Anmeldelse av Jurassic Park, amerikansk film fra 1993

Thriller, Monster-film, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 10 år

Jurassic Park - Trailer 06.12.2012

Parkbesøket man aldri glemmer!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.05.2014]

Dinosaurparkskaperen, Hammond, mener at man ikke glemmer et besøk i Jurassic Park, og det får gjengen som møtes i filmen virkelig erfare på kroppen. Jurassic Park er en slags villmarkspark med dinosaurer som er skapt med DNA fra ekte vare og avlet frem av tidens beste forskere. Hammond skal snart klar til å åpne parken, men vil vise den frem til noen som har virkelig greie på dinosaurer. Dinosaurarkeologen Doktor Alan Grant og hans kollega Ellie blir invitert til parken sammen med en rekke andre. Dennis Nedry er en dataekspert som også blir lokket til parken for et slags dobbeltoppdrag. Han tilbyr sine solide datakunnskaper, men får også betalt store summer om han klarer å få med seg embryoer av dinosaurer tilbake fra parken. Det gjør at han legger en listig plan som setter alle i parken i direkte fare da han slår av strømmen på de elektriske gjærene og tuller opp datasystemet som styrer hele parken...

En drømmepark blir virkelighet
Filmen starter med at vi er ute i skogen. Vi befinner oss på øyen Isla Nublar, 190 kilometer vest for Costa Rica. Noe beveger løvverket og det viser seg å være noen kasser med noen dyr i. Arbeidere med Jurassic Parc-hjelmer står parat med trucker for å ta imot kassen og frakte den bort til en innhegning. En arbeider går opp på kassen for å slippe dyret løs, men noe går galt og dyret får tak i arbeideren inne i fra kassen og trekker ham inn og dreper ham. Filmen fortsetter så i en ravgruve i den Dominikanske republikk. En mann i dress forsøker å få tak i Hammond (men Hammond er ikke der) for å snakke med ham om saksøking på grunn av arbeideren som mistet livet. Dressmannen forteller også at investorene i parken er redd for sikkerheten rundt Jurassic Park. På et tredje sted i en ørken finner vi dinosaurarkiologen, Doktor Grant. Han holder på å grave ut skjeletter av noen raptorer.

Spielberg ved spakene betyr dinosaurmagi
Med denne begynnelsen får man raskt en forsmak på hva filmen kommer til å by på. Og det er jo nettopp dette regissøren Steven Spielberg er så dyktig på, nemlig det å bygge opp filmer slik at vi bare ønsker mer og mer. Alt er gjort i samme ånd som Spielberg i sin tid gjorde med sitt store gjennombrudd, Haisommer. Dette er på mange måter en slags Haisommer-film bare på land. Den trykker på de samme knappene og gir oss noen sabla dinosaurmonstre som man er glad man ikke vil møte i virkeligheten. Og vi får mange Spielbergske øyeblikk i løpet av filmen. Ingen skal si at han ikke har tatt popcornunderholdningen på alvor, med et effektshow uten sidestykke for sin tid. Det hele er gjennomført mellom en blanding av det beste dataeffekter hadde å by på samt modeller i nærbildene. Dataanimasjon gjorde at denne filmen fikk levendegjort dinosaurene på en helt annen måte om man hadde tenkt å bare bruke modeller som først planlagt.

Den første dinosaurfilmen slo svært godt an
Dinosaurer var noe som interesserte meg voldsomt i barndommen. Rundt slutten av 1980-tallet og begynnelsen på 1990-tallet var det nærmest dinosaurfeber i min klasse. Selv leketøysbutikkene hang seg på og solgte mengder av forskjellige dinosaurer i plast. Jeg husker at vi hadde bygget en dinosaurmontasje i klasserommet vårt. Og i 1993 kulminerte Steven Spielberg det hele med å gi ut dinosaurfilmen over alle dinosaurfilmer med Jurassic Park. Det kom heller ikke som noen bombe at filmen ble den mest innbringende filmen filmverdenen hadde sett så langt, med sine over 900 millioner dollar bare på kino alene.

