Anmeldelse av Blade 2, amerikansk film fra 2002

Action, Grøsser, Thriller Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 18 år

Skuffende Bladeoppfølger!

[Skrevet av: Carl, Dato: 14.06.2002]
Blade er halvt menneske og halvt vampyr. Helt siden han var liten har han deltatt i kampen for å redde menneskene mot vampyrene. Men nå har det oppstått en ny rase, en "supervampyr", og Blade ser seg nødt til å samarbeide med vampyrene før supervampyren tar knekken på dem alle.

Oppfølgeren er mye mer actionfylt enn førstemann ut. Det virker som om del Toro pøser på med blod og gørr for å få en altfor teit historie til å virke mer underholdende enn det den egentlig er. I denne filmen prøver de å få døden til en vampyr til å bli mye mer spennende, ettersom de eksploderer når de dør. Til de grader var det ikke i eneren. Slike ting burde de holdt likt i oppfølgeren, spør du meg.

Den nye vampyrrasen er bra laget, det må ha vært en del brainstorming bare å tenke ut hva som gjør dem spesielle, men også hvordan de fungerer. Nå skal jeg ikke røpe hva de har som ikke vanlige vampyrer har, men spektakulært er det.

Snipes spiller en god Blade, jeg må si at han er den eneste som står ut av mengden av skuespillerne. Det skal også sies at han har den eneste rollen som blir skrevet inn i historien på en skikkelig måte. De andre karakterene blir ikke innlemmet skikkelig, det virker nesten som om de ikke passer inn.

Jeg hadde store forventninger til Blade II, og jeg må si at jeg ble litt skuffet. Jeg visste at dette ikke kom til å bli en filmklassiker, men bedre enn dette hadde jeg virkelig ventet meg. Den er kanskje verdt en tur på kino, men den skal ikke ende opp i dvdhyllen min.

- Blade Trinity - Populistisk overpakket vampyractioneventyr
- Blade - En av de kuleste vampyrforkjemperne!

- The Shape of Water - Varierende om merksnodig fantasyromanse
- Crimson Peak - Styggvakker spøkelseshistorie
- Pacific Rim - Guillermo del Toro slår på stortromma
- Hellboy II: The Golden Army - Langdryg overeksponering med for mye armer og bein
- Pans Labyrint - Magisk eventyrfilm for voksne
- Hellboy - Severdig mørk superheltaction
- Devil's Backbone - Blanding mellom skrekkfilm og thriller
- Mimic - Monsterfilm om store insekter
- Cronos - Del Toro med Vampyraktig film

- Blade er tilbake i en mørkere og mer actionpakket men billigere vampyraffære

• Blade 2
  • Filmguiden