Anmeldelse av Skipper Worse, norsk miniserie fra 1968

Drama Spilletid: 300 minutter

Skipper Worse overrasker positivt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.04.2014]

Vi befinner oss i Norge på midten av 1800-tallet. Herr Garmann lever alene med to jomfruer som er søstre av hans salige kone. Jomfruene sloss om å styre huset for ham. Huset C.F. Garmann drev spekulasjonshandel og handelskommisjon med salt og korn. Men Garmann hadde aldri klart å bringe frodighet i forretningene etter farens død. Med andre ord begynner alt å famle i Garamannimperiet. Men så kommer skipper Worse på besøk til byen og det betyr kanskje nye tider. Skipper Worse som er familiens store håp, er kommet tilbake fra seilaser til Rio. Det var første gnag noen i bygden kom hjem fra en så lang ferd. Hjemme hos Worse bor Madam Torvestad og sine to døtre som leier hos Worse. Huset var midtpunkt for religiøse forsamlinger i bygden. Byen var knutepunktet i en vidt forgrenet vekkelse. Men det som bandt Worse til byen var hverken vekkelse eller Madam Tovestad, han hadde mer sansen for en annen ung kvinne...

Begynner uten særlig vind i seilene
Serien begynner veldig rolig. Man ser først noen trekroner før man ender på et stort ansikt. Så ser vi at denne mannen vi møter spankulerer bortover veien. Etter nesten to minutter ankommer mannen et herskapshus. Han går inn og det viser seg at en fugl flyr vilt langs taket. Jentene skriker og begynner å krangle med de første ordene i serien etter rundt tre minutter inn i miniserien.

Man vender seg til det teatralske
Serien bygger på romanen ‘Skipper Worse’ som er skrevet av den norske forfatteren Alexander Kielland i 1882. Man benytter forteller til å informere oss seere om hva som har skjedd og hvordan ting henger sammen. Dette er en fengende serie, men det som trekker ned en del er det teatralske skuespillet som ikke når helt ut til meg alltid. Heldigvis vender man seg også til teaterskuespillet underveis. Man får også med det kjente og kjære sitatet fra boken: ‘Vi kommer sent - hr. kunsel! men vi kommer godt!’.

Bra produksjon
Serien er skutt i sort hvitt og er porsjonert opp i fem episoder på i underkant av en time hver. Alt er bra fotografert og regien er slett ikke verst. NRK viser at de makter å lage en serie av dette kaliber svært minneverdig. Skudeneshavn er et fint lite sjarmerende sted og danner et flott bakteppe for denne miniserien. Jeg likte denne serien bare bedre og bedre utover. Dette er en flott saga om livet i en liten by i Norge på for noen århundrer siden. Alt er lekent og lett skrudd sammen, men det blir også tid til alvor når serien krever det. Vi får også ung ‘forbuden’ kjærlighet mellom sjømannen Lauritz og kristenmannsdatteren Henriette.

Skipperen i kompaniskap
Skipper Worse liker seg best å skåle med gutta. For han er livet en eneste fest. Worse er en artig rollefigur. Han har alltid en god replikk på lur og han er svært karismatisk av seg. Det blir aldri kjedelig rundt skipper Worse. Han gleder seg til å komme hjem slik at han kan skryte over sine turer til de andre skipperne. Men så er ikke konkurrentskipperen hjemme når Worse kommer i land, og det irriterer Worse. Vi ser at dette er en tid der makt og posisjon i samfunnet står i høy kurs. Det er ikke lett for Garmann som begynner å snart bli konkurs og ikke kan ta imot penger fra en av sine egne ansatte. Derfor blir Worses penger kun brukt i sammen med et nytt kompaniskap.

Religøse krefter
Vi stifter også bekjentskap med kristenmiljøet med Haugianerne som har sine hjemmemøter. Her ser vi at Jesus sto høyere i pris for godt over 150 år siden da dette skal fremstille. Men vi ser også at ikke alle er like ‘hellige’. Skipper Worse er en av disse som er med på noen møter om han blir presset opp i et hjørne, men som ikke har Herren i sitt liv og liker nok best å spotte enn å tilbe. Men Madam Torvesen lever et strengt liv for sin Gud. Predikanten Hans Nilsen vil gifte seg, men Torvesen vil ikke la ham gjøre dette. Men til tross for at dette omhandler noen dypt religiøse mennesker, får vi også se at de også bare er ‘vanlige’ mennesker de også når alt kommer til stykket.

Kjærligheten får menn til å gjøre de rareste ting
Dette var en svært underholdende skue med Lasse Kolstads Skipper Worses i front. Han er et veldig artig midtpunkt. Det er gøy å se denne manne-mannen forelske seg og love å seg bort fra sjøen og andre fristelser for evig tid. Men kan en slik livsnyter som Worse ‘forbedre’ seg så mye som dette for å få Madam Torvesens datter? Ut av dette blir et interessant drama for Skipper Worse er ikke blant Guds beste barn. Kjærligheten står med andre ord i sentrum her. Både ung kjærlighet og den mellom ung og gammel. Vi får se at det heller ikke er enkelt for kvinne å bli giftet bort uten å kunne velge selv.

Jeg fant denne serien som er stablet på beina av Fjernsynsteateret i NRK som svært underholdende. Jeg har ikke lest noen av Kiellands bøker, men jeg vet jo at han er en de fire store. Dette dramaet her var virkelig noe jeg elsket å følge. Vi besøker et eldre samfunn med motsetninger, ulike livssyn og sterke økonomiske interesser. Jeg kan skjønne at ‘Skipper Worse’ blir husket som en god miniserie i NRKs barndom. Dette dramaet har mye folkelig å komme med og er noe jeg vil tro treffer bredt. Fargeklatten Worse representerer Nordmannen flest og faller for den nesten ‘umulige’ kjærligheten med en svært yngre pike. Serien ligger nå på NRKs nett-TV fritt for folket. Slutten er heller ikke helt slik man venter. Når terningen skal kastes klarer jeg ikke å gi mer enn en sterk firer på grunn av de teatralske feilene, men det skal sies at dette er blant det aller beste som jeg har sett av produksjoner signert fjernsynsteateret.

Se om miniserie er på streaming:

Les mer om miniserien

• Skipper Worse