Anmeldelse av Børning, norsk film fra 2014

Action, Komedie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Børning - Trailer 13.06.2014

Godt nivå på norsk svidd gummi

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.08.2014]

Den bilgale Roy driver sjappa ”Stallions Parts” hvor han blant annet mekker på sin elskede Ford Mustang ”Lillegul”, oppkalt etter datteren Nina. En dag kommer Nina og skal tilbringe sommerferien med Roy, noe han ikke var forberedt på. Når Roy så plutselig blir utfordret i et bilrace bestemmer Nina seg for at hun vil bli med. Hans erkefiende i TT har nemlig utfordret Roy til ulovlig gateløp fra Oslo til Nordkapp.

Norges første helaftens bilfilm er en realitet når ”Børning” nå svinger innom landets kinoer. Anders Baasmo Christiansen spiller Roy, en litt tafatt, smått likegyldig kar til mye og mangt, blant annet til datteren sin. Christiansen spiller som vanlig fjellstøtt troverdig, selv om han i utgangspunktet ikke akkurat er Norges svar på verken Vin Diesel eller Dwayne Johnson. Og DER var vi allerede inne på den amerikanske ”Fast & Furious”-franchisen gitt.

Som genrefilm innehar ”Børning” mange av genrens klassiske trekk, som obligatoriske lekre og råe biler, fargesterke og iøynefallende snadder. Den like klassiske badguyen av en Blodstrupmoen er også med, her passende harry spilt av Trond Halbo. Flere harry-trekk må nevnes som karakterene til Sven Nordin og Otto Jespersen, for øvrig et radarpar som tilfører filmen en god morsom tone og enkelte lattermilde scener. Jespersens tørrvittige fremtoning og kommentarer funker for eksempel maks bra!

Man skal kanskje også være glad for at man har lagt seg på nettopp denne mer rene genrestilen, for slik ikke å trenge finne opp kruttet på nytt. Videre blir jo derfor også sammenlikningen med nevnte storebror fra Hollywood uunngåelig, men det trenger ikke mases mer om dette nå for så vidt, poenget er at den norske varianten klarer seg rimelig godt som sidestilt bilfilm som sådan.

Det er enkelte direkte knallbra stunts og bilscener som er bra klippet og plassert i handlingen. Bilracet fra sør til nord er for øvrig litt overraskende tamt. Det savnes litt mer friskhet, steder og holdepunkter på vårt norske billøp, for før vi vet ordet av det er man plutselig kommet langt nord for Trondheim og videre blir det stort sett øde riksveier, fjell og skog. Hvorfor ikke kjøre innom mer kjente steder, byer og tettsteder?

Bikarakterer som Nordin og Jespersen vies altså en god del tid, mens Jenny Skavlan og andres karakterer forblir helt uforløst oppi det hele, dessverre. Det er nemlig først og fremst Roys forhold til datteren som er hovedfokus her. Deres relasjoner er dog så enkle og tamme at man aldri dras fullstendig i gang av deres ”bonding” i løpet av filmen. Søt og enkelt, joda, men ikke stort mer gripende.

Filmatisk får vi da storslåtte, brede og gode bilder av norsk natur, som ventet, mens bildene ofte er ganske så kornete, mer enn sylskarpe og klare. Lyden svir og ruses innimellom skikkelig i kinosetet, så bra er det!

”Børning” har kanskje mer fellestrekk med den mer like ”Need for Speed” som gikk på kino i mars. Også her foregikk det et tversoverløp igjennom landet (USA). Alt i alt er dette norske bilracet dog en vellaget balansert og genretro film som nok vil tilfredsstille på et godt nivå, uten å bringe genren verken noe videre eller skape store overraskelser utover dette.

- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger

- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger