Anmeldelse av American Gangster, amerikansk film fra 2007

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 157 minutter

American Gangster - Trailer 06.02.2008

Bunnsolid historiefortelling

[Skrevet av: thomasoy, Dato: 07.12.2007]
New York City sent på 60 tallet. Unge soldater vender hjem etter å ha kjempet i Vietnam og mange av dem vender hjem med en forkjærlighet for heroin. Her er korrupt politi og mafia fra så godt som alle etniske minoriteter. Kampen om pengene er hard, men kampen om rettferdighet er kanskje hardere...

Vi følger begge sider av loven i denne filmen fra 60- og 70-tallets New York. Her har vi den dønn ærlige, men usympatiske og ansvarsløse politimannen/advokaten Richie Roberts, spilt av Hollywoods egen usympatiske og ansvarsløse Russel Crowe. På motsatt side av loven har vi den hardtarbeidende, familiekjære og hensynsløse gangsteren Frank Lucas, spilt av Denzel Washington.

Filmen er bygget på faktiske hendelser, og det behøvde de strengt tatt ikke si i fra om på begynnelsen av filmen.

"American gangster" er en stor film, den har stort budsjett, stor scenografi, store skuespillere og stor markedskampanje. Alt dette er i bunn og grunn uviktig om historien forsvinner, men her klarer regissør Ridley Scott å bruke pengene fornuftig. Han kan fortelle historier og han gjør det på en bunnsolid måte. Filmen hiver seg på bølgen av realistisk tv som er kommet i kjølvannet av "the wire". Det er ikke mye glamour på politikontoret her, avlytting, søknader endeløse rettssaker og tidkrevende bevissamling.

Filmen har også mye til felles med de gamle mafiafilmene fra 1930 og 40-tallet samt de mer moderne mafiafilmene som gudfarentrilogien, scarface, goodfellas, casino og så videre. Den tar for seg historien om smågutten og outsideren som stiger til topps i det kriminelle systemet. Vi heier på gangsteren en stund men siden "crime does not pay" er vi også vitne til kriminalitetens bakside og gangsterens nedfall. Dette er en typisk "rags to riches" -historie men den slår meg hele tiden som troverdig og spennende.

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- All the Money in the World - Hva penger kan gjøre med folk...
- The Martian - Passe smart romeventyr med både sjarme og humor
- Exodus: Gods and Kings - Moderne vri på en eldre historie
- The Counselor - Tynn suppe lakkert med sukker
- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Robin Hood - Stødig og effektivt om tyvenes prins
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Kingdom of Heaven - Direktor’s Cut hever filmen flere hakk
- Matchstick Men - God underholdning
- Black Hawk Down - Troverdige og hardslående krigshandlinger
- Gladiatoren - Engasjerende underholdning for alle!
- G.I. Jane - Første kvinne som prøver seg som Navy SEAL
- Thelma & Louise - Vanvittig roadtrip
- Black Rain - Douglas er god som vanlig i en folkelig actionfilm
- Legenden - Eventyrfilm som har sine magiske øyeblikk
- Blade Runner - Gjennomført sci-fi-klassiker!
- Alien - Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm

- Gangsterportrett fra 1970-tallet
- Gnistrende gangsterdrama

26.02.2010 sier Pål Frostad: Det er artig å lese dine betraktninger rundt American Gangster. Jeg likte også denne filmen ganske så godt. Men for meg skurret det litt med Denzel Washington som jeg ikke synes passet hundre prosent inn i rollen som narko Frank. Men bortsett fra det har jeg ikke så mye å utsette på denne filmen.
26.11.2007 sier Nailer: Jeg gir denne filmen 4 stjerner. Den var bra, men kjedelig. Dette kom samtlige 4 som satt og så den på tv fram til.

• American Gangster
  • filmportalen.blogg.no
  • nationen.dagenstv.com
  • Gamereactor.no
  • Filmfeber.no
  • StudVest

Imagine Entertainment, Scott Free Productions, Relativity Media, Universal Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»