Anmeldelse av Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv (Loong Boonmee raleuk chat), thailandsk film fra 2010

Komedie, Fantasi Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: 7 år

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Som å være i en merkelig drøm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.02.2014]

Vi befinner oss på landsbygden i nordøst-Thailand. Onkel Boonmee er alvorlig syk og lider av en nyresykdom. Han har valgt å bruke sine siste dager sammen med sine nærmeste hjemme i huset sitt. Som en overraskelse dukker hans avdøde kone opp i form av et spøkelse for å pleie ham. Også hans sønn som har vært lenge borte kommer tilbake i form av en apeskikkelse. Onkel Boonmee bruker den siste tiden på å reflektere over sin sykdom og ellers livet sitt. Han tar så med sin familie på en liten reise til en grotte som han mener er fødestedet til hans første liv...

Filmen er basert på boken ‘Mannen som kan erindre sine tidligere liv’ av Phra Sripariyattiweti fra 1983. Det hele er faktisk et bra artig konsept med tidligere liv og spøkelser og ånder som ikke fyller steder men tar bolig i personer. Det vil si at det tar litt tid før man skjønner helt hva som egentlig skjer her. Jeg så filmen uten å lest bakpå filmen og det gjorde at jeg ikke tolket alt riktig, men etter å ha lest bakpå etter filmen falt mer og mer på plass av hva som egentlig hadde foregått i filmen.

Begynner med at en okse står i skumringen. Man ser bare såvidt omrisset av oksen. Vi følger oksen i flere minutter der den står. Etter noen minutter begynner den å bevege seg og løper litt rundt på marken. Det går veldig lang tid før det skjer noe. Man kjører scenene ekstra lenge uten den helt store handlingen. Akkurat da lurer man på helt hvor dette vil ta veien. Det er også utrolig lange scener. Det virker som om filmskaperne forsøker å få ned drivet i filmen til et minimum. For mange vil nok denne filmen være å teste tålmodigheten. Mange scener kan bli litt i overkant langdryge og om man ikke er forberedt på dette på forhånd kan nok mange finne på å slå av filmen lenge før filmen er kommet noe i nærheten av i gang. Det tar lang tid før det sies et eneste ord i filmen.

Mens alt begynner som et tilsynelatende vanlig drama snur plutselig alt når det plutselig kommer det en ny skapning inn i rommet i huset til Onkel Boonmee. Den har hår over hele kroppen ligner litt på en menneskeape bare med røde lysende øyne i mørket. Etter det blir man litt mer på vakt over hva som egentlig foregår. Det skjer utrolig lite i filmen og den dialogen som er ofte helt hverdagslig. Dette er nok gjort med vilje, men det vil nok avstøte en god del seere med at de blir kjedet i hjel av mangelen på handling. Man kan med andre ord lett gå å hente seg noe mat i denne filmen uten å gå glipp av noe av det som skjer her i største delen av filmen på grunn av de langsomme scenene. Man lurer på veldig mye av det man ser om hva som er relevant for hovedhandlingen og hva som bare er blindveier og vakre beskrivelser av småting.

Filmen er dog veldig godt teknisk laget. Fotoet er svært vakkert. Fotoobjektene er også ganske statiske. De beveger seg ikke så mye og scenene er ofte med to mennesker som sitter helt stile og bare konverserer. Det er dog svært vakre bilder og skildringer her. Det hele blir kronet av en meget vakker seanse ved en foss som kommer ned fjellsiden og danner et lite vann midt i skogen. Dette får vi oppleve i skumringen slik at bildet konstant ser litt magisk mørkeblått ut. Regissøren dveler veldig mye med små detaljer her som bobler i det blå vannet eller andre kunstneriske detaljer som gir nesten litt poesi inn i filmen. Det er også svært stilige lokasjoner som gjør at selv om handlingen ikke alltid glimter til så har man flotte ting å se på. Regissøren er også veldig glad i mørke bilder der man nesten ikke kan skje hva som foregår. Man skimter dog omrisset av personer og skapninger og det er også en god del avansert lyssetting i filmen som bare er helt nydelig å overbære. Det er heller nesten ikke noe musikk i filmen, alt er igrunnen ganske nedstrippet i filmen.

