Anmeldelse av Fru Inger til Østråt, norsk film fra 1975

Drama Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Lite engasjerende Ibsenfilmatisering

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.11.2013]

Året er 1528. Sverige har løsrevet seg fra unionen med Danmark og Norge. Også i Norge er selvtendighetstanken meget sterk. I Sverige gjør bøndene og Stureslekten opprør mot kong Gustav Vasa. Opprørerne søker støtte i Norge hvor Fru Inger Gyldenløve er den ledende skikkelse. Misnøyen med Danmark har bygget seg opp over lang tid, både i Sverige og Norge. I Norge blir imidlertid opprører effektivt kuet. Danske menn sitter fremdeles i nøkkelposisjoner, og den norske adel er satt ut av spill. Fru Inger, enke etter rikshovmester Nils Gyldenløve, er av gammel norsk adelsætt, og dermed en politisk og økonomisk maktfaktor i Norge. Det er derfor hennes støtte de svenske opprørerne først og fremst søker...

Filmen begynner med at vi får se noen lik på en strand og en oppsalet hest som løper alene uten sin rytter. Like etter ser vi en mann som synger mens han om Fru Inger og rir mot en borg. Han ankommer borgen til Fru Inger og får seg en matbit og en prat med tjenerstanden. Fruen selv befinner seg et annet sted i borgen. I en annen borg blir Nils Lykke sendt ut fra Fredrik 1 i hemmelig ærend hos Fru Inger. Et annnet sted i gjen i Sverige sitter Fru Kristina og konverserer med en talsperson. Han får henne til å love at ikke unge herr Stures død skal bli kjent for noen så ikke bøndene vil slutte å sloss.

Dette bygger på er et skuespilldrama av Henrik Ibsen utgitt i 1857. Dette er ikke helt blant de beste stykkene til genierklærte Ibsen. Det hele føles litt tungt. Det er veldig mange karakterer og fraksjoner å holde styr på. Det er også åpenbare intriger her som også blir vanskelig å følge. Filmen skildrer en mørkt kappittel i norsk historie. Det er en spennende og intens tid med en vaklende nordisk union. Men filmen fokuserer mer på å skape drama og intriger enn det å skildre tiden.

Regien er ved Sverre Udnæs. Han har bakgrunn fra oppsetninger for fjernsyn og teater, og her lager han sin første spillefilm. Til tross for at dette bruker masse forskjellige lokasjoner og filmatisk sett er okei skrudd sammen, blir følelsen av at replikkene virker litt kunstige og teatralsk fremført. Fotoet er dog svært godt for sin tid. Men til tross for at det er kvaliteter her, så føles det som filmen mangler litt driv og engasjement. Det hele blir litt småkjedelig å følge. Man har valgt å forfølge realismen i dramaet og utenom replikkene så føles dette litt tomt. Også det at man blander svensk, dansk og norsk gjør også sitt til at det blir litt vanskelig å følge med uten undertekster. Filmen mangler lyspunkt. Alt blir så alvorstunget og trist at det er til å grine av. Dette kunne til fordel vært myket opp litt med humor og annet. Jeg nekter å tro at man var så gravalvorlig hele tiden, selv på 1500-tallet.

For å oppsummere så er dette veldig langt fra en folkelig affære. Selve stykket er også så tregt at man nærmest gjesper seg igjennom det. Kvinnene står som vanlig sterkt hos Ibsen, men dette ble aldri helt så overbevisende som jeg hadde håpet på. Dette er med andre ord langt fra kvaliteten til ‘Villanden’ eller ‘Et Dukkehjem’. Skuespillet er dog greit og de medvirkende gjør nok det beste ut av dette. Filmen har også holdt seg dårlig gjennom årenes løp. Dette føles mildt sagt gammeldags, dystert, tregt og lite interessant. Filmen er noe bedre og bedre laget enn innholdet. ‘Fru Inger til Østråt’ er også en svært kort affære, og det er gjerne like greit. Det blir også en litt brå slutt på det hele.

• Fru Inger til Østråt

Norsk Film A/S, EMI-Produksjon A/S

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»