Anmeldelse av The Conjuring, amerikansk film fra 2013

Grøsser, Thriller Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

The Conjuring - Internasjonal trailer 02.04.2013

”Vart du skremt no?”

[Skrevet av: KrisM, Dato: 14.12.2013]

Familien Perron flytter fra byen og inn i et forfallent hus på landet. Men alt er ikke som det skal og etter hvert viser det seg at det er mørke krefter blant dem. Ting forverres, og det eneste som kan være til hjelp er ekteparet Warren, spesialister på overnaturlige fenomener.

Hva skal til for å lage en skikkelig god skrekkfilm? Jeg tror at hemmeligheten ligger i det å være uvitende, og det at fantasien til seeren må få større spillerom enn det som vises på lerretet. Det betyr at en spilletid med mest mulig gørr og blod ikke nødvendigvis skremmer i like stor grad som en film med mystikk og skjulte farer. Og det er nettopp det James Wan har fått til her. Mannen bak vellykkede titler som ”Saw” og ”Insidous”.

En god oppskrift

Det er ikke nødvendigvis det at ”The Conjouring” oppdager kruttet. Mye har vi sett før med eksorsisme, familie på et forlatt sted og tragiske kontekster. Men det regissør Wan har skåret på er selve gjennomførelsen. Skuespillerne er solide i rollene sine og spesielt moren Lili Taylor (Ransom og High Fidelity) som behersker rolleforvandlingen i denne filmen.

Duoen med ekteparet Warren fungerer også godt. De utfyller hverandre hvor Vera Farmiga (Up in the Air og Source Code) spiller den synske og omsorgsfulle kvinnen, mens Patrick Wilson (Insidious og Watchmen) tar en mer mekanisk og spesialisert rolle i filmen. De utfyller hverandre, virker levende og passer godt inn. Patric Wilson har for øvrig spilt i flere av regissør Wans filmer.

Basert på en sann historie

The Conjuring skryter på seg å være basert på en sann historie. Fotografier samt intervjuer med de virkelige menneskene bak historien skal være bevis på nettopp dette. Men ”basert på” skal nok tas med en klype salt. Enhver filmfanatiker kan ta en titt innom anstalter for de psykisk lidende, og deretter lage et manus som er ”basert på”. Om The Conjuring har tråder til den virkelige verden for vel være opp til seeren selv å bestemme. Uansett, så er det ingen tvil om at fiksjonen i seg selv er spenstig nok.

Denne filmen holder det overnaturlige i det skjulte, lenge nok til at seeren bygger seg opp i spenning. Regissøren er også dyktig i å bruke lyseffekter der det trengs for å skape den tirrende stemningen. Blandet med fantastiske omgivelser, fullt av ekle rekvisita, blir grøsseren komplett. Samtidig så ebber det meste ut i en slutt som gir oss roen vi trenger. Men som i Wans ”Insidious”, så er det et lite ”men” der.

The Conjuring er en superb skrekkfilm. Og det aller viktigste kjennetegnet ved en vellykket grøsser er at når rulleteksten er slutt så må man sjekke skap og senger for uhyggelige vesener. Ikke for å nevne frykten for å se noe i speilet....

[ Foto/Copyright: Warner Bros./SF Norge AS ]

- Annabelle Comes Home - Annabelle vil skremme få.
- The Nun - Nonnen som ikke maktet presset og forventningene
- Annabelle 2 - Vil slite deg helt ut om du er lettskremt!
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Annabelle - Skremmende lite skremmende djeveldukke

- Aquaman - Havmannen drukner nesten i effekter
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Insidious: Chapter 2 - Raffinerer inntrykket fra første film
- Insidious - Kvalitetskrekk uten blodutgytelse men med sterke karakterer
- Death Sentence - Den søte smaken av hevn
- Saw - Fascinerende og jævlig puslespill

- Linda Blair is back!
- Nymotens skremsel i gammel innpakning
- Oppskrytt oppgulp!
- Skikkelig fet spøkelsesfilm av beste sort

11.02.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Petromax sin omtale 'Oppskrytt oppgulp! ': Er enig at det er mye tradisjonelt her ja, men som sagt er det i utførelsen av dette tradisjonelle at regissøren overrasker og glimter til. Bare se på måten han driver kameraføringen i filmen, i god grad her leker med våre foråhndsforventninger om å skvette rundt hver bidige sving, men hvor dette som regel ikke skjer. Der det imidlertid faktisk skjer, er på mer uventede tidspunkter, slik jeg husker.
Selvsagt krever det jo en god del velvilje å sluke mye i en film som dette, og kanskje man må ha en god dag, meg selv inkludert :)
11.02.2015 sier Stian Buhagen: Kommentar på Petromax sin omtale 'Oppskrytt oppgulp! ': Jeg likte den godt, som du kan se i min anmeldelse, hvor jeg gav den fem. Ja den låner vilt og hemningsløst, kan det godt hende. Men det er såpass bra gjennomført og godt skuespill at dette gjør meg ingenting. Stemningen er bra. Jeg er da ikke noen tenåring, men liker den likefremt. Hvis du vil ha flere argumenter for hvorfor, se min anmeldelse!
26.07.2014 sier Stian Buhagen: Hehe. Men del to av Insidious var rimelig skuffende. Den var spennende og skummel her og der. Men sææærdeles parodisk til tider. Skuffet mann her, siden eneren var såpass gnistrende. Dog det var noen clever storypoints som gjorde at noen flere ting gav mer mening i eneren. Og slutten på toeren, bla bla bla. Hehe :P
25.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Ok, nettopp sett "Insidious 2", men skal ikke røpe noe.... ;)
25.07.2014 sier Stian Buhagen: Gjør det! Jeg kjøpte meg Insidious del to i dag, så det blir spennende å se hvordan den er i forhold til eneren :)
25.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Fikk lyst å se denne igjen nå! Det var såpass mye her som funka at den frister veldig til et gjensyn! :D
03.01.2014 sier Stian Buhagen: Spørs om jeg må se denne snart :). Likte veldig godt Insidious, og siden det er det samme teamet; kan det vel ikke gå galt?
15.12.2013 sier Tore Andre Øyås: Hear hear! :)

• The Conjuring
  • Sørensen Exploitation Cinema