Anmeldelse av That Awkward Moment, amerikansk film fra 2014

Komedie, Romantikk Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: Alle år

Sex og Singelliv

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.06.2014]

Tre bestevenner befinner seg der vi alle har vært, i det uforutsigbare øyeblikket i en datingfase hvor man tenker ”Så…hvor står vi egentlig”? Jason, Daniel og Mikey lever alle sine bekymringsløse singelliv i New York da alle én etter én får litt og handskes med når kvinnene inntar deres liv.

Klassisk ’chick flick’-romantisk komedie dette altså. Eller…vent litt…det er jo gutter i hovedrollene her gitt! For der vi har sett utallige filmer i denne gata hvor jentenes kjærlighetsliv blir gjenstand for røre og søle, ja der har jammen meg posterboy Zac Efron og Co denne gang de samme utfordringene.

Ikke for det… ”That Awkward Moment” er 99 prosent fremdeles ment for et kvinnelig publikum, så misforstå meg rett, men filmen har i det minste guttas perspektiv på mange områder, for en gangs skyld. Man har jo bromance- og feelgood-filmer som diverse Seth Rogen/James Franco-filmer og ”The Hangover”-serien, men oppi alle tilsvarende jentefilmene er det faktisk helt greit og overvære ”That Awkward Moment”.

Med visse modifikasjoner dog, selvsagt. Vi snakker jo tross alt hundre prosent overfladisk Hollywood-realisme her, så en haug med kameler må jo svelges underveis. Klarer man dette makter likevel faktisk både karakterene, det narrative drivet, samt noe av humoren og varmen å smyge inn under huden på deg, med mindre man er rimelig iskald.

Og iskaldt begynner det, for man møter gjerne ofte en slik genretypisk amerikansk film med både skepsis og lave forventninger, her er det ikke noe Gullpalme-materiale man ser for seg akkurat. Men, litt etter litt slipper man dog taket, og innser at man tross alt, og muligens noe motvillig, har en hel del til felles med disse glossy, overpene og vellykkede amerikanske guttene. Tematikk som vennskap, humor, jobb og kjærlighetsliv er tross alt universelle greier som også utnyttes både tidvis skarpt og underfundig innimellom både slapstick-humor og uttallige ’sett det før’-grep.

”That Awkward Moment” er en nokså klassisk film man fort skjønner tegninga med, men den har både tidvis riktig så fine stemninger som glimter til, mens tilsvarende mindre sjarmerende bruk av overvulgær humor og usjarmerende filmatiske replikker raskt drar ting ned på amerikansk jord igjen. Her er flere scener man kan drømme seg bort i, mens man i neste scene mer vil le av tåpelig filmrealisme. Historiens i god grad sjarmerende formidlingen av blant annet vennskap, kjærlighetsaspekt og moral vinner likevel over den samme filmens både grelle og mer oppbrukte genregrep, denne gang. Koselig det!

- The Unbearable Weight of Massive Talent - Morsom selvrefleksiv metafilm om Cage

• That Awkward Moment
  • Filmnytdvd.dk
  • Moviepie.com
  • Aftenbladet.no

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»