Anmeldelse av Waitress, amerikansk film fra 2007

Komedie, Romantikk Spilletid: 107 minutter

Spis før du ser Waitress

[Skrevet av: Arild Svensgam, Dato: 02.12.2007]
Jenna er verdensmester i å bake paier. Hun gjør det på en liten kafé ved en landsvei på et sted midt i ingenmannsland. Jenna døper paiene etter hendelser og følelser i sitt liv, derav de merkelige navnene som "Jeg hater min mann"-pai og "Gjør noe av livet ditt liv"-paj.

Waitress er en film man blir sulten av å se. For hver pai Jenna finner på får vi nemlig se hvordan hun blander alle de herlige ingredienser i dem. Om du er kjempesulten før du ser filmen blir det nesten som en tortur å se den, men en hyggelig tortur.

Jenna har stort sett ikke noe liv ved siden av paibakingen. Hennes mann Earl er en ekkel, kontrollerende surpomp som koker av sjalusi. Han behandler sin frue som skitt og tar fra henne alle pengene hun tjener. Når Jenna får greie på at hun er gravid raser hele hennes verden. Hun baker "Jeg vil ikke ha Earls baby"- pai, en egg- og ost-quiche med røkt skinke i midten.

Hun har allerede bestemt seg for å besøke det lokale legekontoret for å få greie på hvor gravid hun er, når hun treffer den unge og sjarmerende legen Dr Pomatter. Han er alt som Earl ikke er og Jenna faller pladask for ham.

Waitress har en kjapp og morsom dialog, flott fotografert (på forførende gode paier) og formidler fremfor alt en riktig herlig følelse. En perfekt film for en lørdagskveld, men knapt noe du sitter etterpå og funderer på i timevis.

Denne amerikanske filmen hadde premiere 2007-11-30, er 108 minutter lang og distribueres av 20th Century Fox
Regi: Adrienne Shelly
I rollene: Keri Russell, Nathan Fillion, Cheryl Hines, Jeremy Sisto, Andy Griffith, Adrienne Shelly, m. fl.

08.11.2009 sier Innaktiv_bruker_100: Du blir sykt sulten av å se den her ja, akkurat som i Charlie og sjokoladefabrikken. Anbefales å ha noe å spise. x)
05.10.2007 sier Stormen: Kjipt å høre om Adrienne Shelly.. Rart å tenke på at filmen blir lansert, mens en sentral aktør i filmen er død :/

• Waitress
  • StudVest

Night and Day Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»