Anmeldelse av Hesher, amerikansk film fra 2010

Drama Spilletid: 100 minutter

Ålreit fortelling om et utradisjonelt vennskap

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 09.04.2014]

Hesher er en film med litt flere positive enn negative sider.

TJ har ganske nylig mista mora si, og bor hos bestemora sammen med en pappa som ligger på sofaen dagen lang uten at han orker å kle på seg eller barbere seg. Hver dag sykler TJ bort til skrothandelen, der vraket etter bilen mora hans døde i er. Han blir mobba på skolen av et bøllete nek av en guttevalp, og alt i alt er livet hans temmelig begredelig. Så en dag ved en tilfeldighet erter han på seg slabbedasken Hesher, som til gjengjeld dukker opp i huset til bestemora for å bo der, tilsynelatende som en slags hevn. Et merkelig forhold utvikler seg mellom de to, et forhold som inneholder like doser vennskap som fiendskap. På toppen av det hele, forelsker TJ seg i den mye eldre kassadama Nicole, noe som skal vise seg å bli ganske komplisert.

Det tar litt tid før man kommer inn ifilmen. Den liksom famler seg fram i starten,både hva angår handling og sjangerplassering. Sånn sett går den første halvtimen - timen av filmen med på å lure på hva som egentlig er kjerneplottet her, men når man først har fått de fleste brikkene på plass, er ikke dette så halvgæli, altså. Joseph Gordon-Levitt spiller slendrianen Hesher, ei rolle han takler greit. Natalie Portman framstiller Nicole som ei vimsete, keitete og søt jente, slettes ikke ulik rollefiguren hennes i The Garden State. Veteran Piper Laurie er kanskje den som gjør den mest sympatiske rolletolkninga som bestemor Forney. I motsetning til TJ og faren, stiller hun aldri spørsmål ved at Hesher ut av det blå bare dukker opp og forventer mat på bordet og tak over hodet, og blir ganske fort ordentlig kompis med ham. Og det er nok nettopp samspillet mellom disse som for meg blir filmens høydepunkt; morsomt og koselig, med en litt sår undertone. Både Hesher og bestemor har en grunnleggende ensomhet ved karakterene sine, om enn noe skjult hos førstnevnte.

Det er, som halvveis nevnt innledningsvis, mange småplott her som er en del av en større helhet, og ikke alle fungerer like bra. Det er mange fine scener mellom TJ og Nicole, men likevel føles forelskelsen litt overflødig. Og i det hele tatt er det ikke alt som er like engasjerende her. Det er kjempemorsomt når Heshers komplette mangel på sosiale antenner setter Nicole fullstendig ut av spill når hun får sitte på i bilen hans og de snakker sammen for første gang, men flere andre ganger blir jeg sittende og tenke at nå er det nok egentlig meninga at jeg skal le, men jeg får det bare ikke til. Og hvorfor protesterer aldri TJ og faren ordentlig på at Hesher plutselig bare skal bo hos dem, selv om begge to syns det ikke bare er rart, men rett ut uhørt?

Likevel er ikke Hesher noen dårlig film, den er bare litt intetsigende en gang i blant. Som sagt er det mange fine øyeblikk her, og når man bare har fått satt seg litt inn i filmen og blitt vant til uttrykket dens, er den faktisk en riktig så ålreit affære. De morsomste komediene er de som også har ei alvorlig side, og med moras dødsfall som bakteppe, klarer denne filmen balansegangen mellom komedie og drama godt. Dette er ikke noe du er nødt til å se, men heller ikke noe du bør unngå for enhver pris. Hvis du allerede har sett alt du vil se på Netflix, er med andre ord ikke dette noe du vil angre på å at du brukte tid på.

• Combustible Celluloid
  • Paste Magazine