Anmeldelse av Misfits - Sesong 1, engelsk (britisk) tv-serie fra 2009

Komedie, Drama, Sci-Fi, Fantasi

Misfits - Sesong 1

[Skrevet av: Kim Andreas Dalskau, Dato: 09.01.2014]

Sesongen begynner med flere ungdomsforbrytere som utfører samfunnstjeneste som straff for deres ulike handlinger. Plutselig bryter det løs en kraftig hagelstorm, og lynet slår ned på disse ungdommene og flere av de beboerne i byen som gir de helt egne spesielle superkrefter. Kelly (Lauren Socha) oppdager at hun kan lese andres tanker, selv om ingen tror på henne. Curtis (Nathan Stewart) finner ut at han er i stand til å spole tilbake tiden når noe katastrofalt skjer. Simon (Iwan Rheon) blir i stand til å gjøre seg usynlig, Alisha har den uheldige evnen at alle som berører huden hennes får en sexuell raseri, og til slutt har vi Nathan (Robert Sheehan) som er min favoritt, hannes superkrefter vil ta en god stund å få frem.

Akkurat som disse ungdommene får også tilsynsvergen Tony (Danny Sapini) superkrefter som gjør han til en morderisk galning som er fast bestemt på å drepe ungdommene en gang for alle. Dette fører til at Tony blir drept av ungdommene som gjorde det i ren selvforsvar. Dette setter også i gang den grunnleggende sideplotten av denne serien som går ut på at Tonys eksforlovede Sally (Alex Reid) prøver å finne ut hva som skjedde med Tony.

I mellomtiden må ungdomsgjengen håndtere seg på ulike prøvelser som Nathans hjemløshet, Nathans stefar som oppfører seg som en Terrier takket være stormen, Curtis forsøk på å skru tilbake tiden der han kom i trøbbel, et spedbarn med avanserte mentale krefter, en sekt kalt Virtue som prøver å konvertere gjengen til religiøse engleunger, og en fyr som kaller seg Superhoodie som er en mystisk karakter.

Seriens mørke humor er noe av det jeg elsker med serien, hvordan alle morda virker så ”akseptert” er en del av det jeg liker med en morsom britisk serie. Produksjonen kan på flere punkter virke ganske ”billig”, men jeg ble solgt av serien. Nathan er perfekt frekk i munn og dum i hue sånn som jeg liker det, superkreftene i serien er absurde og utrolig randome. Musikken går genialt til serien med artister som The Prodigy, Blur, Klaxons og mange fler som jeg hører på til daglig basis og går fint til scenene i serien. Bortsett fra at det er noen ganger litt for enkelt produsert i noen biter var Misfits sesong 1 en utrolig god serie, jeg hoppet rett på etterfølgeren og håper at jeg snart finner Misfits DVD’en på platekompaniet i Trondheim!

Kritikker i media av S01

• The Huffington Post