Anmeldelse av Need for Speed, amerikansk film fra 2014

Action, Biljakt Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 11 år

Need for Speed - Trailer 26.09.2013

Til alle som elsker høy fart og skjønne biler

[Skrevet av: KrisM, Dato: 10.08.2014]

Det er faktisk 20 år siden det første NFS (Need for Speed) -spillet så dagens lys. Den gang dreide deg seg mest om billøp på landeveien med politi i hælene og lynraske biler. Spillserien har utviklet seg siden da og over til blant annet et større fokus på politi, styling og bymiljø.

Flere spill har tatt turen over til andre medier med for eksempel Tomb Raider (2001) og Doom (2005). Selv om den andre veien med film til spill er mer vanlig, så regnes det som uproblematisk å gjøre det på den måten også.

Nå er det jo flere bilfilmer som fronter scenen med The Fast and the Furious (2001) og årets norske innlegg med Børning. Men titler med brennende gummi i fokus har jo en lang forhistorie ellers også.

Aaron Paul tar jo førersetet her og er godt kjent fra sidekicken i Breaking Bad (2008). Skuespilleren sparrer med den egenrådige Dominic Cooper, som rett og slett spiller en empatiløs drittsekk.

Et uskyldig hode ofres og dermed settes et vanvittig og hasardiøst kappløp i gang hvor hevnen er motiv. Handlingen er nokså svakt bygget opp og intrigen plasseres så altfor tydelig. Men la oss sette dette til side og fokusere på hva NFS gjør godt, og jo det er forkjærlighet for automobilen.

Ved introduksjonen treffer vi på noen rå muskelkjøretøy. Lydanlegget nyter brummingen og motorstøyet er levende. Blander man dette med intense og velplasserte kameraperspektiver så blir aldri bilkjøringen kjedelig. Regissør Scott Waugh har tenkt nøye gjennom og servert perspektiver som gir spenning nok i seg selv.

Man hopper fra cockpit og over til vinkling forfra når spektakulære stunts skal nytes. Ting tar av, og jo det blir litt for mye av det gode. Ikke minst så savner jeg kanskje mer av de klassiske kjøretøyene og litt mindre fokus på nye superbiler.

Heltene er en gjeng snodige ansikter som strever i enkle kår som mekanikere. Det tar lang tid for å komme innpå de og noen av karakterene gir heller ikke mening. Den sterkeste rollen er i min mening Imogen Poots med kvinnen som styrker hovedpersonen og hans oppdrag. Hun er vakker, empatisk og viser seg som kvikk og oppbragt. Men hun får ikke spilletiden hun fortjener.

NFS forblir for meg en nydelig oppvisning av skjønne pansre dekorert med biljakter som en bare kan drømme om. Jo, den påvirket til den grad at jeg måtte ruse motoren noen ekstra runder med stasjonsvognen. Men har filmen fortryllende fortellerkunst? Neppe, men absolutt en bilfilm av god kvalitet.

Kris Munthe

www.krismunthe.wordpress.com

- Mye kjøring med kule sportsbiler
- Plankekjøring, pluss litt til.

16.03.2014 sier Geir Sviske: Har bare et ord å beskrive den. Imponerende

• Need for Speed