Anmeldelse av The Wolf of Wall Street, amerikansk film fra 2013

Biografi, Kriminal, Drama, Komedie Spilletid: 179 minutter Aldersgrense: 15 år

The Wolf of Wall Street - Trailer 17.06.2013   The Wolf of Wall Street - Trailer 2 27.10.2013

En festlig og vill historie fra aksjemarkedet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.07.2014]

Det hele begynner på midten av 1980-tallet. Den unge akskjemegleren Jordan Belfort lærer aksjebransjen å kjenne og etter hvert kan han alle smutthull. Og med dem og litt ulovlig kreativitet får vi se hvordan Jordan Belfort blir den store stygge ulven på Wall Street. Dette beskriver jappelivet på sitt værste. Han starter sitt eget selskap og skyter mot skyene. Her og store penger, makt, kvinner og narkotika som holder Belfort gående. Men med så mye oppmerksomhet og suksess lurer det også skjær i sjøen for den uredde ulven...

Begynner rått
Filmen begynner frekkere enn jeg hadde forventet. Jeg trodde filmen bare skulle være grisk og ikke så sex og narkofiksert. Man vender seg dog til filmens råhet og humor etter hvert. Man føler man er med på spillet på Wall Street og blir lært opp i reglene. Det er mange veldig artige kommentarer og typer her. En del av dem er noen skikkelige lurendreiere. Det virker som alle store selskaper har hatt en skikkelig smart lurendreier som grunder og her får man virkelig en slik historie. Aksjene går fort unna og pengene håves inn.

Baserer seg på en virkelig historie
Filmen er underholdende fortalt. Alle liker historier om store karer som får suksess på kort tid. ‘The Wolf of Wall Street’ ligner litt på en snuskete versjon av ‘Catch me if you can’. Man kan mildt sagt si at dette er en utrolig historie, men alt baserer seg på en sann historie om den virkelige personen Jordan Belfort. Dette er filmversjon av den bestselgende skandaleboken med samme navn som filmen. Akkurat hva som er sant og ikke her er dog vanskelig å si, men en god historie er det uansett.

Moralen er på bånn
Man sparker nedover på noe av humoren, men filmen kommer unna med det fordi rollefigurene er så skruppelløse at det nesten ikke er grenser. Alle i firmaet lever et svært uanstendig liv. Det er horer, narkotika og annet korttenkt moro i stor stil. Wall Street-gutta får aldri nok penger i kassa og lever som grever. Alle har sin pris og dette utnytter gutta til det fulle.

Ringreven Scorsese gjør det igjen
Regissøren, Martin Scorsese, gjør det igjen. Filmen har et veldig bra driv. Scorsese viser at han fremdeles har teften. Han har klart å skape utrolig mye kul underholdning på mange plan og viser seg nok en gang som en av Hollywoods aller beste ringrever. Filmen lykkes bra i å overraske deg. Det hele ser lekkert ut som få. Mange scener en en rein nytelse å skue. Jeg anerkjenner at denne filmen virkelig lykkes i alt den forsøker seg på. Men til tross for at at dette er en veldig til tider morsom og underholdende affære kommer jeg personlig ikke helt over hvor uspiselig hovedpersonen egentlig er.

Filmen overrasker på flere plan
Jeg elsker Scorsese og nesten alle hans filmer med det. Igjen gjør han noe man ikke forventer av ham. Det er nok mange som liker råheten med denne filmen. Man får en meget frekk blanding av elementer. Alle man møter er stort sett litt uspiselige drittsekker. Man er mer vant til å få slike typer presentert som mafiatyper som dreper folk om ikke alle danser etter deres pipe, her blir det mer pengene som bestemmer. Med andre ord lever filmen virkelig opp til tittelen.

Overgår Michael Douglas i Wall Street
Om du trodde filmen Wall Street med Michael Douglas representerte ultimat grådighet, må du tro om igjen. The Wolf On Wall Street er en film om en meget moralløs aksjeulv. Og de som kjenner historien om Gordon Gekko, vet at alle storhaier på Wall Street som tjener penger litt for raskt ikke klarer å bli på finanstoppen lenge når de ikke spiller etter reglene. Jeg kan like godt avsløre at også denne filmen viser nedturen også. Det hadde jo ikke blitt en interessant film uten den.

