Anmeldelse av The Grey, amerikansk film fra 2011

Action, Eventyr, Thriller, Drama Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 15 år

Rart overlevelsesdrama med ulvevri

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.11.2013]

John Ottway er ulykkelig og tar nesten sitt eget liv. Han jobber som oljeriggarbeider i Alaska. Han skal hjem sammen med resten av gjengen med fly, men noe går galt med flyet. Plutselig får piloten problemer og krasjer midt i den kalde og hvite ødemarken. Ottway og noen andre menn overlever krasjet. De samler sammen alle ressurser og begynner å bevege seg mot sivilisasjonen. Men før de kommer igang får de mildt sagt store utfordringer da noen grusomme ulver truer deres eksistens. Nå må de tenke kreativt og forsøke å overleve så best de kan...

Denne filmen tok meg helt på senga. Jeg tenkte ikke at det var en flystyrt og overlevelse dette skulle handle om. Jeg hadde sett for meg mer ulver og kanskje noe overnaturlig vri. Men når man merker at dette bare blir mann mot vanlig overintelligent ulv (i min verden), så tenker man at det bare er å ta det man får. Selve flystyrten ser okei ut og man håper aldri man kommer i en lignende situasjon. Det å overleve sammen med andre ute i den ugjestmilde naturen med temperaturer langt under null gjør at jeg verdsetter å sitte varm og god i sofaen her hjemme foran lerretet. Jeg reagerer også på at man ikke forklarer alt i filmen og mange ganger er det svært usannsynlig at man ville overlevd de farene de møter.

Dette er en spesiell affære. Dette er en sjangerblanding man ikke opplever så ofte. Filmen begynner som et drama. Deretter får man litt grøsserelementer og bittelitt action før thrilleren slår inn. Men dessverre for denne filmen kan jeg ikke si at jeg synes noen av sjangerne blir rendyrket nok. Dramaet er tidvis bra, men så faller man for fristelsen for å ta en god del usannsynlige valg og man overdriver også alt for mye. Grøsserbiten er litt monsterfilmlignende og det er også den biten som filmens skjelett 'vrappes' rundt. Jeg elsker jo filmer som Alien og Aliens, men dette er ikke like stødig på det punktet. Man håper jo på at det skal være noe overnaturlig mysterium med ulvene, men det får man dessverre ikke. Man forklarer igrunnen veldig lite her og det er det jeg føler taler mest mot filmen.

Karakterene består av forskjellige typer som ikke har så mye felles annet enn at de blir nødt til å holde sammen for å overleve. Det jeg liker med filmen, er at man føler at man lærer rollefigurene å kjenne på lik linje med karakterene selv. Derfor føler man seg nesten som en del av gjengen. Men så skal det sies at folka rundt John Ottway (Liam Neeson) ikke føles like engasjerende å følge. De er mer som noen litt bleike folk som bare blir rundingsbøyer i filmen på samme måten som skrekkfilmfolkene i monsterfilmer.

Regissøren heter Joe Carnahan. Når jeg oppdaget at det var samme mann som hadde laget den godt underholdende ‘The A-Team’ fra 2010, gledet meg jeg faktisk litt til dette. Men dette viser seg raskt som en film av ett helt annet kaliber. ‘The Grey’ er litt mer ambisiøs, men dessverre også mye mindre underholdende enn den tøysete actionfilmen ‘The A-Team’. Filmen mangler en del driv og begynner også litt traust. Man får litt humor innimellom, men jeg skulle gjerne sett mer av det for å tine opp denne thrilleren. Man forsøker å sprite opp et vanlig drama med store ulver. Enkelte scener er slik at man vemmes litt og sitter litt ukomfortabelt i sofaen å ser på. Det er da filmen er på sitt beste. Jeg så filmen på Blu-Ray og synes det var overraskende mye støy i bildet. Etter hvert som man kom ut i isødet la man ikke like mye merke til det, men det var ikke en effekt man likte noe særlig i filmen. Ulveeffektene var ikke heller helt ‘top notch’.

For å oppsummere er dette en litt tander blanding om kan minne om filmer som ‘Frozen’ og ‘Pitch Black’ uten at det ble helt noen av dem. Man sitter hele filmen at dette skal utvikle seg til noe mer som aldri kommer. Det er veldig lite som skjer. Fealingen blir litt småsøvning til tider. Man lurer på om dette bare er en vanlig dramafilm eller om det er noe mer med den. Det som er sikkert er at linjen en har lagt seg på ikke er like sannsynlig hele veien. Mange vil nok si at dette blir for dumt, og det er det jo også. Filmen er veldig naken. Det er folk i isødet med noen ulver som mildt sagt gjør det vanskelig for dem. Dette er hverken fugl eller fisk. Jeg ble mildt sagt litt skuffet ut i fra de gode norske kritikkene. I min bok ble dette en litt solid treer. Men det skal sies at enkelte nok ikke vil skjønne vitsen med at man satte seg ned å så dette. Sett deg ned å se dette med litt skepsis så kanskje du blir overrasket.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Taken 3 - Velkjent action
- Run All Night - Rekordkald Neeson i brutal og visuell thriller
- Taken 2 - Makkverk av en oppfølger
- Ukjent ID - Liam Neeson i en thriller som lover mer enn den kan holde
- Taken - Mye hevnaction og stor spenning med Neeson
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Darkman - Mørk og dyster superheltfilm

- The A-Team - Apekatter på tokt!

12.04.2012 sier Tore Andre Øyås: Kjedelig når det er så flate og grunne karakterer... Så alt for typisk i Hollywoodfilmer... Enda godt de i hvert fall har en stor stjerrne i hovedrollen! :)

• Teknologia.no
  • Øslandsposten