Anmeldelse av Superman: Man of Steel (Man of Steel), amerikansk film fra 2013

Superhelt-film, Action Spilletid: 142 minutter Aldersgrense: 11 år

Superman: Man of Steel - Kinotrailer 16.04.2013   Superman: Man of Steel - Trailer 3 20.05.2013

Heftig og trygg ny popcornrunde med Supermann!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.10.2013]

Cal El kommer fra planeten Krypton til Jorden som et lite barn. Han vokser opp på jorden i en vanlig familie, men finner raskt ut at han ikke er som alle andre. Hans jordiske navn er Clark Kent og han har utenomjordiske evner som at han kan fly, har superhørsel, har røntgensyn og er sterkere enn noen annen på Jorden. Han er også blitt tildelt et hjerte av gull til å bruke sine krefter til det gode formål på jorden. For å skjule hvem han er bruker han sin røde og blå drakt med en kappe på ryggen og får med det raskt tilnavnet Supermann. Han kjemper for å holde sin identitet skjult, men superreporteren Lois Lane ham opp og det skaper litt problemer for ham. Men de virkelig store problemene begynner ikke før den ondskapsfulle Zod og hans onde partner Faora truer hele jordens befolkning...

Filmen åpner med at en kvinne føder en gutt med sin mann, El, tilstede. Det viser seg at dette skjer på en fremmed planet ved navn Krypton. Det er harde tider på planeten, da planetkjernen er i ferd med å kollapse. De har kanskje bare uker igjen før planeten er historie. Det viser seg at sivilisasjonen har høstet energi av kjernen da det ble energikrise slik at de har påskyndet implosjonsprosessen. El ber om å få kontroll over Codexen slik at han kan sørge for at rasen overlever. Like etter kommer soldater og kupper regjeringen. Zod gjør mytteri og forsøker å ta over makten. El velger å ikke ta hans side. Han kjemper seg fri og ser den voldsomme krigen som er brutt ut. Dette virker som plantens siste krampetrekning. El sender sin sønn ut i en kapsel og sender den til jorden.

Da jeg var liten var det alltid Supermann som var den første store superhelten som fascinerte meg. Etter å ha sett Superman fra 1978 på TV i min barndom kjente jeg at den var den kuleste filmen jeg hadde sett til den tid. Denne nye filmen er heldigvis for min del bygget opp som en hyllest til den aller første Supermann-filmen, men likevel får man servert dette på en ny måte. Her bruker man lang tid på å fortelle hele historien. Jeg liker også det at man her gir en bedre forklaring på superkreftene. Dette er en blockbuster som også blidgjør fansen litt på en helt annen måte enn ‘Superman Returns’ gjorde. Superman Returns var bare mørk og dyster og tidvis kjedelig, i ‘Man of Steel’ øyner man håp om at Supermann nå endelig er igjeninntatt tronen over de beste superheltfilmene som ikke kommer fra Marveluniverset, med unntak av Nolans Batman-mesterverk som er litt i en egen superklasse.

Her får man nok en ny begynnelse. Slike filmer er ofte veldig gøy på grunn av at man kjenner mye av det som skal skje, men får se alt med litt nye øyne. Her får man en meget tøff begynnelse. Bildene fra den fremmede planeten er stilig og man får nesten litt Star Wars-vibber her i starten. Dette overgår lett det man fikk av begynnelse i den første supermannfilmen fra 1978 med tanke på scenene fra Krypton. Man kunne vel ønske å få litt mer helhetlig skildring av hvordan Clark Kent formes til superhelten supermann. Måten man får det servert på er veldig stykkevis og delt. For min del er nok dette den minst engasjerende delen med filmen at den hopper mye frem og tilbake. Her får vi en mer naturlig barndom der han sliter med å kontrollere kreftene sine. Alt er med andre ord ikke bare fryd og gammen som i de eldre Supermannfilmene.