Mye som stemmer
Man blir stilt over for et smart manus. Her er det mye som gjør seg på film. For min del er nok rettferdighetens time og nedturen den største tilfredsheten med denne filmen. Det er der også selve moralen kommer inn i filmen at det ikke lønner seg å drive med ting utenfor loven og utnytte systemet. Skuespillet er også svært godt. Leonardo DiCaprio spiller nok en kjemperolle i hovedrollen som Jordan Belfort. Jonah Hill utmerker seg også bra som Belforts assistent, Donnie Azoff. Også Oscarvinneren Matthew McConaughey er med på å dra noe av lasset her i begynnelsen. Han spiller Jordan Belforts store læremester.

Lang og god
Filmen varer nesten tre timer og klarer hele veien å holde intensiteten oppe hele veien. Det er veldig imponerende. Man klarer hele veien å utvikle historien og hele veien finner man nye veier å sjokkere oss seere på. Filmen følger en mafiaaktig oppskrift bare uten liv som går tapt. Her går man bare etter de store pengene og forsøker å holde på dem til det siste. Men selv om man har vunnet over FBI er det vanskelig å motstå grådigheten etter mer penger. Man får også se at Greed ikke nødvendighet er godt.

Oppsummering
Med filmer som ‘The Departed’, ‘Casino’, ‘Mafiabrødre’, ‘Den Rasende Oksen’ og ‘Taxi Driver’ har Martin Scorsese befestet seg som en av Hollywoods fremste filmskapere. I ‘The Wolf of Wall Street’ har han klart å lage nok en kjempefilm. Filmen er veldig inn i tiden og overrasker deg med sin store frekkhet og friske preg. Selv om jeg personlig ikke likte helt rollefigurene, anerkjenner jeg at dette er en solid film som underholdt meg bra. Filmen føles som noe helt nytt i komediesegmentet og Scorsese viser at han nok en gang kan ta frem det beste i Hollywood uten å lage en oppfølger eller skape en effektorgie.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Once Upon a Time… In Hollywood - Tidsmessig fargesprakende lek!
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Den Store Gatsby - The Great Baz Luhrmann er tilbake
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- The Beach - Mye bra, men litt skurr innimellom
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D

- The Irishman - Topp mafiafilm levert på streaming fra Scorsese!
- Silence - Kanskje en av årets hittils beste filmer
- Hugo Cabret - Sterk filmmagi med svakheter
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- The Departed - Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- Bringing Out The Dead - Gripende feel-bad-film
- Kundun - Vår tids Dalai Lama har sine kamper i livet
- Casino - Mafiaunderholdning i særklasse
- Uskyldens tid - Scorseses forsøk på kostymedrama...
- Cape Fear - Scorseses Cape Fear-remake fungerer
- Mafiabrødre - Scorseses mafiamesterverk
- The Last Temptation of Christ - Martin Scorseses film om Jesus
- The Color Of Money - Biljardreven lærer opp ungfolen i spill for penger
- The King of Comedy - Mannen som gjør alt for å komme på TV...
- Den Rasende Oksen - Sammen blir Scorsese og De Niro dynamitt!
- Taxi Driver - Taxisjåføren du aldri glemmer!
- Alice bor her ikke lenger - Scorsesedrama om en kvinnes harde liv...
- På skyggesiden - Scorseses første mafiafilm er overraskende solid

- DiCaprio i fyr og flamme!
- Rå DiCaprio i sin livs form i en ”Roller Coaster” av en film!

29.01.2014 sier solveigk: Kommentar til Jacobs omtale 'Rå DiCaprio i sin livs form i en ”Roller Coaster”': Utrolig bra skrevet :) Første filmen jeg har sett to ganger på kino :)
28.01.2014 sier Pål Frostad: Jeg er solgt. Denne skal sees :)

• The Wolf of Wall Street
  • Romerikets Blad