Anmeldelse av The Dark Knight Rises, amerikansk film fra 2012

Action, Thriller, Drama Spilletid: 164 minutter Aldersgrense: 15 år

Flott avslutning på Nolans trilogi

[Skrevet av: KrisM, Dato: 06.12.2013]

The dark knight har isolert seg fra omverdenen etter Harvey Dents bortgang. Og han klarer ikke å returnere til livet igjen etter å ha mistet hans kjære Rachel. Men når en ny fare truer Gotham, må helten vende seg fra mørket og kjempe igjen. Batman vil møte enn trussel som er større enn noen gang, og ikke minst må han bekjempe hans indre demoner.

Med The dark knight rises har vi endelig kommet til slutten av Nolans batman eventyr. Og gode filmer har det absolutt blitt av regissørens arbeid. En av de tingene som gjør Batman til en spesielt interessant helt er hans menneskelige karakteristika. Blant annet så er evnene og kreftene basert på oppfinnelser og trening, og ikke magiske løsninger. Dette gjør hele universet mer nært å forholde til seg og dermed øker også spenningen.

Batman universet ellers gjennom TV-spill, tegneserier og andre filmer har en annen vinkling. Her ser man ofte momenter med overnaturlige og fantastiske trekk som f. eks med skurken Killer Croc og Mr. Freeze. Men for dem med andre interesser så passer Nolans fremstilling med et mer ”realistisk” preg bedre.

The dark knight var en absolutt fulltreffer i alt fra effekter, plott og en grøssende psykologisk handling. Nolan var selv nølende med å komme med en tredje film, men ombestemte seg og arbeidet med broren for å komme frem til denne tittelen. De hentet blant annet inspirasjon fra Batman-tegneseriene med Banes debut fra 1993. Utfordringen var allikevel klar, hvordan skulle de klare å leve opp til massenes forventninger fra den forrige filmen?

The dark knight rises har en utrolig spennende skurk med Bane som antagonisten. Spilt av Tom Hardy får han fram en mektig kar i alt fra størrelse til personlighet. Bane er den perfekte motparten i historien og skaper et plott med skikkelig driv i seg. I tillegg så har man Anne Hathaway som Catwoman og gir tittelen et stilig preg. Hun er en ”femme fatale” og får helten oppi både trøbbel samt ut av vansker til samme tid. Skuespilleren får frem en herlig kvinne i alt fra lureri, frekkhet og utseende. Ellers så har man de kjente og gode karakterene med Christian Bale, Morgan Freeman og Michael Caine som holder kvaliteten oppe.

Handlingen i seg selv er også spennende. Trusselen føles reell og man må holde pusten når liv står i fare. Batman er ikke lenger helt alene, men får solid hjelp fra andre aktører i historien. En av de skikkelig stilige innslagene er en av de større slagene mellom okkupantene og borgerne(uten å røpe for mye). Vanvittig herlig opplevelse. Samtidig så er det et godt trekk at de sivile også får en mer aktiv oppgave i kampen.

Effektene ellers er utrolige i alt fra kampscener, eksplosjoner og noen vanvittig flotte stunts. Man får se alt fra uordinære flykapringer til stilige nye gadgets som Batman tar i bruk. Helheten virker solid og det meste er gjennomført på alle nivåer.

The dark knight rises er en fin slutt på eventyret. Man får en konklusjon som kan leves med og samtidig oppleves det hele som ferdig. Nolan har gitt oss tre utrolige filmer som er noe av det beste fra Batman-universet så langt. Da er det kanskje like greit å avslutte det her, mens man fortsatt er på topp?

[ Foto/Copyright: SF Norge AS ]

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning

- The Prestige - En kommende klassiker
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere
- Memento - Utrolig kul baklengs filmunderholdning

07.08.2012 sier Tore Andre Øyås: Kjempebra at du har oppsummert trilogien litt! :)
Endelig fått sett filmen, og er helt enig i at disse tre filmene hever seg over det aller meste i denne genren! Nolan gjør ting på sin egen måte og det er såååå bra!! Catwoman passer inn i filmen Pål, for å si det mildt... dette var litt som forventet og litt enkel slutt, men mektig og stort!
26.07.2012 sier Grotlo94: Wow. Trur eg holdt på å besvime i setet! Mest anspente filmen eg har sett nokon gang! Holder ingenting igjen og slipper ikkje taket på deg før filmen er ferdig. Må havne på min topp 10 liste, alle burde se den!
25.07.2012 sier Pål Frostad: En god anmeldelse som var svært interessant å lese. Dette virker svært lovende. Bra at filmen faktisk er vellykket og står fram som en gjev actionfilm. Superheltfilmer er og blir ofte litt for forutsigbare, men Batman har klart å gjøre det mer interessant enn det superhelter pleier å være. Liker også det at Batman her får en skikkelig nøtt å bryne seg på i Bane. Men jeg lurte litt på hvordan Catwoman passer inn i filmen. Er hun kul og jeg antar at hun er litt på Batman sitt lag, eller blir det poiler? Uansett så gleder jeg meg stort til å se denne filmen.
26.08.2009 sier stianwerme: Den kommer i 2011 og det er rykter om at Megen Fox skal være kattekvinnen
09.09.2008 sier Stormen: Gjett om jeg gleder meg til denne kommer... Den nye Batman-filmen må jo bare være sinnsykt bra :-)

• Filmbloggen.net
  • Biojensen.dk