Anmeldelse av Kaptein Sabeltann og hemmeligheten i Kjuttaviga, norsk video-utgivelse fra 1994

Familie Aldersgrense: Alle år

Denne forestilligen følger greit opp!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.10.2013]

I Kjuttaviga er alt bare idyll, men bak freden lurer det farer. Kaptein Sabeltann kommer tilbake til Kjuttaviga for å få sin hevn og slå kloa i skatten som han gikk glipp av forrige gang. Men det sjørøverne ikke vet er Kjuttaviga skjuler enda en hemmelighet. Det er duket for revansje når nok en gang Kaptein Sabeltann seiler inn nåløyet for å plage folka i Kjuttaviga...

Det er gått et par år siden Kaptein Sabeltann forsvant fra Kjuttaviga, etter å ha tapt fektekampen mot Ruben den røde. Fra den dagen ble det godt å leve for vennene våre. Tante Bassa er så lettet og glad at hun går omkring og traller og synger i vertshuset nesten hele dagen. Vesle Sunniva er blitt en liten forelsket dame i løpet av sommeren. I Rubens hus har nemlig en ung mann med blå øyne, langt lyst hår og ring i øret flyttet inn. Pinky er blitt sjømannen Rubens beste venn og medhjelper. Men dessverre vil ikke freden i Kjuttaviga vare. Kaptein Sabeltann forteller at han aldri vil glemme sitt første møte med sjømannen Ruben den Røde. Han lover å komme tilbake for å vise hvem som er den mektigste sjørøveren på de sju hav. Sabeltanns hevn skal bli grusom og nådeløs. Han vil også slå kloa i grusomme Gabriels skatt...

Kaptein Sabeltann er skapt av Terje Formoe. Dette er en filmet forestilling fra det andre showet om Kaptein Sabeltann fra Kristiansand Dyrepark. Nå får vi et fortsettende nytt eventyr. Man bruker detaljer fra forrige eventyr. Igjen skal vi tilbake Kjuttaviga og der Grusomme Gabriels skatt befinner seg og alle våre gode venner. Man bruker de samme rollefigurene fra forrige gang pluss noen nye som er kommet til som Langemann eller tvillingen til Pelle, Pysa. Formoe bruker konseptet godt i denne oppfølgeren og leverer nok en solid forestilling, selv om dette ikke er helt på like kvikk og gjennomarbeidet som første show.

Her får vi nok en underholdende familieforestilling. Man får nye sanger i forestillingen og de er som vanlig ganske fengende. Man nynner med på notene og synger med på sanger. Igjen får man eventyr, action, humor, spøkelser og litt kjærlighet. Med andre ord er dette en forestilling som nesten passer like godt for gutter som for jenter. Igjen viser man publikum som gir en mer 'teaterlook' på forestillingen. Det er også en del humor her. Man kommuniserer også en del med publikum og man får også med oss publikums reaksjoner på moroa. Igjen bruker man forteller i begynnelsen, men dette er en mindre sekvens som føles mindre smertefull enn forrige gang.

Man venter også litt med å bruke opp kruttet i forestillingen. Det alle venter på er jo selvsagt når den litt småskumle Kaptein Sabeltann skal dukke opp. Og han leverer nok en gang varene. Man holder greit på spenningen i stykket. Alle skuespillerne virker veldig drevne i sine roller. Forrige forestilling var nok enda litt mer intens enn denne og her har man dratt ting litt mer ut. Det blir flere sanger og man bruker lengre tid på å komme til poenget, men publikumet så likevel ut til å kose seg.

Konklusjon: Jeg likte nok enda bedre første eventyr om Kaptein Sabeltann, men dette var ikke så ille det heller. Slutten er nok det svakeste punktet. Ting glir liksom litt for lett og så blir det bare fryd og gammen igjen. Men barna så i alle fall ut til å kose seg og det er jo det viktigste her. Man er også blitt hakket bedre til å spille inn forestillingen med flere kameraer og bedre kvalitet på det hele. Det gjør at jeg ruller en svak firer for denne andre Sabeltann-forestillingen.

- Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant - Underholdende film om kongen på havet
- Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama - Pirates of the Lama Rama!
- Kaptein Sabeltann - En helaftens norsk sjørøvertegnefilm med Kaptein Sabeltann
- Kaptein Sabeltann og den forheksede øya - Fengende Sabeltannforestilling
- Kaptein Sabeltann og skatten i Kjuttaviga - Sjarmfull forestilling, men filmatiseringen kunne vært mer proff

Les mer om video-utgivelsen

• Kaptein Sabeltann og hemmeligheten i Kjuttaviga