Det er en mystisk stemning i filmen. Å se filmen fortoner seg mer som det å drømme en merkelig drøm. Det er også litt vanskelig å beskrive filmen bedre enn akkurat med ordet drøm. Det er ikke så mye som ligner på det man får her. I allefall har ikke jeg sett så mye i helt samme gaten som det man får her. Skal man nevne noe så må det bli David Lynchs 'Inland Empire' eller 'Mulholland Drive'. Også de filmene er det en del tolkning og det kunstneriske står også i høysetet. Filmen har også litt samme oppbygning som 'Mulholland Drive', at man tror man skjønner alt, og så plutselig så snur alt og man får problemer med tolkningen og å få alt til å pusles sammen i filmen.

Tiden går litt tregt når man ser filmen. Man håper hele veien at filmen skal ta seg opp og at det skal komme noe mer interessant handling. Man roper liksom hurra for de minste ting da handlingen er senket helt ned til det nesten fraværende. Med andre ord blir man sulteforet på handling, men filmen er dog rik på estetiske inntrykk. På slutten og litt underveis blir man stilt overfor en del tolkning av det som skjer det gjør også at filmen føles bra dyp og man må nesten analysere den på samme måten som et dikt. Man skal følge godt med her for å få med seg alt. Det hjelper fint lite når slutten kommer om du ikke har fått med deg akkurat de små øyeblikkene som er viktige for å forstå helheten i filmen. Du får brukt hjernen din mye mot slutten i filmen.

Jeg må innrømme det at jeg faktisk så mye av denne filmen litt på trass for å bli ferdig med den. Det er også noe ved å gi en film en sjanse. Man vet aldri hva man før ut av filmen før rulleteksten er begynt. Denne filmen må jeg si begynte å komme seg litt mot slutten, men det var ikke før etter rulleteksten at filmen virkelig begynte å kverne i hodet mitt. Jo mer jeg tenker tilbake på filmen, jo kulere er den. Den var utrolig stilig å tenke tilbake på. Den fungerer akkurat på samme måten som du våkner opp av en merkelig drøm som du husker. Dette er en film du garantert ikke glemmer etter å ha sett den på flere måter.

For å oppsummere så er dette en svært uvanlig film. Dette er sært til tusen og veldig langt fra Hollywood. Faktisk vil jeg heller påstå at det er så langt man kan komme bort i fra en standard Hollywoodfilm. Hvis du har lest hva jeg har opservert så vil du se at mitt syn på filmen vakler litt frem og tilbake. Filmen føles litt kjedelig å se, men det var noe ved den som gjorde at den trigget en del hjerneceller hos meg for å fatte hva jeg egentlig så på. Jeg vil nok definitivt se denne filmen igjen om en stund for å se om jeg får flere inntrykk og mer kjøtt på beinet. Jeg forventet at denne filmen skulle være litt alternativ, men var ikke forberedt på at den skulle være så til de grader forskjellig. Det stod faktisk mellom å se Cyborg med Van Damme eller denne filmen, jeg tror nok Cyborg hadde vært enklere å bryne seg på, men jeg er glad jeg valgte denne litt uvanlige perlen. Når det gjelder terningkast så kunne jeg nok forsvart alt fra tre til seks. Jeg velger å legge meg på en sterk femmer fordi denne filmen så til de grader gnagde i hodet mitt etter å ha sett den, til tross for at den ikke føltes som nok underholdende da jeg så den da handlingen var svært nedstrippet. Det kan også legge til at filmen fikk Gullpalmen i Cannes i 2010.

Se om film er på streaming:

- Memoria - Unik filmatisk opplevelse!
- Sovende soldater - Årets utfordring!

12.07.2013 sier Pål Frostad: Jeg har sett den. Det er en meget snodig film som på sitt langsomme sære vis gir deg noe du garantert ikke har sett fra før.
10.07.2013 sier frozzi: Artig tittel. Har noen sett den?

• Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv
  • Film&Kino