Anmeldelse av Deilig er fjorden!, norsk film fra 1985

Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: Alle år

Sjøsprøyt i Oslofjorden om en mann som går i luksusfellen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.10.2013]

I alle år har Terje Svahberg spinket og spart til hytte. Men så skjer det noe, brått og uventet. Han begynner å få øynene rettet på båter istedet. Svahberg mener at han nok kan ha like mye glede av en stor romslig båt enn en trang liten hytte. Hvis han låner på hyttetomten, pluss det som han har på bok er det muligheter for å realisere den nye drømmen. Sjefen lover ham også ekstra ferie. Det kommer godt med på når han har kjøpt seg båt i luksusklassen og med alt det medføyer. Alle tror nærmest at det har tørna for Svahberg og hans kone som aldri har likt sjøen og ikke er særlig blid når hennes mann har brukt alt de eier på familiens nye gigantiske båt på 38 fot. Men det er ikke bare å kjøpe båten, det fører også med seg en rekke ekstraomkostnigner som på nødvendig ekstrautstyr, avgifter og forsikringer, båtplass og allt det andre som båtselgeren ikke har gjort oppmerksom på. Men båtsommer blir det i alle fall, selv om ingen i familien har erfaring med båt fra før. Dette blir en sommer de sent vil glemme...

Filmen begynner på et Bilopphøggeri. Terje Svahberg forsøker å styre plassen med gule og røde kjegler for at de enkle karene skal skjønne hva som skal sjekkes for brukbare deler og hva som skal rett til destruering. Like etter kommer en kul kis kjørende inn på plassen med full musikk i lydanlegget. Han vil høre om de har noen lettmetallfelger å tilby. Svahberg blir så kalt inn av sjefen sin og lover å se på lageret etter flere felger. Før han går setter han uheldigvis en rød kjegle på panseret på bilen som betyr opphogging. På kontoret er det en som har klaget på at bilen han kjøpte ikke holder mål. Mens han er på kontoret skjer det som ikke skulle skje.

Man har ikke akkurat spart på skuespillerne. Her får man et drømmecast med alt som kan krype og gå av morsomme sjeler på film som Elsa Lystad, Sverre Holm, Leif Juster, Henki Kolstad, Aud Schønemann, Harald Heide-Steen Jr. og mange mange flere. I front finner vi Rolv Wesenlund og han er alltid et bra utgangspunkt å skape en slik film rundt. Her spiller han omtrent den vanlige rollen sin som folkelig ekspert som tror at han har roen langt ut over sitt eget fagfelt. Det han ikke har av erfaring tar han igjen på entusiasme. Og dette blir det mye moro ut av.

Jan Erik Düring står for regien av denne filmen. Det er ikke første gangen han instruerer Wesenlund, de har nemlig jobbet sammen før i Bør Børson Jr. Denne gangen er ikke filmen like klassisk, selv om dette likevel er ganske artig underholdning for folket. Det er noe ekstra med å se alle de artige gamle traverne i solide biroller som hever filmen bra. Manuset kunne dog vært bedre. Det virker som om det er skuespillerne som gjør dette verdt å se. Wesenlund klarer å gjøre selv de trøtteste scener med en komisk lystighet. Regien er gjort som en dramafilm, men så er det rollefigurene og det som skjer her som står for humoren gjennom kommentarer og situasjoner. Her overtøyser man nemlig ikke så mye som det man skulle trodd på forhånd.

Konklusjon: Det er litt lite driv i filmen og man ler ikke så mye som man ønsker. ‘Deilig er fjorden’ føles noe tam. Dette er sikkert ganske okei for å være norsk og fra midten av 1980-tallet, men det er ikke helt klassikermateriale over dette. Om man bare hadde brukt litt mer tid på filen og skrevet inn mer morsomheter i manuset, kunne dette kanskje skint litt mer komisk også. Her er det all den økonomiske byrden båten skaper som forsøker å ta mesteparten av humorstauten. Man kan ikke klandre skuespillerne for at dette ikke er bedre, da de virkelig byr på seg selv. Dessverre er dette en film man mer smiler av enn å brøle av latter. Jeg må si at jeg ærlig talt hadde forventet å få mer humor her enn det dette maktet å gi meg. Det er dog en helt ok film å se.

- Lucie - Sånn passe kvinnekampstraggedie alla 1800-talls
- Kjære Maren - Enkelt og småtrist