Anmeldelse av The Wolf of Wall Street, amerikansk film fra 2013

Biografi, Kriminal, Drama, Komedie Spilletid: 179 minutter Aldersgrense: 15 år

The Wolf of Wall Street - Trailer 17.06.2013   The Wolf of Wall Street - Trailer 2 27.10.2013

Rå DiCaprio i sin livs form i en ”Roller Coaster” av en film!

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 27.01.2014]

Vi følger New York-aksjemegleren Jordan Belfort sitt liv på 80-tallet. Som grunnlegger av selskapet Stratton Oakmont hadde Belfort et øye etter penger og et slagord om at mer aldri er nok.

The wait is over. Wolf of Wall Street er endelig her. Etter at den første traileren kom i juni har forventningene stått i taket. Hva så vi i traileren? Golden boy Leonardo DiCaprio i sitt femte samarbeid med mesterregissør Martin Scorsese. En klipperytme av en annen verden. Samt utallige scener med fest, fart og moro. Et halvt år senere er filmen endelig på plass etter diverse utsettelser. Et ord: WOW!

Basert på Jordan Belforts spinnville liv har manusforfatter Terence Winter (The Sopranos) skrevet et trolig like spinn vilt manus. Filmen holder, særlig i første del, et skyhøyt tempo. Dialogen er energisk. I tillegg er det et skikkelig spenstig grep å la DiCaprio snakke direkte mot kamera, slik som Kevin Spacey gjør i House of Cards.  Filmen hopper fra den ene scenen til den andre som om den til enhver tid har 60 sekunder på å vise ett 60 minutters lysbildeshow. Ingen pustepauser hvor hjernen din kan slappe av til en rolig scene. Bam bam bam går det fremover og det er latterlig gøy å følge med. Det er ikke ofte en nevner klippere, men her er det frekt å gå utenom. Thelma Schoonmaker har jobbet med Scorsese i over 40 år og hvilket gnistrende samarbeid.

Hvor kult er det ikke at filmen er laget av en 71-åring? Martin Scorseses film er så full av liv at du skulle trodd en 20 åring på ecstasy sto bak. Heldigvis er det ringreven Scorsese som med stil regisserer den ene kule scenen etter den andre. Her er det ikke et sekund slapt arbeid. Scorsese får ut det beste av hver scene og ikke minst av hver skuespiller. Noe som leder oss over til noe av det beste med Wolf of Wall Street.

Leonardo DiCaprio er vel det største kvalitetstegnet du kan finne i Hollywood om dagen. Mannen velger aldri en kjedelig rolle, og enda sjeldnere velger han en dårlig film. I fjor var han først slaveeier i Django Unchained, før han spilte den ikoniske Jay Gatsby. For begge fikk han strålende kritiker så en kan lure på hva jeg som anmelder skal finne på å si her. DiCaprio er rett og slett helt fenomenal i rollen som den rimelig eksentriske playboyen Jordan Belfort. Det er nær uendelig med scener som overgår den forrige hvor DiCaprio hele tiden gir alt. En føler all energien han bringer med sin tilstedeværelse komme inn i kinosalen. Scorsese holder ingen ting tilbake og  med frie tøyler blomstrer DiCaprio som aldri før og leverer sin beste prestasjon noensinne. Det er vel ingen vits i å rope etter Oscar, slik som Akademiet holder på, men det hadde vært mer enn fortjent om han, for dette, endelig fikk sin første gullstatuett. Heldigvis har skuespilleren til gode å fylle 40, og det tok hele 40 år for Scorsese og vinne sin, utrolig nok.

Jonah Hill ble Oscar-nominert for Moneyball, men prestasjonen hans her er i en helt annen liga. Hill tryglet visst DiCaprio om å få rollen, og var på sin første audition på seks år. Resultatet er strålende. De har en frisk kjemi. 23 år gamle Margot Robbie imponerer som konen til 16 år eldre DiCaprio. Relativt ukjente Robbie gjør en strålende figur som en golddigger som vet hvordan å bruke sin tiltrekningskraft for å få makt over menn. Alt Matthew McConaughey spiler i om dagen ser ut til å bli til gull  (denne intet unntak), bare å nyte scenene hans. Og Som filmens eneste (?) sympatiske karakter finner vi Kyle Chandler (Super 8) i rollen som FBI-agent Denham. Yacht-scenen mellom ham og DiCaprio er en av filmens aller beste.

Flere kjente skuespillere dukker opp, men det er likevel ingen tvil om at DiCaprio bærer hele filmen på sine skuldre. Historien i filmen ikke er like intelligent som i andre Scorsese-regisserte filmer som f.eks. The Departed og Shutter Island. Når historien ikke er like spennende i seg selv, er det desto viktigere at skuespillerne gjør hver scene interessant. Noe DiCaprio er en mester i.

