Anmeldelse av Safe, amerikansk film fra 2012

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 94 minutter

Voldsom Jason Statham-action med fattig manus

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.11.2013]

Mei er en liten spesiell jente som blir adoptert av Onkel Han for en spesifikk ting. Han har nemlig en masse penger i en safe som han skal bruke til å kjøpe en hemmelig gjenstand. Jenten er en slags levende nøkkel til safen, da hun husker holder hele den kryptiske safekoden i hodet som en lang tallrekke. Men det blir hett om ørene for Onkel Han og snart blir jenten kidnappet og kommer på avveie. Også korrupte politifolk settes inn i kampen mot å få prosenter på pengesummen i safen. Nå er jentens liv i fare og det ønsker eks-politimann og kampsportekspert Luke Wright å endre på. Han treffer på jenten i det hun forsøker å flykte fra noen farlige menn med våpen. Snart er også Wright med i den farlige jakten for å holde jenten unna de kriminelle fraksjonene...

Filmen begynner svært rotete. Man treffer Jason Stathams skikkelse som ‘cage fighter’ og han snakker om en jente ved navn Mary. Samtidig blir en liten kinesisk jente tatt ut av skolen og adoptert av en kriminell onkel. Man lurer på hva i huleste disse har tilfelles. Er hun kanskje Mary? Neida, det er hun ikke, fordi hun heter Mei. Hun er en begavet unge som blir presset til å huske enorme tallrekker som skal brukes til noen lyssky forretninger. Vi veksler på å følge Mei og Luke Wright som Statham spiller. De lever begge under strikt oppsyn på nåde fra sine overordnede. Og for å gjøre det hele ekstra kjipt så hopper de like godt frem et år i tid. Ved en tilfeldighet dropper Mei og Luke sammen. Linken mellom dem er svært søkt. Han oppserverer henne på gaten og følger etter henne inn på en undergrunnsbane, der noen er etter henne og det er grunnen til at Luke ønsker å hjelpe henne ut av intet. Han risikerer liv og lemmer, som en nobel ridder, for å sikre jentens fremtid.

Til tross for at det rotes litt i begynnelsen og at noe av dialogen også foregår på kinesisk, så er alle bekymringer om at en ikke skjønner hva som foregår raskt gjort til skamme. Dette er en film som er dødelig enkel og den klossete intrikate begynnelsen er sikkert ment for å dekke over dette. Etter hvert blir dette skikkelig klassisk action i god gammeldags Statham-stil. Det blir mye skyting, slåssing og en haug med kriminelle karer må bøte med livet. Du sier du har hørt dette før? Jada, det har du og dette er omtrent samme løp som man alltid møter bare med ørliten variasjon i handlingen. Det er derfor så utrolig vanskelig å skille hvilke Jason Statham-filmer man har sett og ikke. Særlig med tanke på at mannen spyr ut en rekke filmer i året og der han som regel poserer villig på coveret av dem alle. I filmene hans er han enten eks-politi, eks-militær eller en kombinasjon. Felles for alle hans filmer er at han er en ensom fyr som må hjelpe noen som har kommet i trøbbel.

Actionen er det beste med filmen og dette oser av testosteron. Det er til tider bra driv og filmen fenger bra i enkelte scener som involverer liv og død, heftig rask slåssing og heftige biljakter mot kjøreretning. Skurkene blir alt for endimensjonale og helten har ikke nok sjarm ved seg. Dette er ingen Dirty Harry eller John McClane. Til det er Luke Wright alt for standard. Manuset kunne vært en del bedre og man kunne nok brukt en del mer tid og krefter på å gjøre ting enklere presentert for oss. Hvem gidder vel egentlig å bry seg med masse kjedelige detaljer i en slik film? Her kunne nok Safes regissør Boaz Yakin lært mye fra Justin Lins actionfulle Fast and Furious-filmer. Det er også en noe mørk humor som man godter seg over om man er i slikt humør. Det gjorde i alle fall jeg som har sett en god del slike B-film-aktige guttefilmer av dette slaget.

For å oppsummere så gjør Statham en brukbar figur, og det er ikke hans feil at denne filmen ikke ‘sparker helt ræv’. Safe er en svært voldsom film og bare en middels god actionthriller. Actionen blir litt hakkete filmet og det gjør at man føler at enkelte actionscener ikke får den riktige flyten som man elsker å oppleve. Dette er nesten som man forsøker å kopiere Jason Bourne, uten den riktige driven. Jeg ble også overrasket over å se Kevin Spaceys navn på rollelisten, bare riktignok som en produsent for filmen, men kanskje han har trukket nok i tråder til å få filmen på kino? Skal du bare se en Jason Statham-film er det mange filmer jeg ville sett før denne, men om du ikke kan få nok av fyren eller elsker eldre filmer med klassiske helter som Schwarzenegger, Stallone, Seagal og Van Damme, er dette kanskje rett film for en kveld med gutta.

• Hamar Dagblad
  • Drammens tidene