Anmeldelse av Fast & Furious 6, amerikansk film fra 2013

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Fast & Furious 6 - Kinotrailer 06.05.2013

Rask usannsynlig bilaction for gutta

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.11.2013]

Hobbs trenger hjelp fra Dominic Toretto og hans team til å ta ned en livsfarlig gangsterboss. Det gjør at hans team nok en gang plasseres bak rattet for å løse ‘verdensproblemer’. Denne gangen blir det vanskeligere å få alt til å gli slik Dominic ønsker da han åpenbart har sine svake sider som gjør han ekstra sårbar. Dette kommer ekstra tilsyne da hans antatt avdøde kjæreste, Letty, plutselig dukker opp på den andre siden av loven. Vi får her en ellevill jakt på flere kontinenter. Skurken Shaw er utspekulert som få og det gjør at Torettos team må virkelig ta frem det beste i dem for å løse dette ‘umulige’ oppdraget...

Filmen begynner med action fra første stund, men til tross for dette merker man raskt at dette er et godt hakk ned fra forrige film. Man har dog forsøkt å gjøre sitt ytterste for å forsøke å overgå ‘Fast five’, men det blir rett og slett litt for mye av det gode. Det hele oppleves som litt krampaktig til tider. Eksempelvis filleristes en mann i avhør så både avhøringsrommet og mannen som forhøres må renoveres etterpå. Filmen har heller ikke like mye driv som det film nummer fem hadde i rekken. Det blir veldig mye tom action i stedet. Men det er dog ikke så mye som skulle vært endret før dette kunne oppleves som en 'dugenes' actionfilm.

Humoren er fremdeles tilstede, men ikke alt er like moro som man ønsker. Replikkene er ofte lette vitser som at når en vil ha noen kroner og den andre konfronterer ham med at han er steinrik og han svarer med: Det er slik man fortsetter å være millionær. Musikken er også på plass. Det blir også svært mye energirik tøff rånemusikk med mye bass og heftige dansbare toner. Og selvsagt er det mye bilkjøring som man forventer i en slik film. Men ting er svært lite realistisk. Man begynner å lure på hvordan våre venner er så alt for dyktig å svinge unna biler i så høy hastighet som det man opplever her. Det blir også latterlig dumt at våre venner skal konkurrere med en formel 1-lignende bil som har veldig mye triks i ermet som å slenge biler bak seg til heltenes store fortvilelse.

Her blir det mer på det jevne slik man føler at de fleste filmene i denne serien er. Det at filmene bare blir mer og mer usannsynlige er også et problem for blant annet undertegnede. Men for yngre sjeler som sluker action rått og ukritisk kan dette være nettopp rett i deres gate. Man har forsøkt å bake inn litt humor i actionen også uten at det alltid lykkes. Latteren og smilene stivner for min del litt utover i filmen. Man får med andre ord ikke helt godfølelsen av denne produksjonen som vil mye mer enn den får til. Og når skurken ikke er av de mest særegne han heller, der han ligner mest på en eldre versjon av nordnorske Ailo Gaup, blir ikke dette helt en film for meg. Enkelte scener ser stilig nok ut som da man shower med biler og damer.

Filmen kommer seg noe etterhvert, men ikke nok til å virkelig redde denne filmen. Det blir litt mye kokker her og dermed mye søl også. I film nummer fem var det litt kult å gjenforene alle folka på ett brett, men her virker det rett og slett for mange bikarakterer som også er litt for like. Det blir et sammensurium med rollefigurer og det ser ut som det bare blir flere og flere fjes og holde orden på film for film. Det hadde holdt å hatt en eller to å fokusere på istedet for et helt arsenal. Dette går dermed litt i den samme fellen som Hobbiten med alle dvergene selv om man her kjenner gutta mye fra før av så blir det for mye for eventuelt nye seere. Her får man servert skuespillere som Vin Diesel, Dwayne Johnson, Paul Walker, Michelle Rodriguez og Jason Statham, for å nevne noen. Det er svært varierende hvor store roller de har.

Det er mye som skurrer her. Manuset er blir litt for enkelt selv om de forsøker å skjule detaljer hele veien og ta nye veier. Men dessverre har man sett for mye av dette fra før av. Man antar jo at man ikke skader eller dreper noen av de som gjør at man kan skape enda en film i denne serien som er den mest populære bilfilmserien gjennom tidene. Dette er bare variasjoner av det andre man har fått i de siste 'Fast & Furious' filmene.

For å sammenligne dette med en annen gammel traver som ikke leverte helt i Die Hard 5, så blir dette mye mer severdig. Her har man virkelig action hele veien som er noenlunde grei, selv om det her går over stokk og stein mange ganger. Noe av actionen blir nesten for dumt her og den kan man ikke annet enn å bare le av. Det er selvsagt med å dra ned kvaliteten på filmen. Også det at filmen bare fortsetter og fortsetter i det uendelige etter at den kunne vært avsluttet minst et utall ganger. For min del begynte jeg å miste litt interessen for denne filmen da den hadde vart i en time og førti minutter. Men det er mye action og spenning på slutten som gjør det helt ok å se enden på visen også.

Konklusjon: Mange gutter blir nok greit nok underholdt, selv om dette ikke var stort å rope hurra for. Det blir utrolig mye action som blir pøst i mot oss. Man blir nesten litt sliten av forsøket på å skape billig underholdning, eller sikkert svindyr som nok den enorme rulleteksten bærer preg av. Det er også en slutt her som legger opp til neste film, så de som er fan av serien kan bare glede seg. Jeg kan dog presisere at teningastet er sterkt og at om du elsker de andre filmene, er det bare å kjøre på med denne.

- Fast & Furious: Hobbs & Shaw - Overdose Hobbs & Shaw, på godt og vondt
- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron
- The Fast And The Furious - Bilaction for gutta!

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting

- Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction

• Fast & Furious 6
  • ereviews.dk