Anmeldelse av Disconnect, amerikansk film fra 2012

Drama, Thriller Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Noen filmer underholder, andre pumper tårer, men så har man de som virkelig brenner.

[Skrevet av: KrisM, Dato: 19.01.2014]

En rekke menneskers liv blir berørt på ulike måter av sosiale medier. En tenåringsgutt blir utsatt for grov nettmobbing, et ektepar opplever identitetstyveri og en sexarbeiders identitet blir offentliggjort.

Tidenes viktigste film?

Disconnect faller i lignende kategori som Crash (2004) og American Beauty (1999). Det handler om menneskelige relasjoner og hva som holder folk fra hverandre. En slik type multikarakter-film vever flere hovedpersoner, noe som kan gjøre det utfordrende for seeren. Det kan bli for mye å holde styr på eller motsatt så kan man ende opp med flere perspektiver som forsterker filmens tema. Og det er heldigvis det sistnevnte som skjer her. De ulike hovedpersonene har til felles at de opplever konflikter knyttet til den digitale tidsalderen. Om enn trukket til det ekstreme, er dette allikevel sterke virkemidler i historien.

Filmen skal roses for sitt forsøk på å sette samtidens problemstillinger under lupen. At sosiale medier og ikke minst nettbruk generelt har mørke som positive sider er ikke ferske nyheter. Men her får vi levert et spisbart og fordøyelig perspektiv på det hele. Det finnes altfor mange viktige saker som er aktuelle i vår tid til å kunne kalle dette tidenes viktigste film. Men Disconnect har potensialet til å ringe mer enn en bjelle for hverdagsbrukeren av facebook og snapchat.

Burde, burde, må!

Denne tittelen er regissert av den noe mindre kjente Henry Alex Rubin (Murderball og Girl, Interrupted). Han påtar seg et prosjekt det står respekt av, fordi denne typen moralistisk og opplysende type film når sjelden de store publikumsmassene. Allikevel viser regissøren at han behersker svært gode teknikker som trekker spenningen på alle de riktige toppene. Disconnect er engasjerende fordi det er drama, og dramaen blir engasjerende fordi det oppleves som virkelige konflikter som seeren selv kunne ha opplevd.

Gjennom å fange kroppsspråk på kamera kombinert med rørende musikk, blir dette en rystende opplevelse. Høydepunktet med de verst tenkelige utfallene, er også vel regissert. Og heldigvis oppnår man en slutt som er akseptert og som gjør at man sitter igjen med et hull i hjertet. Dette er ikke en film man burde se, men en man må.

En gråtende komiker

Jason Bateman (Horrible Bosses og Arrested Development) inntar en særdeles omvendt rolle enn tidligere. Fra humor til alvor spiller han nå en sørgende far som søker rettferdighet. Og viktigst av alt er det faktum at han gjør det godt. Bateman er i godt selskap med blant annet Andrea Riseborough (Oblivion) og Frank Grillo (End of Watch). Svenske Alexander Skarsgård er også med, kjent som sønn av Stellan Skarsgård. Men disse bør ikke sammenlignes fordi skuespilleren pappa-Stellan presterer i en liga som er langt der oppe. Men sammenfattet har vi fått et dyktig karaktergalleri som virkelig presterer.

That’s all folks?

Disconnect skårer i toppsjiktet. Dette er nok ikke en film som vil bli husket så lenge som til dommedag, men dersom den oppleves per dags dato, så vil den ha innvirkning. Er den perfekt, nei? Men ikke så langt ifra heller, og ikke minst så oppleves den som så aktuell. Actionfilm på actionfilm spyr på at nettets store fare ligger i virusangrep som vil sette atomvåpen i hælene på hverandre. Men denne typen historie, ligger nok langt nærmere den virkelige sfære. Så se og bli belært, godta og bli facebookreversært.

• Krismunthe.wordpress.com
  • Wegotthiscovered.com