Klarer overgangen fra bok til film
Filmen er basert på den spennende og svært underholdende boken, med samme navn som filmen, skrevet av Michael Crichton. I filmen bruker man litt kortere tid på å komme igang med handlingen og introdusere karakterene enn man gjør i boken. Man har også kuttet ned sidehistoriene for å reindyrke handlingen rundt hovedkarakterene i boken. Man har også gjort barna til å være Hammonds barnebarn for å gjøre alle mer knyttet til hverandre. Det tekniske aspektet rundt parken er mye bedre forklart i boken enn i filmen. Man har også forandret noen detaljer for å få lettere forklare det som skjer i filmen og få en mer helhetlig fortelling. Men heldigvis får man gjenopplevd de største øyeblikkene fra da man leste boken. Mot slutten har man dog tatt seg litt mer friheter. Det betyr at ting er byttet litt om på og forkortet en god del, men spenningen er der på samme måte som i boken, bare med litt mer Spielbergske effektøyeblikk.

Sci-fi-teknologi skaper dinosaurer
Dette er jo ikke en typisk sci-fi-film, men når man ser på konseptets bakgrunnshistorie som forteller historien hvordan man gjennom å gjenskape DNA fra dinosaurer dyrket dem frem i laboratoriet, blir det klart at dette så absolutt befinner seg innenfor sci-fi-sjangeren. Michael Crichton har brukt mye vitenskap i det å bygge opp handlingen i både boken og filmen. Han har tenkt ut et konsept som lar seg gjennomføre i teorien om man hadde den riktige teknologien. Mange lurer jo på hvordan dette er mulig, men filmen forklarer alt meget enkelt. De får tak i DNA-et ved å utstrakte det fra blod fra store mygg som sitter fast i sevje. Ved å samle inn ravklumper med mygg i har man skaffet seg en rekke DNA-koder til mange forskjellige dinosaurer. Man har også tenkt igjennom alle mulige måter å trygge parken ved å eksempelvis klekke alle til å være hundinosaurer og med strømgjærer som skal gjøre at ikke dinosaurene kommer på avveie, og alt er styrt fra noen svært avanserte datasystemer. Man får også etikken rundt det å lage en park som dette.

Skaper minneverdige scener
Filmen har mange minneverdige scener. Den første kommer etter rundt 20 minutter der vi får se en stor planteeterdinosaur i det fri for første gang, sammen med den ikoniske musikken til John Williams og rollefiguren Hammonds replikk: ‘Velkommen til Jurassic Park’ (etter at han har informert om at de også har en T-Rex). Med alt dette i minnet er det svært vanskelig å ikke rive seg med. Vi får også den svært kjente scenen (parodiert i flere filmer) der vannglasset i bilen rister og lager bølger i det T-Rex kommer trampende. Du husker sikkert også den brutale scenen der T-Rex spiser mannen som sitter på toalettet. Her får vi se Spielberg virklig kose seg, og hans fortellerglede smitter også over på oss som skuer filmen.

Kjente fjes og dinosaurer
Man finner også en masse kjente fjes på plakaten som Sam Neill (Jakten På Rød Oktober og The Piano), Laura Dern (Blue Velvet og Wild at Heart), Jeff Goldblum (The Right Stuff, Invasion of the body snatchers, Fluen og Independence Day), Wayne Knight (Seinfeld) og Samuel L. Jackson (Django Unchained, The Avengers, Kill Bill - Vol. 2, Die Hard i New York og Pulp Fiction). Skuespillerne leverer også greit her selv om det er dinosaurene som stjeler det meste av showet. Det blir litt som i Aliens-filmene der man sitter å grugleder seg til å se mer av de fantastiske skapningene som danner grunnlaget for filmen.

Filmen er meget underholdende fra start til slutt. Man finner knapt mer underholdende blockbustermoro enn Jurassic Park. Dette er nok for mange en stor favoritt og den er også bra vellykket også som sci-fi-film. Filmen har også rukket å bli en klassiker som nok vil fortsette å underholde også nyere generasjoner. For noen kan nok filmen bli litt for mye av det gode, men til Spielbergs forsvar, så synes jeg han har skapt noe man ikke hadde sett maken til da filmen kom ut. Det var ingen selvsagthet at filmen både skulle bli likt av både publikum og kritikere verden over, selv om det skal legges til at det var publikum som koste seg mest. Når Jurassic Park er på sitt beste er den vanvittig underholdende, men det mangler det siste lille ekstra for å glimre absolutt hele veien. Derfor får filmen en femmer for en film som gir deg mye dinosaurentusiasme og spenning rundt det.

- Jurassic World: Fallen Kingdom - Tidvis magisk underholdende og fengende
- Jurassic World - Magien og nerven er tilbake!
- Jurassic Park 3 - Livsfarlige dinosaurer og dumdristige forretningsfolk
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft
- The Sugarland Express - Spielbergs første spillefilm: Roadmovie med politijakt

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi