Anmeldelse av Q-Gjengen (Home on the Range), amerikansk film fra 2004

Animasjon, Musikal, Familie, Western, Komedie Spilletid: 76 minutter Aldersgrense: 7 år

Skuffende platt og lite sjarmfull

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.02.2014]

Gården Himmelkroken er belånt til pipen. Det tenker den ettersøkte og griske kvegtyven Alameda Slim å utnytte. Han forsøker nemlig å kjøpe opp alle gårdene i landet. Kuene Maggie, Fru Caloway og Grace bor på Himmelkroken og det vil de helst fortsette med å gjøre. De legger derfor ut på en reise med en plan om fange Slim og kjøpe gården tilbake med belønningen. Det kaster dem inn i en ellevill jakt for å sikre den drøvtyggende fremtiden sin...

Dette er en svært ellevill film som jeg hadde gledet meg litt til. Etter at jeg så ‘Et kongerike for en Lama’ og så hvor bra ellevill komikk kunne presenteres av Disney fikk jeg litt troen på denne filmen, men jeg ble dessverre ganske raskt skuffet. Her får man Disney på sitt mest desperate. Her forsøker Disney å lure oss ut i den store ville vesten i de gyldne årene. Det hørtes kanskje forlokkende ut, men bak i kulissene lurer en film som bare er latterlig lite tiltalende.

Da hjelper det heller fint lite at Disney har forsøkt å skape gode sanger med stjernekomponisten Alan Menken i spissen, når det man ser på ikke tiltaler en. For min del skulle jeg nok ønske Disney hadde brukt mer penger på manus og tegninger og mindre på sang og musikk. Sangene er dog helt ikke noe å si på de, men når de ikke smies helt sammen med filmen så er de ikke mye vits i. Noe stemning skaper de riktignok, men unotene i resten av filmen lar seg gjelde med samspillet mellom tegninger og musikk.

Igjen har Disney forsøkt å skape en ny særegen film, men til tross for at tegningene er litt småsøte, er ikke dette helt den kvaliteten som Disney pleier å levere. Alt ser veldig kunstig ut her med rare former på dyrene. Men man får riktignok et litt ‘håndtegnet’ preg over det hele, selv om bakgrunnene ble litt vel generiske til tider. Innimellom ser det ut som det skapes en slags 2D aktig 3D. Det er ingen av tegningene eller scenene som ser vakre nok ut. Det virker som om Disney har tatt et steg tilbake og ikke makter å levere de varene som man forventer av dem. Tegnestilen føles litt smådristig med sine kantede tegninger.

Dette ble til og med dårligere enn både ‘Min bror bjørnen’ og ‘Atlantis’, som er blant de Disneyklassikerne som føles minst vellykket på mange tiår. Også Q-Gjengen leverer virkelig ikke varene. Det er nesten et mareritt å komme seg gjennom filmen. Den er så uengasjerende og kjedelig at man nesten helt mister motet. Om du ‘bånder’ med humoren kan nok kanskje filmen føles ørlite bedre, men jeg klarte hverken le eller smile av dette.

Dette er ikke en Disneyklassiker verdig, og er dessverre bare noe møl som jeg håper for Disneys skyld at de har brukt kort tid på, fordi dette var ikke stort å skrive hjem om. Her blir det moro over en lav sko ut av raping og annet simpel humor. Her forsøker man å skape sjarm i galskapen, men man klarer aldri helt å knyttes til noen av rollefigurene. Dette er dog ikke så sentimentalt og klissete som når Disney raser som verst, men det hjelper fint lite når dette ikke bergtar deg på noen som helst måte.

Dette er dessverre ikke så mye for de voksne, men barna liker dette kanskje litt bedre. Jeg elsker western, men dette forsøket til Disney er ikke noe jeg liker å hvile øynene på. Man får dog mye man forbinder med western som sheriffer, salooner, gode og onde revolvermenn og selvsagt prærien og annet som følger med. Filmen kommer seg noe mot slutten, men da er det det allerede for seint å redde stumpene.

- Veien Til Eldorado - Holy ship!

• Q-Gjengen
  • Seattle Times