Martin Scorsese har fått kritikk for å glorifisere Belforts utagerende livsførsel fylt av svindel, dop og sex på en så naken måte. Selvfølgelig ser man karakterne ha det gøy, men det er ingen hyllest av den grunn. Man opplever filmen gjennom karakterenes øyne uten at det kommer noen moraliserende pekefinger fra regissøren. Filmen viser rett og slett Jordan Belforts liv usminket, slik som det var, og uten å si ”Her burde Jordan tatt mere hensyn til andre mennesker dere” ”Her sier Jordan veldig stygge ord dere”. Det blir rett og slett opp til publikum selv å bedømme karakterene. Scorsese bør heller bli anerkjent for å ha tillit til at publikum selv klarer å gjøre sine vurderinger.

Det er ikke første gang Scorsese har fremstilt bad-guys på film. Filmen glorifiserer ikke Wall Street-svindlerne noe mer enn (Scorsese filmene) Goodfellas og Casino glorifiserer mafiaen. Wolf of Wall Street blir jo rene parodien i forhold.  Man viser jo både positive og negative sider av samfunnet på film. Hvorfor skulle en ikke kunne skildre Belforts liv på samme usminkete måte? Jeg tror rett og slett at det handler om sex. Ingenting er vel farligere for det amerikanske filmpublikummet å se enn et par nakne bryster. Blodig vold kan skildres som om det var hverdagskost, men vis en naken rompe eller tjueto og Martin Scorsese er plutselig gått fra en høyt-respektert, til en forkastelig kriminalitetsglorifiserende, regissør, hos noen amerikanske anmeldere.

En viktig del av en hver film, men en faktor som her virkelig er med på å forme resultatet er musikken. Musikken i Wolf of Wall Street er en en sammensetning av en god del ulik musikk. Blant annet masse kul funk. Music Supervisor Randall Poster (Rushmore, Zodiac og Skyfall) gjør en herlig jobb i å finne og sette sammen all denne musikken. For det er med på å gjøre den så livlig som den er.

Mye er nå blitt sagt om filmen og kritikken den har fått, men filmen bør ikke bli satt i skyggen av debatten rundt den. Wolf of Wall Street er en leken film. Martin Scorsese blander gamle kjennetegn, med nye triks. Det er en sjelden morsom film å følge. "Cerebral parese-scenen" er helt hysterisk. Med tempoet til en lynrask berg og dal bane, en nådeløs klipping hånd i hånd med en stram og mesterlig regi av Scorsese, funky musikk, et bunnsolid cast, en uhyre morsom dialog, Hill perfekt castet som en håpløs duracell kanin og med DiCaprio i sin livs beste rolle er Wolf of Wall Street allerede en moderne klassiker. En "Roller Coaster" av en film. Det er bare å stelle seg i kø!

[ Foto/Copyright: United International Pictures ]

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Once Upon a Time… In Hollywood - Tidsmessig fargesprakende lek!
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Den Store Gatsby - The Great Baz Luhrmann er tilbake
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- The Beach - Mye bra, men litt skurr innimellom
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D

- The Irishman - Topp mafiafilm levert på streaming fra Scorsese!
- Silence - Kanskje en av årets hittils beste filmer
- Hugo Cabret - Sterk filmmagi med svakheter
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- The Departed - Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- Bringing Out The Dead - Gripende feel-bad-film
- Kundun - Vår tids Dalai Lama har sine kamper i livet
- Casino - Mafiaunderholdning i særklasse
- Uskyldens tid - Scorseses forsøk på kostymedrama...
- Cape Fear - Scorseses Cape Fear-remake fungerer
- Mafiabrødre - Scorseses mafiamesterverk
- The Last Temptation of Christ - Martin Scorseses film om Jesus
- The Color Of Money - Biljardreven lærer opp ungfolen i spill for penger
- The King of Comedy - Mannen som gjør alt for å komme på TV...
- Den Rasende Oksen - Sammen blir Scorsese og De Niro dynamitt!
- Taxi Driver - Taxisjåføren du aldri glemmer!
- Alice bor her ikke lenger - Scorsesedrama om en kvinnes harde liv...
- På skyggesiden - Scorseses første mafiafilm er overraskende solid

- DiCaprio i fyr og flamme!
- En festlig og vill historie fra aksjemarkedet

29.01.2014 sier solveigk: Kommentar til Jacobs omtale 'Rå DiCaprio i sin livs form i en ”Roller Coaster”': Utrolig bra skrevet :) Første filmen jeg har sett to ganger på kino :)
28.01.2014 sier Pål Frostad: Jeg er solgt. Denne skal sees :)

• The Wolf of Wall Street
  • Romerikets Blad