Anmeldelse av Vikings - Sesong 2, irsk tv-serie fra 2014

Action, Drama, Historie, Krig Aldersgrense: 15 år

Vikings - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.05.2014]

Vikingpioneren Ragnar Lothbrok og kompani er tilbake. Han er på vei mot toppen i vikingsamfunnet, men når man bruker spisse albuer så skaffer man seg også fiender på veien. Jarl Borg blir fornærmet etter å ha blitt lovet tokter i England som han ikke får ta del i. Han sverger derfor hevn til kongen og Ragnar. Men Ragnar har ikke bare fiender i hjemlandet, han fører også en bitter strid i England. Det er duket for flere oppgjør for Ragnar og de som betyr noe rundt ham...

Åpner med et slag
Sesongen åpner med at Ragnars bror, Rollo, rir med Jarl Borg ved sin side. Ragnar gjør seg klar til kamp, men ser at broren mangler og håper at han ikke har sviket ham. Like etter braker Jarl Borgs menn sammen med Ragnars tropp. Det blir en blodig affære på liv og død. Jarl Borg og Rollo kjemper side om side og slår flere av Ragnars menn i svime og dreper også en del. Mot slutten av slaget finner Rollo ut at han ikke kan drepe Ragnar. Etter slaget blir det forhandlinger. Etter litt om og menn blir Jarl Borg med på å slutte fred og være med på plyndringer i det nye land, der byttet er større.

Problemer for Ragnar Lothbroks familie
Handlingen sentreres nok en gang rundt Ragnar Lothbrok. Det første vi får se er at familien hans begynner å slite etter at Ragnars kone får vite om hans sidesprang. Hun sint når det til og med blir barn av sidespranget, det gjør at de går hver til sitt. Vi får se at det ikke bare er enkelt å skilles fra dem man holder mest kjær. Men Ragnars appetitt på mer makt og innflytelse er noe som begynner å gå mer og mer ut over den stakkars familien sin. Han begynner å få fiender i øst og vest og snart er det ikke lett å vite hvem man kan stole på lenger av sine egne også.

Litt blandet åpning av serien
Første sesong av Vikings var en serie jeg likte ganske godt. Derfor ble jeg glad når jeg endelig satte meg ned for å se fortsettelsen på denne episke serien som tok verden med storm i 2013. Jeg føler at det var en bra kul begynnelse på denne andre sesongen av Vikings. Den er noe lik i oppbygning som episode en av den første sesongen som også begynner med et action rundt et slag. Etter slaget i begynnelsen går serien over i sitt vante dramamodus som vi er så vant til i Vikings, men det blir noe tamt etter en så heftig begynnelse.

Maktkampen bølger
Vikings er en lignende serie som Game of Thrones, bare med vikinger og med ikke fult så stort budsjett. Som i ‘Game of thrones’ må man holde tungen beint i munnen om hvem som er hvem og hva som skjer, fordi man får ingen oppsummering i begynnelsen. Vi får alltid omtrent en actionpreget kamp i episoden. For mange er dette det store høydepunktet, for min del synes jeg nok at det mest fascinerende var å følge maktkampen. Maktkampen bølger nemlig litt frem og tilbake. Det er ikke lett å si helt hva som kommer til å skje, annet enn at det mest sannsynlig kommer til å gå bra for Ragnar og de rundt ham.

Bra oppfølgersesong
Denne sesongen følger bra opp den første. Det er bra mye drama og karakteroppbygning i serien. Jeg likte nok litt bedre første del av sesong 1. Da var alt nytt og friskt med en god nerve. Denne andre sesongen forsøker å fortsette i samme spor, men føles ikke like god hele veien. Heldigvis synes jeg bare sesongen bare blir mer og mer underholdende episode for episode frem mot slutten. Det er interessante vrier på hvordan historien beveger seg i denne andre sesongen. Det hele var en del enklere i første sesong. Man får seg også noen overraskelser underveis i andre sesong. Noen episoder inneholder store øyeblikk uten at jeg skal avsløre helt hva det dreier seg om.

Fremdeles ikke helt de vikingene som man er vant til
Vikingene er barske og barbariske. Det er ikke alltid dette fortoner seg slik man er lært opp til at vikinger skal fortone seg. Kostymene ligner ikke helt på nordiske vikingkostymer og alt ser ikke like storslått ut som man skulle ønske, men dette er dog fascinerende på sin måte i all sin fiksjon. Serien bruker mye symbolikk som skal gjenspeile forholdet til gudene som vikingene og deres motstander hadde. Urokråken Jarl Borg er den som skiller seg mest ut i denne andre sesongen. Han er en fin bifigur som virkelig gjør serien verdt å se. Torbjørn Harr gjør sin kanskje beste rolle og passer godt til rollen sin.

Utseende og action er bedre
Det er ingenting å si på scenografien i serien. Sesongen har et gjennomført mørkt skjær over seg. Naturen spiller også et mektig posisjon i serien. Vi får høye fjell og dype daler med mektige fjorder. Også selve bildet som avslutter sesongen gjøres på en mektig måte på et stort fjellplatå. Historiemessig føler jeg også at sesongen klarer seg fint. Alt glir heldigvis ikke silkeglatt hele veien, fordi da kunne dette lett blitt kjedelig. Jeg føler nok at denne andre sesongen viser litt mer tydelig hva man vil med serien. Det er spenning helt til det siste i sesongen. Avslutningen er også av det hvassere slaget. Det blir litt av et oppgjør. Også actionen underveis er bra. Man har brukt mer tid på å skape gode slagsekvenser som overgår dem man fikk i første omgang.

Alt i alt likte jeg litt bedre denne andre sesongen enn den første som begynte bra men hadde en litt trøblete slutt. Her klarer man å lage noe som øker i intensitet hele veien mot slutten. Det vil si at om du likte første omgang, så kan du trygt sette deg ned med andre omgang av serien.

- Vikings - Sesong 1 - Voldelig og episk om vikingtidens start
- Vikings - Sesong 3 - Lang og seig start, men så løsner det...
- Vikings - Sesong 4

• Vikings