Anmeldelse av Devil's Pass (The Dyatlov Pass Incident), amerikansk film fra 2013

Mysterie, Thriller Spilletid: 100 minutter

Fullpakket med klisjeer

[Skrevet av: Kim Andreas Dalskau, Dato: 21.02.2014]

Gjenfunnet-opptak skrekksjangeren viser ingen tegn til å roe seg ned. Og nå står vi med Devil’s Pass for tur som er regissert av Ronny Harlin, kjent for filmer som Cliffhanger og Die Hard 2. Nå prøver Harlin seg på skrekkfilmsjangeren som nekter å dø, eller vil han endelig ta knekken på den?

Devil’s Pass handler om at i februar 1959 dro ni turgåere til Uralfjellene på en ekspedisjon som endte i en stor tragedie. Alle ni ble meldt savnet, og de ble funnet døde flere uker senere av letingsmannskapet. Likene var spredt, og noen av dem viste indre skader uten blåmerker på utsiden som gjorde det vanskelig å bevise hva som egentlig skjedde. Det var som om noen hadde fått seg inn i kroppen og drepte dem i fra innsiden. Det var teorier om at et snøskred drepte dem, og det var noen ville teorier om monstre og romvesener. Andre vitenskapelige konklusjoner var at de døde av hypotermi.

Og nå står det fem unge dokumentarfilmskapere på tur som skal finne ut sannheten om hva som egentlig skjedde med de ni turgåerne. Igjennom at hele turen blir filmet har vi en mulighet å bli kjent med karakterene igjennom dialog, krangler og reaksjoner. Det blir også noen andre interesser i mellom de som prøver å gi filmen en større følelsesmessig preg. Mannskapet er hyggelig å være med på turen. Så klart er det en gjeng unge studenter som alltid i skrekksjangeren, men hva kan man vel gjøre med det?

De lander i Russland der de skal intervjue lokalbefolkningen før de drar til fjells, og det er allerede flere ting som kan symbolisere på at det fjellet ikke har en fin historie bak seg. Filmen går sin gang på vei opp fjellet, og regissøren følger alle klisjeene som man kan bruke. De unge blir ”gale”, lyder utenfor teltene, bisarre fotavtrykk i snøen, folk som roper ”stopp filmingen”. Det er rett og slett ingenting nytt i denne filmen. Det som trakk opp filmen er de majestetiske omgivelsene rundt i fjellet. Snart så vil teknologien dø ut, et smell kommer og de vet ikke hva som venter de.

Dessverre så går mye galt for meg i denne filmen, hele den ”lost tape” sjangeren har jeg gått rimelig lei av, og klisjeene er for åpenbare hele tiden. I og med at filmen er basert på den sanne historien om at ni personer ble savnet i 1959 skjønner jeg at regissøren valgte å gjøre den ”realistisk”. Problemet med å gjøre den virkelighetstro er spesialeffektene og det for lite uforutsigbare. Der det skulle gitt meg frysninger fikk jeg heller latter. Det er helt klart at denne filmen hadde god potensiale, men den mangler fortsatt så utrolig mye. Er du svært fan av filmer som baserer seg på lost-tape historikk bør denne absoulutt sjekkes ut.

- Skiptrace - Jackie Chan og Knoxville i brukbar actionkomedie
- The Legend of Hercules - Elendig historiefortelling!
- Cleaner - Middelmådig annerledes rengjører
- The Long Kiss Goodnight - Tidvis greit underholdende uten å være i nærheten av noen actionklassiker
- Cliffhanger - Tøff til tider, men Cliffhanger har tapt seg litt med årene
- The Adventures of Ford Fairlane - Totalt mislykket, klisjépreget, slitsomt og umorsomt makkverkfilm
- Die Hard 2 - Ikke like stødig som Die Hard, men artig alikevell
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av

• Devil's Pass
  • Thefilmfile.com