Anmeldelse av Lilo & Stitch, amerikansk film fra 2002

Tegnefilm, Komedie Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 7 år

Mest action og underholdning for barna

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.01.2014]

Lilo er en ensom liten jente fra Hawaii, som adopterer noe hun tror er en uskyldig foreldreløs hundevalp. Hun kaller ham Stitch, og er intetanende om at skapningen kommer fra rommet. Hun finner dog raskt ut at han er en ramp som ødelegger det meste han tar i. Stitch bruker også Lilo som skjold når noen romvesen jager ham. Men Lilo er fast bestemt på at Stitch skal bli hennes venn. Hun gir ham alt den kjærligheten og trofastheten som hun kan gi. Hun er fast bestemt å tale til hjertet til Stitch, men det er alt annet enn enkelt...

Filmen begynner ute i rommet på hovedkvarteret for den galaktisk føderasjonen. Romvesenet, Doktor Jumba Jookiba, blir tiltalt for å utføre ulovlige genetiske eksperimenter. Retten legger frem beviser for at han har skapt et levende vesen. Jookiba nekter først, men så blir det lille vesenet brakt frem for forsamlingen, og da legger Jookiba alle kort på bordet. Han kaller ham Eksperiment 626, og er det første eksemplaret av en ny art. Eksperiment 626 er skuddsikker, brannsikker og tenker raskere enn en datamaskin. Han kan se i mørke og flytte ting som er 3000 ganger større enn ham. Hans eneste instinkt er å ødelegge alt han rører. Eksperiment 626 skal bli brakt til en øde asteroide, men rømmer og da er katastrofen et faktum. Særlig når han drar til jorden som er et fredet naturreservat. Jookiba blir satt inn i en diskret jakt på Eksperiment 626 i bytte mot friheten om han klarer å fange den vesle villstyringen.

Etter den litt rølpete komedien ‘Et kongerike for en Lama’ beveger Disney seg videre. Nå er det det lille romvesenet Stitch som står for rampestrekene. Men Stitch blir også en viktig ingrediens i en liten venneløs jentes liv. Igjen blir det en del humor ut av Stitchs problemfylte vesen. Dette danner grunnlag for en litt frisk og festlig humor for barn. Men dette er også en film om varmt vennskap og lojalitet. Dette er helt klart Disneys krampetak for å forsøke å erobre tilbake familiefilmen som de nesten tidligere hadde monopol på. Og som den forrige filmen beveger man ser også her bort i fra musikalen. Men selv om ikke filmen er en musikal, inneholder den derimot seks originalsanger fra kongen, Elvis Presley.

Tegnestilen er igjen ny for Disney. Her er ting mye kulere med en rundere og mer varm strek. Alt er laget i en stil som er sterkt inspirert fra Hawaii og kulturen der. Den lille blå urokråken Stitch passer også inn som hånd i hanske i dette miljøet. Alt ser med andre ord svært bra ut, men filmen er langt fra noe mesterverk slik vi opplevde filmer som ‘Løvenes Konge’, ‘Snehvit og de syv Dvergene’ eller ‘Pinocchio’. Naturen og havmiljøet på Hawaii er passe flott, men inneholder ikke den magien som jeg hadde forventet fra denne filmen. Den er riktignok en grei 'flinkisfilm' som på mange måter minner litt om Pixars filmer til tider uten sammenligning forøvrig. De store detaljene i bakgrunnen er dog ikke tilstede her da man benytter håndmalte akvareller, som var en teknikk man sist så i Disneyfilmen Dumbo. Dette fungerer dog greit siden forgrunnen stjeler showet, og det gir også en hvis artistisk vri på løsningen. Og animasjonen holder en høy standard som man er vant til med Disney.

Manuset er dog ikke så sukkersøtt som ofte Disney pleier å levere. Her er det mer fokus på underholdning og det er også en god dose action med avfyring av våpen og annet som slett ikke er så uskyldig som man forventer. Men til tross for dette er det også en litt hjerteskjærende historie i bunn med en liten jente som endelig har funnet en ny venn i verden. Dette er ikke like uskyldig eller klassisk som Steven Spielbergs E.T., men filmen tar seg greit opp underveis til tross for en noe uengasjerende begynnelse. Det hjelper på når man etter hvert får litt og litt mer sansen for Stitch som lærer av det han gjør. Det er også litt kult med en rekke sci-fi-referanser og andre populærkulturelle referanser som man får presentert gjennom filmen.

Til tross for at filmen var en del bedre enn Atlantis, så ble jeg ikke helt trollbundet av dette. Barna vil sikkert kose seg greit, men jeg følte ikke dette utnyttet konseptet til det fulle. Jeg skulle gjerne fått mer fra sjarmklumpen Stitch. Han er ganske rå på slutten når han snakker, og det hadde kledd filmen litt bedre om den hadde maktet å skape mer glimt i øyet. Man knyttes ikke nok til Stitch i begynnelsen heller. Lilo er dog passe søt og fungerer som substitutt for Stitchs egotripp i begynnelsen av filmen. For meg ligger filmen å vipper filmen mellom en sterk treer på terningen og en svak firer, men jeg skal la tvilen komme filmen tilgode, da slutten kom og reddet mye av inntrykket.

[ Foto/Copyright: The Walt Disney Company Nordic ]

- Dragetreneren 3 - Knallsterk tredjefilm som sjarmerer og rører stort!
- Dragetreneren 2 - Solid drageoppfølger!

• Filmanmelderen.no
  • ereviews.dk