Anmeldelse av Øye for øye (Out of the Furnace), amerikansk film fra 2013

Thriller Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

Øye for øye - Trailer 12.07.2013

Ydmykhet, skyldfølelse og hevn i indiestil

[Skrevet av: KrisM, Dato: 29.08.2014]

Russel Baze lever et enkelt liv som fabrikkarbeider og med sin kjære. Samtidig har han en far på dødsleiet og en bror som stadig pådrar seg gjeld. Livet når sitt endelige vendepunkt når han blir innblandet i en bilulykke. Snart havner broren i alvorlig trøbbel, og Russel må ordne opp.

Furnace føles som en indiefilm, men dandert med skuespillere fra toppsjiktet. Det virker solid med Christian Bale (The Dark Knight & The Prestige) i hovedrollen og han er langt mer en superhelten som topper kjendisstatusen hans. Blant annet i The Machinist (2004) ser vi hvor flersidig skuespilleren faktisk er.

Denne tittelen oppleves som nevnt litt alternativt fra mainstream. Vi forflyttes til en enslig forstad gjemt bak forfalne bygninger og tomme gater. Dette er ikke New Yorks skyskrapere, dette er livet som fabrikkarbeider i et sted der industrien holder på å dø ut. Tragedien fra finanskriser og arbeidsledighet er dermed synlig, og den desperate stemningen er til å kjenne på.

Med vokalisten Eddie Vedder fra Pearl Jam fanges man inn allerede fra introen. Interessant nok skulle enda flere av låtene hans vært med, men regissør Scott Cooper opplevde musikken som for perfekt og kraftfull. Tanken var at musikken ville lede seeren bort fra filmen. Allikevel har vi endt opp med et sterkt lydspor som både starter og avslutter fortellingen.

Historien er todelt, en historie er om den enkle manns feiltrinn og skyld. Den andre begivenheten er en klassisk tap og søken etter hevn. Jeg trives best blant den første delen som brer seg ut i sakte tempo og i forsiktige omgivelser. Men Woody Harrelson (No Country for Old Men & Zombieland) er brukbar til å skape en antisympatisk skurk. Seeren blir med på kontrakten og ønsker også hevnen, men selve oppbyggingen til konflikten mangler noe ved seg. Jeg blir med i kampen, men ikke helhjertet. Det mangler noe trekkende her.

Jeg tror regissør Cooper så noe stort i dette prosjektet og han ville oppnå mye. Ja når opprinnelig Leonardo DiCaprio skulle ha spilt hovedrollen med Ridley Scott som regissør, da sier det noe om utgangspunktet. Dermed er det litt leit at sluttproduktet ikke virker å nå toppen allikevel.

Man blir rett og slett ikke trukket langt nok inn i hevnfølelsen. Og selv om Bale er god i hovedrollen, så skulle jeg gjerne sett mer av det han opplevde av skyldfølelse, og ikke minst kampen med seg selv. Fordi det er personlig bagasje der, og regissøren har fremhevet nettopp dette og ikke minst i den bemerkelsesverdige sluttscenen.

Men jeg liker tempoet, naturbildene, karakterene i forstedene og det enkle, men noe falleferdige i tilværelsen. Savner bare at de store hovedpoengene treffer.

- Hostiles - Westerndrama om to fiender som må jobbe sammen
- Black Mass - En svart, dyster og gjespende kjedelig masse.
- Crazy Heart - Velspilt countryballade

• Øye for øye