Anmeldelse av Kaptein Sabeltann og skatten i Kjuttaviga, norsk video-utgivelse fra 1992

Familie Aldersgrense: Alle år

Sjarmfull forestilling, men filmatiseringen kunne vært mer proff

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.10.2013]

Kaptein Sabeltann er kongen på de syv hav. Han lukter gull og lukten kommer fra den lille idylliske plassen kalt Kjuttaviga. Der bor Tante Bassa og Sjømannen Ruben sammen med vesle Sunniva. En dag kommer Sunniva tilbake etter å ha badet ved Fantomas, Grusomme Gabriels gamle skip. Ombord på den 100 år gamle skuta finner Sunniva et gammelt kart. Når hun finner det løper hun tilbake til Kjuttaviga for å fortelle det til Ruben om oppdagelsen. Imens Sunniva og Ruben studerer kartet litt nøyere på en tønne ved Gorine, Rubens båt, har Pinky, en av Kaptein Sabeltanns menn, også kalt ‘verdens yngste sjørøver’ sneket seg ombord på Gorine. Nå ligger han på baugspydet til båten og får med seg hver minste detalj av kartet. Han blir til slutt jagd bort fra Kjuttaviga etter å ha prøvd å stjele kartet fra Sunniva. Tante Bassa er engstelig og redd for at den lille sjørøvergutten vil fortelle Kaptein Sabeltann om skattekartet, og det er med god grunn...

Det hele begynner i det Kaptein Sabeltann befinner seg på sin stolte skute et sted ute på grashavet der sjørøverne herjer natt og dag. Han er på jakt etter den fantastiske skatten i Kjuttaviga, og han gir seg ikke før han finner den. Hvis du runder sommerøya og seiler inn gjennom det tange sundet som kalles for nåløyet, ja da kommer du til Kjuttaviga. Det er en vakker og fredelig bukt. Ved kai i Kjuttaviga ligger en skute ved navn Gorine og eies av sjømannen Ruben den Røde. Ruben har gått i land i Kjuttaviga, fordi der vil han leve og bo. Her har han sitt eget lille hus og hans beste venner bor i nabolaget. I nabohuset bor tante Bassa og vesle Sunniva som hjelper til når det blir mye å gjøre. Men selv i verdens fredeligste bukt kan det dukke opp uventede gjester.

Terje Formoe har skapt et spennende og fengende konsept med spennende sjørøvereventyr for hele familien. Og med Kaptein Sabeltann skjøt han gullfuglen. Ingen annen fiktiv sjørøver er like populær i Norges land, selv ikke Jack Sparrow kan helt konkurrere med Formoes Sabeltann som nesten ingen kan ha ungått å ha lagt merke til både med sang og utseende. Jeg hadde faktisk bare sett bruddstykker av forestillingen før og har aldri hatt et forhold til Kaptein Sabeltann før etter at jeg nylig så ‘Kaptein Sabeltann og den forheksede øya’.

Det er mye humor innbakt her som fungerer godt for hele familien. Humoren sentreres ofte i at rollefigurene gjør feil eller er litt dummere enn de hadde trengt å være. Dette gjelder selvsagt på begge sider hos sjørøverne og hos de vi egentlig heier på. Humoren er med på at barna nok synes dette blir ekstra engasjerende og underholdende å se på. Det er stor sjarme i denne første Sabeltann-forestillingen som er filmet, selv om ikke alt er på topp i selve filmatiseringen av stykket. Man ser at forestillingen har god rutine i showet da alt sitter på både sangnummere og replikker. Sangene som er vevd inn i produksjonen er også bra ‘katchy’ og man nynner litt med i mens man ser på. Det er også bakt inn litt småkjærlighet og jentene er like viktige i forestillingen slik at dette fungerer nesten like godt for jenter som for gutter.

Skuespillerne gjør en super innsats til en forestilling å være. Alle er så dedikert og har en enorm innlevelse. Særlig er Janne Formoe herlig sjarmerende som Sunniva. Her improviserer man også ganske bra når man involverer publikum i forestillingen. Det skaper også ekstra humor i at uforutsatte små ekstra ting skjer. Også Terje Formoe selv har en voldsom innlevelse som selveste Kaptein Sabeltann. Han er også ekstra stødig på sangene også og gjør det ikke enkelt for andre å ta over rollen etter ham.

Det at dette er en filmet forestilling er det både positive og negative sider med. Man får blant annet med seg publikums reaksjoner på forestillingen på samme måten som i amerikanske komiserier. De som har laget dette velger å bruke publikum på en enda tettere linje. Her får vi også se nærbilder av publikum, som gjør at man trekkes litt ut av handlingen. Man kunne gjort ting enda litt mer proff, som om dette tok mål av seg å være en mer ‘skikkelig’ film. Men det er som sagt mye sjarme i dette. En annen ting jeg heller ikke synes fungerte så bra var at man velger å ha med en forteller i begynnelsen. Dette ble for meg litt kunstig og man burde kunne bruke en mer fiffig måte å sette folk inn i handlingen.

Konklusjon: Dette var faktisk bedre enn jeg hadde forestilt meg det. Selve forestillingen fungerer nesten helt knirkefritt. Alle skuespillerne gjør som sagt en superinnsats og kan sine replikker ut og inn. Det er litt å hente litt på produksjonskvaliteten av selve videoen, men dette er så absolutt godkjent. Man kan med andre ord skjønne at Kaptein Sabeltann ble en hit av denne barnekillerforestillingen. Den er jo også ganske kort og om man ser bort fra Formoes fortellerseanse i begynnelsen er dette helt uten dødpunkter. Dette er noe som er lett å bli glad i. Fortsetter det slik er det bare å bøye seg i Sabeltannstøvet.

- Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant - Underholdende film om kongen på havet
- Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama - Pirates of the Lama Rama!
- Kaptein Sabeltann - En helaftens norsk sjørøvertegnefilm med Kaptein Sabeltann
- Kaptein Sabeltann og den forheksede øya - Fengende Sabeltannforestilling
- Kaptein Sabeltann og hemmeligheten i Kjuttaviga - Denne forestilligen følger greit opp!

Les mer om video-utgivelsen

• Kaptein Sabeltann og skatten i Kjuttaviga