Anmeldelse av Hobbiten 2: Smaugs ødemark (The Hobbit: The Desolation of Smaug), amerikansk film fra 2013

Eventyr, Fantasi Spilletid: 161 minutter Aldersgrense: 11 år

Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Trailer 01.10.2013

Smellvakker plankekjøring, igjen.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.12.2013]

Sammen med trollmannen Gandalv og tretten dverger ledet av dvergprinsen Thorin Eikenskjold, drar hobbiten Bilbo videre på sitt eventyr. De må fortsette det farlige oppdraget med å gjenerobre Ensomfjellet og det legendariske dvergekongeriket Erebor. På sin ferd møter de på både digre ondskapsfulle edderkopper, mystiske og farlige skogsalver, samt et stopp i Langsjøby, før ferden til slutt ender ved reisens mål: Ensomfjellet. Her hviler nemlig den fryktede Smaug, den gigantiske og mektige dragen som skal vise seg å kunne være slutten på alt, for alle.

Etter den noe rotete og svært oppstykkede førstedelen i Peter Jacksons Hobbiten-filmatisering, er det godt å se at ting henger bedre sammen og glir mye mer naturlig denne gang, både narrativt og karaktermessig. Som en typisk toer-film går vi rett på sak og ferden mot Ensomfjellet for å finne og drepe dragen Smaug er i gang. Denne reisen er selvsagt både innholdsrik, spennende og tidvis blendende vakker i klassisk Peter Jackson-regi.

Blant de peneste sidene med ”Smaugs ødemark” kan nevnes den Venezia-liknende byen Langsjøby, trollskogen hvor edderkoppene bor, og for ikke å glemme Smaug himself, godt begravd nede i sitt enorme skattekammer av gull og grønne skoger. Sluttdelen er videre både gigantisk, mektig og feiende medrivende når Dragen viser seg fra sin mest spektakulære side.

Gledelig er det også å se at mange av karakterene kommer bedre til sin rett denne gang, at vi får bedre tid med dem, både med Bilbo, dvergene Thorin og Kili, alvene Legolas og Tauriel, med flere. Slik blir vi både mer kjent med og gladere i mange av karakterene, samtidig som at flere nye introduseres og sannsynligvis får enda mer å si i det neste kapittelet. Martin Freeman som hobbit Bilbo er igjen like småvittig og morsom som den dumdristige men aldri spesielt livredde lille gnomen som leder an denne morsomme og merkelige gjengen av karakterer.

En sårt tiltrengt kvinnelig karakter i den nye alven Tauriel, spilt av Evangeline Lilly fra ”Lost”, er både befriende selvstendig, sjarmerende og godt spilt. At den godeste J.R.R.Tolkien ikke brydde seg mer om å skrive inn kvinnelige større karakterer er da ikke regissør Jacksons feil, men man skulle gjerne sett enda mer av kvinnekarakterer også i Hobbiten.

Slutten på denne Hobbiten-delen er, ikke overraskende, en typisk hengeslutt hvor vi får opptakten til den store finalen. Slik sett blir det siste bildet av Smaug noe som gir frysninger igjennom kroppen når dragemonsteret bedyrer at han er ’døden’ i egen person!

Det visuelle og filmatiske er det altså mindre å spikke på i dette andre Hobbiten-kapittelet. Ting flyter bedre, grundigere og hakket mer fascinerende, samtidig som enkeltscener igjen typisk nok er uforglemmelig vakre og spektakulære.

Det er likevel grunn til å spørre seg om ikke Jackson kunne ha klart seg godt med kortere filmer i sin Hobbit-trilogi, eventuelt bare slått det hele sammen til to filmer. Mange av scenene er nemlig (fremdeles) veldig lange, nærmest som extended-aktige i all sin repeterende utdragning. Spesielt er edderkopp-delen, perioden inne hos Smaug og alle minuttene av orkene mange og lange i perioder, dog selvsagt fascinerende i all sin visuelle utfoldelse. Oppstykketheten, som var ekstra tydelig i førstefilmen ”En uventet reise”, gjør slik at disse lange scenene så alt for tydelig er filmet som en slags liten film i filmen, og at overgangene før og etter blir mer tydelige.

Det som imidlertid føles mest ”irriterende” og ønskelig å sette fingeren på med Jacksons Tolkien-filmatiseringer, er hele dette eventyrets store grad av beleiligheter, at alt så ofte faller på plass, til hovedkarakterenes beste, altså at tilfeldigheter må til for at kabalen skal gå opp. Med en mer troverdig og realistisk tilnærming hadde samtlige dverger og hobbiter blitt drept tyve ganger igjennom historien, men her unnslipper karakterene gang på gang, i det som altså er veldig overtydelige filmatiske beleiligheter. Dette skjemmer universet i stor grad, fordi hele filmen(e) slik føles så konstruerte for å tilfredsstille både publikum, produsenter og en mild aldersgrense. Konkrete eksempler på dette blir når man nærmest ser at karakterer henger i wiere og får unaturlige bevegelser med kroppen, eller bare rett og slett klarer alt for utrolige fysiske krumspring, særlig om man er liten, kort og tykk dverg eller hobbit. Slik sett ”vises” spesialeffektene på en så tydelig måte at det kan komme i fare for å skjemme helhetsinntrykket mer enn å tjene det enkelte steder. Det er som om Jackson har tatt seg frihet til å oppheve gravitasjonskraften og naturlovene, noe Tolkien trolig (?!) ikke gjorde i sine skildringer rundt karakterene.

Videre, og dette er noe som i hvert fall senker spennings- og overraskelsesnivået, er dermed at man aldri er i tvil om at ting skal gå godt, med alt og alle, i samtlige ”spennende” scener og situasjoner. Man vet rett og slett alltid utfallet, for alle våre gode helter er i følge Jacksons (og Tolkiens?) univers tydeligvis udødelige.

Oppsummert er ”Hobbiten – Smaugs ødemark” altså hakket bedre enn førstefilmen, med mer stødig dramaturgi, karakterskildringer og utviklinger, samt en filmatisk gigantisk badguy som man bare kan glede seg til å oppleve i Peter Jacksons regi og visuelle uttrykk, glimrende ondt stemmesatt av Benedict Cumberbatch som dog muligens er litt for overdrevet menneskelig i stemmen, til å tross alt være en drage. Det er dog litt irriterende mye Hollywoodsk enkelhet i helhetsinntrykket her som gjør at det hele oppleves veldig kalkulert og konstruert. Man vet hvordan ting skal gå, det er nemlig få overraskelser underveis, og følgende blir det en følelse av plankekjøring over dette. Om folk bryr seg så aldeles mye om slikt er usikkert, det viktigste er vel tross alt at dette er toppkvalitet innen audiovisuell fantasyformidling og popcornfilm, igjen.

[ Foto/Copyright: James Fisher / Warner Bros. Entertainment & MGM ]

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Gjennomarbeida mockumentary
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer

- Eventyrets andre del i god stil

• Hobbiten 2: Smaugs ødemark
  • Avisa Nordland