Anmeldelse av True Blood - Sesong 7, amerikansk tv-serie fra 2014

Drama, Fantasi, Grøsser

True Blood - Sesong 7 - Enden er nær!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.08.2014]

Sesongen åpner med full fyr. Det er kamp da de Hiv-vampyrene angriper befolkningen i småbyen Bon Temps. Vampyrene, varulvene, feene, shifterene og vanlig dødelige blir angrepet. En betydningsfull karakter dør i dette oppgjøret og noen mindre profilerte blir tatt til fange. Med dette starter en ny æra i jakten på ‘New Blood’. Det jaktes på kuren til vampyrviruset, men det er ikke lett å finne den når man ikke vet hvor man skal lete. Vi følger alle de kjente og kjære karakterene som vi har blitt kjent med helt frem til det stedet der vi må ta farvel for alltid...

Denne gangen handler alt om syke vampyrer som har fått viruset som gjør at de kan dø. Som om de ikke led nok av avhengigheten av blod? Sarah Newlin var pådriver for å skape viruset Vampyrviruset Hepatitt V. På grunn av det har hun mange fiender av de som har fått viruset, men hunn bærer også på en annen hemmelighet. Sookie får store kvaler med å finne ut av hvem hun egentlig elsker. Er det eksen Bill, er det varulven Alcide, eller er det kanskje vikingvampyren Eric? Du vil få svaret i løpet av denne sesongen. Vi får også se hvordan det går med de andre folka i Bon Temps som vi har har fulgt i tykt og tynt i hele seks lange sesonger. Det er litt spennende å se hvordan båndene mellom vanlige mennesker, vampyrer, feer, shiftere og varulver knyttes nå i siste omgang.

Når enden er god er allting godt?
Det har gått en stund siden forrige sesong sluttet. Personlig er jeg ikke overbegeistret for True Blood, men etter å ha kommet meg gjennom alle de forgående sesongene, så ser jeg faktisk frem til å få enden på visen. Jeg likte første sesong ganske greit og sesong 6 var også en høydare. Men til tross for at at jeg var sugen på å få servert sluttkappittelet, ble jeg igrunnen først veldig skuffet. Det er fordi begynnelsen på siste sesong begynner som sirup. Det gjør det heller ikke bedre at starten byr på et svært lite interessant drama.

Hvor blir det av nærven og mystikken?
Serien blir imidlertid bedre og bedre jo mer man ser, selv om hovedinntrykket mitt er at dette var seige saker. For min del løsnet det ikke helt før begynnelsen av episode 7 der ting begynner å spisse seg veldig til handlingsmessig. Igjen er det mye sidehistorier som stjeler mye av showet. True Blood skal liksom ha en del action og en del mystikk som ligger å ulmer. Her får man fint lite av noe av det man har verdsatt med de andre sesongene. Man har med andre ord skvist ut hver eneste bloddråpe nå og det er ikke mer å gå på. Slik kjennes det imidlertid ut etter å sett hva denne serien har å stille opp med i finalesesongen.

Ikke solid nok som True Blood-sesong

Produksjonen trodde kanskje at de kunne hvile på laurbærene da alle sikkert ser siste sesong uansett, men dette var nok noe av det minst engasjerende jeg har sett på lenge. Det blir dog aldri superdårlig fordi produksjonskvaliteten er for høy til det. Det blir bare veldig mye konversering og alt for lite handling. Og akkurat det er ingen god kombinasjon. Man leer ikke på øyet av sexscenene en gang. Noe mer uengasjerende er det lenge siden jeg har sett. Man våkner litt til når Jason Stackhouse og Eric Northman har seg i en drøm, men dette er nok mest ment for å bligjøre den kvinnelige fansen.

Kan man tilgi den trøblete starten?
Serien starter ikke for alvor før i slutten av episode 2 og begynnelsen av episode 3. Derfra går ting litt oppover. Denne siste sesongen har ingenting nytt å komme med som vi ikke har sett før. Det er også litt provoserende at man begynner med å gjøre dette til enda en sesong som blender inn i mengden. Er det for mye forlangt å skulle få en mer spesiell sesong i finalesesongen? Sesong 7 er til nå den kjedeligste og mest langdryge omgangen med True Blood til nå. Jeg må si at all såpen begynner å gå meg på nervene. Man tåler litt såpe, men mengden man får her blir for mye for en gammel stakkar fra Bergen. Nå er jo jeg ikke videre fan av serien, men dette holder ikke helt mål, selv i True Blood-målestokk. Noen av episodene er så hule at man ikke skjønner at man gidder å bruke tid på serien. Det gjaldt spesielt episode 4 som var et slit å komme seg igjennom.

Mer intriger og kliss
All handlingen er til tider for billig. Jeg kjenner at jeg bryr meg mindre og mindre om det som faktisk skjer her. Dramaet som foregår er omtrent mindre engasjerende enn å ta oppvasken. Igjen finner man karakterene som skrøpelige pappfigurer som ikke eier sjel. Det er som det ofte blir i såpe at rollefigurene ofte er der bare for å dra handlingen i de retninger der manusforfatterhønen sparker. Noe av det man får her er såkalt nødhandling, og mye annet blir alt for opplagt av hvor det tar veien. Man tar seg i å se på klokken hele veien og irritere seg over det som skjer. Noe av skuespillet er også så teit og overdrevent klisjé at jeg holder på å le istedet for å gråte.

Det positive
Om du har fulgt med True Blood i tykt og tynt gjennom alle sesongene, vil du nok like å få med deg enden på visen. Selv om mystikken er borte, er det jo litt blod, gørr og annet igjen her når man skraper alt dritten til side. Om man ikke er lei kjærlighetslivet til Sookie allerede er det jo også nok å oppleve her. Du har gjerne også en favorittkarakter som du lurer på hvordan det kommer til å gå med? Kanskje får du en slutt du er fornøyd med? Vi følger Sookie, Bill og Eric tett i denne sesongen. Eric Northman er jo også manges favoritt, så han er alltid bra å ha i front. Det beste med denne sesongen er nok det at nå har vi fått det endelige punktumet. True Blood har egentlig vært en litt for lang serie, men nå er det endelig slutt på moroa.

Hva så med slutten?
Uten å avsløre noe, blir det litt klisjeer mot slutten, men heldigvis uten at alt blir helt uforutsigbart. Selve slutten var en grei ende på visen, men det hadde vært andre måter å slutte dette på som kunne vært mer spenstig. Alt i alt så synes jeg denne sesongen var alt for safe. Den er også alt for treg og noe for mye lavmælt til tider. Det er akkurat som serien holder på å dø, og det gjør den jo også på et vis i løpet av denne sesongen. Dette var ikke like irriterende som sesongen med den kjipe heksen, men dette var bare gjennomgående uinspirerende og ikke helt verdig en avslutning på True Blood. Det er jo litt kjipt å gi seg på bunn, selv om selve slutten er det helt klart beste med hele sesongen.

Kritikker i media av S01

• ereviews.dk