Anmeldelse av Godzilla (Gojira), japansk film fra 1954

Drama, Grøsser, Sci-Fi, Thriller, Monster-film Spilletid: 98 minutter

Japanernes klassiske monsterfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.06.2014]

Filmen begynner med at flere skip synker under mystiske omstendigheter. Det ser ut som om havet eksploderer plutselig. Konklusjonen blir derfor at det må være et stort dyr i havet. Godzilla heter monsteret som lever i sjøen. Det kommer fra havet og fortærer menneskeheten for å overleve. I gamle dager da fangsten var dårlig ofret folket jenter så han ikke skulle spise dem alle. Det sammenlignes med dinosaurer og Godzilla skal være en krysning mellom en landdinosaur og en som lever i havet. Godzilla er beregnet til å være rundt 50 meter høy i filmen, og har overlevd på dypvannsorganismer. Og da atomprøvesprengninger endret dens naturlige miljø, har den kommet til overflaten. Nå truer Godzilla Japans befolkning og også resten av verden etter det. Ingenting av våpen ser ut til å bite på supermonsteret. Har menneskeheten funnet sin overmakt?

Setter deg i stemning med tramping og brøl
Det hele åpner med lyder av voldsom tramping og heftig brøling mens rulleteksten farer over den svarte skjermen. Man blir da litt ekstra giret allerede før filmen kommer skikkelig igang. Japanerne er gode på å skape en mystisk stemning. Vi får se herjinger fra Godzilla uten å få et skikkelig kikk på monsteret. Dette er noe jeg har sansen for, ellers kunne dette raskt blitt litt overeksponering og dermed kjedelig action. Det er et stort øyeblikk første gang vi får se hodet på monsteret stikke opp over en bakketopp. Da er det gått hele 22 minutter inn i filmen. Effektene er svært kreative og benytter seg av flere filmtriks for å skape de store illusjonene.

Fin fortelling rundt Godzilla
Filmen begynner som et spennende drama. Jeg liker måten historien fortelles på. Man får et inntrykk av å være med på det som skjer fra den japanske befolkningens ståsted. Vi lærer historien rundt Godzilla. Det er moro å se befolkningen som både er redd for monsteret og samtidig veldig nysgjerrig på å se monsteret som plager dem. Vi får debatter rundt om Godzillas herjinger skal offentliggjøres eller dysses ned. Marinen bestemmer seg for å gjøre noe med trussel og slipper synkeminer for å bli kvitt skapningen, men det gjør bare Godzilla sint og han slår tilbake hardere enn noen gang.

Originalen klarer seg fint i kampen fra Hollywood
Jeg ser at de to amerikanske igjeninnpsilligene av Godzilla har fokusert på to vidt forskjellige ting. Begge har tatt en del fra orignalfilmen, men er også svært forskjellig fra originalen i oppbygning og virkemåte. Effektene har blitt bedre, men vi ser raskt på Godzilla fra 1954 at effekter ikke er alt med en film. Særlig er manuset en god del bedre i originalen. Man tematiserer mer enn å bruke reine effekter. Godzilla er en solid actionfilm for sin tid, men er en del langsommere til tider enn igjeninnspillingene.

Svært solid for sin tid
Godzilla ser overraskende tøff ut i originalen. Man har brukt miniatyrer, kameravinkler og 'stop motion'-animasjon til det fulle for å skape monsteret Gozilla og all dens ødeleggelser. Forhold til sin tid må Godzilla ha vært en gigantisk superproduksjon. Her har japanerne virkelig siktet høyt og skapt en blokkbuster av dimensjoner. Det må ha vært enormt mye jobbing med kamera og modeller for å få dette til å passe sammen.

Mytologien fungerer
Japanerne har også en helt egen respekt for monsteret enn amerikanerne hadde da de lagde sine etterligninger. Godzilla er helt klart japanernes svar på amerikanernes King Kong. Mytologien rundt Godzilla er veldig bra faktisk. Det er selvsagt litt søkt med så store monster, men man kjøper dette i filmsammenheng. Godzilla i storbyen er nesten like fengslende som å se King Kong i samme element. Filmen er fremført på meget klassisk vis. Det var nok ingen tilfeldighet at Godzilla ble et så omstridt filmmonster i verdensklasse.

Verdsetter også tematikken med moral og etikk
Jeg liker godt hvordan filmen diskuterer frem og tilbake hva de kan gjøre. Det blir også vist en god del skjønn. Etikk og moral er også et hett tema i filmen. På den måten viser også filmen at den tar hensyn til verdenssamfunnet. Det blir ikke bare Japan for alle pengene og man merker at filmen er sterkt preget av det som hendte under andre verdenskrig på flere måter. Jeg tenker selvsagt på atombomben og den ødeleggende kraften et slikt supervåpen har på en hel verden.

Oppsummering
Godzilla er også en overraskende god sci-fi-film for sin tid. Her benyttes forskning og vitenskap til det fulle for å forsøke å bekjempe et monster av dimensjoner. Slutten er også veldig spennende og kanskje noe av det beste med filmen. Der får vi se en sann forsker ta etiske valg som kan få hele menneskeheten. Vi får også en god følelse for rollefigurene og det de representerer. Her er det faktisk overraskende mye dybde til tider. Filmen er meget smart løst til å være en såpass monsterkoloss. For min del var nok originalen enda litt bedre enn jeg hadde forventet på forhånd.

- Godzilla 2: King of the Monsters - Kan det BLI større?!
- Godzilla - Monsterguden Godzilla redder dagen

• Billsmovieemporium.wordpress.com
  • Derekwinnert.com

Japan

Japansk

Toho Film (Eiga) Co. Ltd.