er episk i denne filmen med herlige Wadiske versjoner av kjente popsanger. Jeg liker igrunnen alt med denne filmen bortsett fra slutten som ble litt for søtladet for min del. Dette hele reddes litt inn i rulleteksten, med blant annet dette syke sitatet ‘Are you having a boy or an abortion?’.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Grimsby - Klassisk grov og vulgær Baron Cohen!
- Bruno - Flau underholdning for alle penga!
- Borat! - En syk komisk og pinlig underholdningscocktail
- Ali G Indahouse - Komedie med drøy Ali G-angsta style humor

- Bruno - Flau underholdning for alle penga!
- Borat! - En syk komisk og pinlig underholdningscocktail

• Drammens tidene