Supermann er nesten for god. Han har et hjerte av gull og nesten ingenting an skade ham. Etter forrige film stilte man spørsmålstegn med om en helt som Supermann er begynt å gå av moten og er bare trøtt og kjedelig. Det er jo noe helt annet med Batman som egentlig bare er et helt vanlig menneske. Man kan saktens lure på hvordan balansen vil bli i Justice League, som Supermann er en del av? Vil ikke egentlig alle de andre bli overflødige? Jaja, uansett er det bare Supermann det dreier seg om her, og han fungerer også per 2013. Det blir selvsagt litt forutsigbart, men det er jo som all annen superheltfilm, man vet at superhelten overlever, ellers blir det ingen oppfølgere, og det er jo slikt man tjener de store grunkene på. Det som er interessant å se her er reisen vi blir tatt med på og selve innpakningen av det hele. Supermann får også nok å bryne seg på her da han treffer noen av det samme kaliber som han selv. Og med det får vi et kraftig angrep på jorden.

Regien er ved Zack Snyder som står bak andre storfilmer som 300 og Watchmen. Han har et kjennetegn om å ofte overlesse filmene sine med effekter. Noen liker det, mens andre skyr dette som pesten. Jeg er nok litt delt i synet på Snyder. Innimellom treffer han på en overbevisende måte, men det kan også bli for mye til tider. Effektene er i alle fall svært vellaget og Snyder viser med denne filmen at han er å regne med når man skal sette effekter i system. Det er ekstremt mye action her og liker man sånt er det bare å hive seg ned i sofaen og snurre film. Det er dog ikke noe særlig humor å spore i filmen. Dette er gravalvor fra første stund på samme måten som man fikk med de mørke Batman-filmene som er linket til dette ved at Christopher Nolan er produsent. Men Nolans Batman hadde noe mer sjarme og humor som gjorde at de føltes som litt mer raffinert underholdning enn dette.

Skuespillet er litt ganske greit. De store navnene leverer stort sett solide tolkninger. Henry Cavill i front har musklene i orden på samme måten som dem ikoniske Christopher Reeve også hadde. Cavill klarer også å gi supermann litt særpreg. Amy Adams leverer en fin og sterk Lois Lane-tolkning. Michael Shannon er også god som en mer sammensatt og litt smårar skurk. I de mindre rollene får man en rekke store navn. Det er kult å endelig få Kevin Costner med i en A-produksjon av en film. Også Russell Crowe leverer som Jor El. Man får også se andre navn som Diane Lane (Lonesom Dove) og Laurence Fishburne (Matrix).

Konklusjon: Regissør Snyder prøver å gape over svært mye her, og klarer sånn noenlunde å lande på beina. Til tross for det vi får se på planeten Krypton i begynnelsen er presentasjonen av filmen litt smårotete. Man bruker relativt lang tid på å komme skikkelig inn i filmen, men når man først kommer i gang er dette en kul nok film. Det er litt smårusk innimellom, men i det store og det hele er dette helt klart blant de beste Supermann-filmene som er laget. Man blir bombardert med heftige actionscener hele veien. Det er nesten som man ikke får puste her underveis og dette leverer konkurranse til Avengers som kom i 2012. Her er det med andre ord bare å finne frem popcorn og la seg underholde av denne blockbusteren som lever opp til det man kan forvente av Snyder. Denne filmen lager et bra grunnlag for neste film der vi også blir lovet at Batman også skal være med i.

[ Foto/Copyright: Warner Bros. Pictures/ SF Norge AS ]

- Wonder Woman 1984 - En ny solid superhelt film signert DC
- Wonder Woman - Herlig fengende og smart Wonder Woman!
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman Returns - Veldig mørkt og dystert
- Superman 4 - The Quest for Peace - Nesten en parodi på seg selv
- Superman 3 - Supermann endrer personlighet
- Superman 2 - Supermann møter likemenn
- Superman - The Movie - Den første store superheltblockbusteren

- Zack Snyder's Justice League - Ett 4 timer langt mesterepos
- Army of the Dead - En strålende film, servert Zack Snyder
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Sucker Punch - Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.
- Watchmen - Watchmen er intresant, men det ble litt for mye i lengden
- 300 - Eit myteomspunne historisk slag blir film
- Dawn of the Dead - Ikke så ille som man skulle tro

- Er det ånden som svever eller supermann?
- Supermann i total audiovisuell overkill

04.10.2009 sier Andreas Strømmen: Håper Tom Welling blir den som spiller Superman i denne filmen! :) eller neste, for den saks skyld :p

• Superman: Man of Steel
  • Filmpuls.dk